HjemNyheterIngen over, ingen ved siden av

Ingen over, ingen ved siden av

Ford Mustang er nok en gang kronet til dronningen av sportsbiler.

Det er noen få bilmodeller som har truffet ganske bedre enn de fleste andre, og en slik en debuterte tilbake i 1964.

- Annonse -

På begynnelsen av 60-tallet dukket det opp en ny trend i bilverden, nemlig sportsbiler. Dette startet allerede på 50-tallet med biler som Chevrolet Corvette, Ferrari 375 og BMW 507, men lista ble ytterligere hevet med drømmebiler som Ferrari 250 GT/E (1962), Porsche 911 (1963) og Aston Martin DB5 i 1964.

Ford ville også være med på moroa, og startet allerede i 1961 utviklingen av en ny muskelbil. Resultatet kunne de stolt vise fram under verdensutstillingen i New York 17. april 1964, en bil kalt Mustang som altså akkurat har rundet 56 år.

Og la viske ut eventuelle misforståelser rundt navnet med en gang. Bilen var ikke oppkalt etter hesterasen med det samme navnet, men etter jagerflyene som deltok i 2. verdenskrig ‒ P-51 Mustang. Dette ifølge designeren selv.

At Ford traff blink med den nye bilen var de klar over allerede dagen etter debuten.

- Annonse -

For folk som var innom utstillingen og så bilen, nærmest beinfløy til nærmeste Ford-forhandler og bestilte seg en slik. Da dagen var omme hadde Ford mottatt utrolige 22.000 bestillinger, et ekstremt høyt tall.

Siden har den solgt i både bøtter og spann, og i 2018 bikket Mustangen 10 millioner solgte eksemplarer.

Og, utrolig nok, har den vært den mest solgte sportsbilen i USA de siste 50 årene. Ja, den har sittet på tronen neste like lenge som dronningmoren selv, og det er som kjent i en aldri så liten evighet.

I 2015 entret den også den globale tronen, og der har den befunnet seg siden.

- Annonse -

For ifølge statistikken til IHS Markit ble det solgt 102.900 Mustanger i fjor, og dette er ifølge dette selskapet den mestselgende sportsbilen i verden for femte år på rad.

– Ford Mustang har vært en helt enestående suksess helt siden den ble lansert 17. april for 56 år siden. Vi er stolte av å ha verdens kuleste sportsbil og alt den representerer for entusiaster, så vel som de som bare er glad i å kjøre bil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

La oss legge til at Focus2Move har litt andre tall, og disse deler bilsegmentene opp i litt andre klasser. De har dog en oversikt for coupébiler, og her er det Dodge Charger som troner på topp med 108.857 eksemplarer. Mustang er nummer to med 103.436 eksemplarer, mens Dodge Challenger er nummer tre med 65.108. Men de to Dodge-modellene selges stort sett i Nord-Amerika, mens Mustang selges over hele verden.

Ifølge Ford er markedet for Mustang i Europa voksende, og i Tyskland økte det med hele 33 prosent. I Frankrike ble det nesten doblet, mens Polen så en økning på 50 prosent i 2019.

Totalt ble det solgt 9.900 Mustanger i Europa i fjor, en økning på 3 prosent.

Her kan kundene velge mellom to versjoner av den ikoniske modellen, enten den klassiske fastbackversjonen eller som kabriolet. Det er mulig å få en Mustang med en 5-liters V8-bensinmotor med 449 hestekrefter koblet med 10-trinns automatgir eller en manuell girkasse, eller en 2.3-liters bensinmotor med 291 hk og 6-trinns manuell girkasse.

Også spesialversjonen kalt Bullitt er tilgjengelig her i Europa, og denne kommer med en V8-motor på 460 hk og diverse unike designelementer og farger.

Til høsten kommer det også et litt annet medlem av familien, som iallfall her i Norge kan skyve modellen til nye salgshøyder. Da er det nemlig klart for Mustang Mach-E, en helelektrisk modell som byr på rekkevidder helt opp mot 600 kilometer for bilene med størst batteripakke.

– Mustang Mach-E har allerede fått en helt fantastisk mottakelse i Norge, sier Per Gunnar Berg.

‒ Tusenvis forhåndsbestilte elbilen før de i det hele tatt hadde sett den. Den er rask, morsom å kjøre og viderefører de samme frihetssøkende idealene som verdens mest solgte sportsbil representerer. Den vil leve perfekt side om side med Mustangen som kom for 56 år siden, slår den administrerende direktøren i Ford Norge fast.

Den elektriske fastbacken blir tilgjengelig både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk, og den billigste versjonen har i allfall enn så lenge en startpris i overkant av 400.000 kroner.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her