HjemMotorsport35 år siden Senna sto for tidenes gjennombrudd

35 år siden Senna sto for tidenes gjennombrudd

I et forferdelig vær tok Ayrton Senna igjen alle utenom én bil med minst en runde, og sikret seg karrierens aller første formel 1-seier.

Vi skal ikke så mange tiår tilbake før formel 1 var en helt annen sport enn den vi kjenner i dag.

- Annonse -

På 1980-tallet var det skikkelige cowboy-tilstander, og fire førere måtte bøte med livet bare det tiåret.

Det fantes ingen sikkerhetsbiler, det var ikke noe radioforbindelse mellom førerne og teamene, og det var ikke noen gule flagg som ba førerne roe ned ettersom det var fare på ferde.

Det var også så som så med sikkerheten rundt bilene, og her snakker vi om noen virkelige raketter på fire hjul. Ayrton Sennas Lotus 97T som han kjørte i 1985 hadde en diger V6-motor som huset godt over 800 hestekrefter, og da må vi huske at bilen selv kun veide 540 kilo.

Det var også få støttesystemer som hjalp føreren til å holde kontroll, så en liten feil kunne få fatale følger.

- Annonse -

Det var en tid der førertalentet hadde større betydning enn i dag, hvor de lagene med de beste bilene også tar de fremste plasseringene.

Et av de største førertalentene som formel 1 har sett er utvilsomt Ayrton Senna, brasilianeren som var totalt fryktløs.

Og, trist nok, måtte Senna dø før formel 1 tok sikkerheten på alvor. Dette skjedde under San Marino Grand Prix i 1994, hvor den østerrikske ferskingen Roland Ratzenberger først mistet livet under lørdagens kvalifisering.

Før søndagens løp møtte Senna en annen stjerne, franske Alain Prost, og de to diskuterte muligheten rundt å gjenopprette førerorganisasjonen på grunn av den dårlige sikkerheten. Prost hadde lagt opp året før, og Senna var villig til å ta på seg lederrollen i dette viktige spørsmålet.

- Annonse -

Da løpet startet søndag var det en bil som ikke kom seg av gårde, og ble truffet av en konkurrent. Et hjul og deler føk opp på hovedtribunen, og skadet åtte tilskuere.

Men det skulle bli verre.

En sikkerhetsbil, en sportslig versjon av familiebilen Opel Vectra, ledet feltet deretter rundt banen til runde 6. Det er i ettertid stilt spørsmål rundt farten sikkerhetsbilen holdt, ettersom dekkene til formel 1-biler trenger høy hastighet for å holde seg varme og dermed ha godt grep. Senna kjørte selv opp på siden av Vectaren, og ba førere om å sette opp farten.

Da feltet ble sluppet i gang på runde 6, satte Senna opp et voldsomt tempo i tet. Men på runde 7 mistet han kontrollen i en rask sving, og bilen føk rett inn i en mur. Senna, som hadde med seg et østerriksk flagg i bilen som han skulle hylle avdøde Ratzenberger med etter målgang, døde umiddelbart, og formel 1 mistet en av sine største stjerner noensinne.

En stjerne som begynte å skinne 21. april 1985, altså for 35 år siden.

Senna debuterte i formel 1 i 1984 for et lag kalt Toleman, og selv om det var svært mye problemer med bilen imponerte Senna stort de få gangene han kom seg til mål den sesongen.

Lotus så raskt talentet, og sikret seg føreren foran 1985-sesongen. Og gamblingen ga raskt resultater.

Sesongens første løp var på hjemmebane i Brasil, men der satte tekniske problemer en stopp for Senna. Det var for øvrig Prost som vant det løpet.

Men da sirkuset forflyttet seg til Europa og Portugal i løp 2 skinte en ny stjerne.

Den gang var det racerbanen i Estoril ikke så langt fra Lisboa som var formel 1-banen, og for en gang skyld skinte ikke sola på den portugisiske rivieraen.

Da løpet skulle kjøres 21. april var det et voldsomt regnvær.

‒ Ayrton hadde ikke testet bilen når det var vått ‒ dette var første gang han kjørte under de forholdene. Estoril var plassen han entret scenen, fordi folk satte seg opp og tenkte «hei, han har neste tatt igjen alle sammen», og vi visste at dette var noe ganske spesielt, sier Chris Dinnage, Sennas sjefsmekaniker den gang og i dag teamleder for Classic Team Lotus.

Og spesielt ble det.

Regn skiller altså klinten fra hveten når det kommer til førerferdigheter, og den regntunge helga i Estoril skilte Senna fra resten.

Senna hadde allerede under kvalifiseringen parkert feltet, og da løpet startet tok han føringen fulgt av en annen Lotus. Og det var det konkurrentene så av Senna, vel foruten da de ble tatt igjen med en eller flere runder.

De vanskelige forholdene førte til et mannefall, og sju av de 26 bilene spant av banen. En rekke andre førere fikk også problemer, men i tet hadde Senna stålkontroll på bilen.

Til slutt var det kun Ferrari-fører Michele Alboreto som ikke var tatt igjen med en runde, og italieneren endte rett over minuttet bak den suverene vinneren. En av konkurrentene ble faktisk tatt igjen seks ganger, og det uten å ha noen tekniske problemer.

Stjernen var tent, og skulle altså lyse i akkurat 10 år.

‒ Ayrton hadde det samme råe tempoet som alle andre, men han kjørte bare på 50 prosent av sin kapasitet, og dermed kunne han bruke de 50 andre prosentene til å få med seg hva som foregikk rundt seg. Hans evne til å konsentrere seg var uten sidestykke ‒ jeg har aldri møtt noen andre som ham, sier Dinnage.

Lotus og Dinnage har laget en podcast i forbindelse med seieren, og den kan du høre via Apple Podcasts, Spotify eller ShoutEngine.

Senna tok tre VM-titler og vant totalt 41 løp, og er ansett som en av de aller beste førerne som har vært formel 1.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her