Flere skeptiske til elbiler

Drøyt en tredjedel sier at de vil kjøpe elbil neste gang de kjøper bil, noe som er på rundt samme nivå som vi fjor. Men gruppen til de som er aller mest negative øker drastisk.


Elbil er fortsatt langt unna å vinne en
popularitets-konkurranse blant norske bileiere. Selv om elbil-salget øker og utgjør
rundt halvparten av nybilsalget i år, er fortsatt andelen av de som er skeptiske
til slike biler omtrent den samme som i fjor.

For en landsdekkende undersøkelse InFact har gjort på
oppdrag fra NAF viser at 29 prosent fortsatt er skeptiske, noe som er på nivå
med fjorårets undersøkelse.

Men når det kommer til gruppen som er aller mest skeptiske
har det skjedd ting. I fjor utgjorde denne gruppen 12 prosent, og dette har økt
til hele 22 prosent nå.

‒ Dette kan bli en utfordring for myndighetene, som har
vedtatt et mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025, sier
Sødal.

‒ De siste bilkjøperne kan bli vanskelige å nå, tror han.

Om lag hver tredje som har deltatt på undersøkelsen sier de
vil gå for elbil neste gang de kjøper en bil, og som i fjor er det kvinner som
er mest positive. Men en tredel er også likegyldige eller i tvil om elbil.

Sødal mener at det bør gjøres to grep for å få flere til å
gå for helelektriske biler i framtiden.

‒ Det ene er å ikke kutte i avgiftsfordelene for elbiler for
tidlig. Elbiler har verken moms eller engangsavgift, forklarer Sødal.

‒ Mange av de som skaffet seg elbil først er de med god råd.
Å innføre 25 prosent moms på elbil vil gjøre at de som vurderer elbil nå vil få
en ekstraregning som andre ikke har fått, sier han.

‒ Det andre er å få opp en ladeinfrastruktur som står i
sammenheng med bilparken. Vi har sett at elbilparken vokser raskere enn det
ladeinfrastrukturen gjør, både i antall ladere og i hvor sterke de er. Mange av
de nye bilene kan lade på høy effekt. Mange opplever ladekø og ladere som ikke
virker. Derfor trenger vi både flere og sterkere hurtigladere, sier Sødal.

Han tror en løsning kan være såkalte destinasjonsladere, ladepunkter som er opprettet i tilknytning til for eksempel butikker, gatekjøkken eller overnattingssteder.

‒ Filosofien er at du lader når du stopper, framfor å stoppe
for å lade, sier Sødal.

NAF har nå bedt myndighetene om å utvide den lovede
støtteordning for ladere i borettslag og parkeringsanlegg til å også inkludere
destinasjonsladere.

Så langt i år kommer 8 av de 10 mest solgte modellene i Norge også som elbiler, og etter de tre førte månedene er det elbilmodellen Audi e-tron som er den soleklart mest solgte nybilen med hele 3.754 eksemplarer.

Hybriden Mitsubishi Outlander er den første på listen som
ikke er mulig å få som en helelektrisk versjon, og denne er den 6. solgt modellen
med 1.179 registreringer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter