Annonse
Hjem Nyheter Ingen over, ingen ved siden av

Ingen over, ingen ved siden av

Ford Mustang er nok en gang kronet til dronningen av sportsbiler.

Det er noen få bilmodeller som har truffet ganske bedre enn de fleste andre, og en slik en debuterte tilbake i 1964.

På begynnelsen av 60-tallet dukket det opp en ny trend i bilverden, nemlig sportsbiler. Dette startet allerede på 50-tallet med biler som Chevrolet Corvette, Ferrari 375 og BMW 507, men lista ble ytterligere hevet med drømmebiler som Ferrari 250 GT/E (1962), Porsche 911 (1963) og Aston Martin DB5 i 1964.

Ford ville også være med på moroa, og startet allerede i 1961 utviklingen av en ny muskelbil. Resultatet kunne de stolt vise fram under verdensutstillingen i New York 17. april 1964, en bil kalt Mustang som altså akkurat har rundet 56 år.

Og la viske ut eventuelle misforståelser rundt navnet med en gang. Bilen var ikke oppkalt etter hesterasen med det samme navnet, men etter jagerflyene som deltok i 2. verdenskrig ‒ P-51 Mustang. Dette ifølge designeren selv.

Saken fortsetter under Annonsen

At Ford traff blink med den nye bilen var de klar over allerede dagen etter debuten.

For folk som var innom utstillingen og så bilen, nærmest beinfløy til nærmeste Ford-forhandler og bestilte seg en slik. Da dagen var omme hadde Ford mottatt utrolige 22.000 bestillinger, et ekstremt høyt tall.

Siden har den solgt i både bøtter og spann, og i 2018 bikket Mustangen 10 millioner solgte eksemplarer.

Og, utrolig nok, har den vært den mest solgte sportsbilen i USA de siste 50 årene. Ja, den har sittet på tronen neste like lenge som dronningmoren selv, og det er som kjent i en aldri så liten evighet.

I 2015 entret den også den globale tronen, og der har den befunnet seg siden.

For ifølge statistikken til IHS Markit ble det solgt 102.900 Mustanger i fjor, og dette er ifølge dette selskapet den mestselgende sportsbilen i verden for femte år på rad.

– Ford Mustang har vært en helt enestående suksess helt siden den ble lansert 17. april for 56 år siden. Vi er stolte av å ha verdens kuleste sportsbil og alt den representerer for entusiaster, så vel som de som bare er glad i å kjøre bil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

La oss legge til at Focus2Move har litt andre tall, og disse deler bilsegmentene opp i litt andre klasser. De har dog en oversikt for coupébiler, og her er det Dodge Charger som troner på topp med 108.857 eksemplarer. Mustang er nummer to med 103.436 eksemplarer, mens Dodge Challenger er nummer tre med 65.108. Men de to Dodge-modellene selges stort sett i Nord-Amerika, mens Mustang selges over hele verden.

Ifølge Ford er markedet for Mustang i Europa voksende, og i Tyskland økte det med hele 33 prosent. I Frankrike ble det nesten doblet, mens Polen så en økning på 50 prosent i 2019.

Totalt ble det solgt 9.900 Mustanger i Europa i fjor, en økning på 3 prosent.

Her kan kundene velge mellom to versjoner av den ikoniske modellen, enten den klassiske fastbackversjonen eller som kabriolet. Det er mulig å få en Mustang med en 5-liters V8-bensinmotor med 449 hestekrefter koblet med 10-trinns automatgir eller en manuell girkasse, eller en 2.3-liters bensinmotor med 291 hk og 6-trinns manuell girkasse.

Også spesialversjonen kalt Bullitt er tilgjengelig her i Europa, og denne kommer med en V8-motor på 460 hk og diverse unike designelementer og farger.

Til høsten kommer det også et litt annet medlem av familien, som iallfall her i Norge kan skyve modellen til nye salgshøyder. Da er det nemlig klart for Mustang Mach-E, en helelektrisk modell som byr på rekkevidder helt opp mot 600 kilometer for bilene med størst batteripakke.

– Mustang Mach-E har allerede fått en helt fantastisk mottakelse i Norge, sier Per Gunnar Berg.

‒ Tusenvis forhåndsbestilte elbilen før de i det hele tatt hadde sett den. Den er rask, morsom å kjøre og viderefører de samme frihetssøkende idealene som verdens mest solgte sportsbil representerer. Den vil leve perfekt side om side med Mustangen som kom for 56 år siden, slår den administrerende direktøren i Ford Norge fast.

Den elektriske fastbacken blir tilgjengelig både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk, og den billigste versjonen har i allfall enn så lenge en startpris i overkant av 400.000 kroner.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker