En Mustang med 1.400 hk

Ford viser fram en dragster som verken bråker eller sluker suppe, og det er tilfeldigvis også en Mustang.


En av bilene med stoltest historie er Ford Mustang, denne
sportsbilen som ble introdusert tilbake i 1964.

Bilen ble raskt en suksesshistorie, og Ford gjorde sitt til
å fyre under statusen muskelbilen var i ferd med å få. Det innebar også en
ganske så ellevill versjon.

I 1968 bestemte Ford seg for å lage en helt ekstrem versjon
av bilen sammen med Cobra, og under et dragrace i California i 1968 dukket de
opp med en versjon kalt Mustang Cobra Jet. Den herjet med konkurrentene.

Ford lagde 50 eksemplarer av lettvekst-Mustangene som ble utstyrt
med en V8-motor med 335 hestekrefter og var i utgangspunktet gatelovlig, men seks
av disse ble også laget spesielt for dragrace.

I 2008 var det 40 år siden Mustang Cobra Jet så dagens lys,
og Ford feiret med en ny dragracer basert på Mustangen. Denne gang handlet det
kun om en kvart engelsk mil, og under panseret hadde bilen en diger V8 på
5.4-liter. Ford har fulgt opp med ytterligere 250 versjoner av denne Mustang
Cobra Jet som kunne brukes til dragracing.

Men det som er større enn 40 år er selvsagt 50, og i 2018
presenterte Ford en ny Mustang Cobra Jet for dragracing. Ikke overraskende var
denne enda raskere enn før, og den klarte å tilbakelegge 402 meter på godt
under 9 sekunder.

Denne hadde en 5.2-liters V8 som visstnok huset nærmere 900 hk (ingen vet sikkert), og var tidenes sterkeste Mustang. Ford satte punkt etter 68 eksemplarer, som på den måten hyllet 1968-utgaven.

Vi skriver var sterkest.

For nå viser Ford fram en ny Mustang Cobra Jet, og denne gang er de ikke interessert å holde antall hestekrefter hemmelig. Den heter nemlig Mustang Cobra Jet 1400, og tallet henviser til antall hk.

Nå nøyer Ford seg med denne ene utgaven, og den hyller også
en bil som fortsatt ikke har kommet ut ‒ Mustang Mach-E.

Så ja, Mustang Cobra Jet 1400 er en helelektrisk dragster. Det
er som å helle jetbensin på bålet til motstanderne av elbiler i motorsporten, for
som de som har opplevd dragracing vet er lyden er en stor del av opplevelsen.

Men elektriske biler er altså framtiden.

Med 1.400 elektriske hestekrefter og et dreiemoment på 1.491 Nm tilgjengelig fra bunn av, hadde Mustang Cobra Jet 1400 eventuelt blitt en særdeles vanskelig konkurrent å hanskes med på dragracerbanen.

‒ Ford har alltid brukt motorsport for å demonstrere
innovasjon, sier Dave Pericak, global direktør for Ford Icons.

‒ Elektriske drivlinjer gir oss en helt ny type ytelse, og den elektriske Cobra Jet 1400 er et eksempel på å presse ny teknologi til en absolutt grense. Vi er glade for å vise fram hva som er mulig i et spennende år når vi også får den helelektriske Mustang Mach-E som medlem av Mustang-familien.

Ford går altså i samme løype som Volkswagen, som har vist
hva de er kapable til med sin elektriske racerbil-prototype kalt ID. R. Denne knuste
blant annet rekorden i verdens mest berømte bakkeløp Pikes Peak med 16 sekunder,
og skal vise løsninger som kommer i helelektriske Volkswagen-modeller i
framtiden.

Det samme akter altså Ford å gjøre med den nye versjonen av
den historiske Mustang Cobra Jet.

Ford sier at de vil vise den fram under dragracing-arrangement
senere i år, hvor entusiaster og nysgjerrige skal få se hva som bor i det som
nå blir tidenes sterkeste Mustang.

De får i så fall se noen lignende som dette:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter