I nye tider åpner det seg nye muligheter. Det har vi ikke minst
sett i bilindustrien, hvor myndigheter verden over nå forlanger langt mer miljøvennlige
biler. Det betyr at de etablerte merkene må vri utviklingen over på biler som
slipper ut lite eller ingen skadelige stoffer, og det nye markedet åpner også
opp for nye aktører. Det har vi ikke minst sett i Kina, dette folkerike landet
som har slitt med lokal forurensing i og rundt sine mange gigabyer.
befinner seg både i Kina og i Silicon Valley. Faktisk jobber mer enn halvparten
av de ansatte med forskning og utvikling, så det ferske merket akter å være
helt i forkant av utviklingen. Prototypen ble raskt navnet om til Identity X, før den hadde
sitt nåværende navn Xpeng G3 da den ble presentert under den store elektronikkmessa
i Las Vegas i 2018. Xpeng Motors har ambisjoner langt utover sine egne landegrenser,
og det inkluderer også det europeiske episenteret for elbiler ‒ Norge. Her hjemme har selskapet Zero Emission Mobility (ZEM) sikret
seg importørrettighetene til bilmerket Xpeng, og nå melder de at G3 nærmer seg med
stormskritt. De første bilene kommer i løpet av året, og skal vi måle ut
fra designet bør Xpeng G3 ha et bra salgspotensial ‒ for den ser virkelig ut
som en moderne elbil.
åpner også for bruk av ny teknologi. Og Xpeng holder ikke igjen. For å gjøre denne mest mulig selvkjørende og trygg har G3
hele 20 sensorer ‒ 12 ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem
HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren. Alt dette støtter systemet kalt Xpilot, og denne åpner altså
for selvkjørende egenskaper. Slik ser den blant annet ut når bilen skal parkeres: De har også utviklet sitt eget operativsystem kalt Xmart OS,
og dette kan oppgraderes trådløst akkurat som blant annet Tesla-modellene.
og fyller 30-80 prosent på 41 minutter. G3 kommer med forhjulstrekk, og elmotoren yter 194 hk og klarer
0-100 km/t på 8,6 sekunder. Xpeng G3 kommer i flere versjoner, og den norske importøren vil
tilby nye versjoner av Long Range-modellen, kjent som G3 520i. Denne kommer i to versjoner, Smart og Premium, og ifølge ZEM
har begge versjonene en omfattende utstyrsliste og svært høy innvendig
standard. ‒ Utvendig har bilen et prisvinnende og sportslig design.
Innvendig er G3 utstyrt med panorama cockpit med LCD instrumentpanel og 15,6
tommers berøringskjerm. Med en drivlinje som yter 194 hk og 300 Nm har G3 både
kraftoverskudd og sportslige kjøreegenskaper, sier Strømme. Den nye tiden har også ført til at nye merker satser mer på
nettbasert salg, og slik blir det også med Xpeng. ZEM sier at de snart vil åpne
for nettsalg av G3, og da vil også de norske prisene være klare. De som bestiller bilen innen 15. juni skal motta disse i løpet
av året. ‒ Xpeng G3 blir en klasseledende bil som også skal ha en
attraktiv og konkurransedyktig pris, og vi er sikre på at den vil bli et vanlig
syn på norske veier, sier Strømme. I Kina starter prisene på rundt 340.000 kroner og opp til 385.000
kroner, så eventuelle norske priser kan muligens lande en plass under det en Tesla
Model 3 koster. Xpeng nøyer seg selvsagt ikke med kun en modell, og har allerede klar den neste. Denne er kalt Xpeng P7, og dette er en coupélignende modell som skal by på rekkevidder helt opp mot 650 kilometer. Denne skal ifølge planen bli presentert i løpet av april. Men før den tid er det altså Xpeng G3 som gjelder, og her er flere bilder av den elegante SUV-modellen: Les også:
- En Mustang med 1.400 hk
- Toyota viser fram en ny bestselger
- 35 år siden Senna sto for tidenes gjennombrudd