«Autopiloten» koster bileiere dyrt

Mange bileiere tror feilaktig at de kjører biler som har autopilot, og noen får seg uheldigvis en svindyr lærepenge.


Med årene har det vært en rekke eksempler på at biler som har vært i automatiske moduser har krasjet, og noen dessverre med det verst tenkelige utfallet. Andre situasjoner har vært litt mer komiske.

Slik som den selvkjørende Teslaen som klarte å krasje inn i en parkert politibil i Arizona, som igjen krasjet med en ambulanse. Føreren ble skadd, men heldigvis ikke alvorlig.

-->

Flere organisasjoner har da også advart mot selvkjørende teknologi i nye biler, og at produsentene ikke gir klar nok beskjed om at dette ikke er en autopilot ‒ kun et hjelpemiddel.

At noen kan bli forvirret mener iallfall tyskerne, for der satte de rett og slett foten ned for at Tesla kunne bruke uttrykket «Autopilot» i reklamemateriell. Dette er også navnet på Teslas selvkjøringssystem.

Men det er ikke bare i Arizona at biler i automatiske moduser krasjer, for det gjør de her hjemme også.

For slike systemer kan gjøre de bak rattet sløve, og vi har plutselig fått en ny type risiko i trafikken.

– Det er ikke bilen eller bilmerket som er «problemet» i disse sakene, det er førerne som har vært uoppmerksomme, sier skadeforebygger Therese Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.

Og bare så det er sagt, det er fortsatt de som sitter bak rattet som er ansvarlige, uavhengig av hvilken kjøremodus bilen er satt i. For helautomatiske biler er fortsatt ikke lov på veiene, kun førerassistenter.

– Sikkerhetsteknologien i nye biler virker, helt klart, men vi må huske på at dagens teknologi er ment som hjelp og støtte. Teknologien kan gjøre oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, eller at vi begynner å fikle med andre ting, for eksempel med mobilen eller de store skjermene som vi ser i nye biler. Skjer det noe da, tar det tid å overvinne kontroll over bilen igjen, sier Nielsen.

Allerede i 2017 viste Tesla fram en bil som kjørte av seg selv fra en bolig til arbeidsplassen, og selskapet er langt framme med teknologien. Men mange stoler altså litt for mye på den.

– Dette er teknologi som vi vil se i flere bilmodeller i årene som kommer fremover, og som representerer en «ny» fare og risiko i trafikken. En risiko sjåførene må være klar over, sier Nielsen.

Hva dette faktisk koster eierne viser to eksempler fra Fremtind.

I en sak fikk en Tesla-eier en avkortning i forsikringsoppgjøret på 250.000 kroner, mens i en annen sak ble oppgjøret avkortet med 300.000 kroner.

– I tillegg til å utsette seg selv og andre for stor fare, så risikerer du å ikke få full erstatning om du kolliderer på autopilot. Hold øynene på veien og omgivelsene, følg fartsgrensene og la mobilen ligge når du kjører, understreker Nielsen.

Slik kan du unngå unødvendige trafikkulykker og bilskader:

  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har svært god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.
  • Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv sms eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
  • Ikke stol blindt og la deg «pasifisere» av alle funksjonene i bilen som for eksempel autopilot og ryggekamera. Bilens bevegelser og adferd er kun ditt ansvar som sjåfør.
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
  • Uansett biltype og størrelse på motor: Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene.

Kilde: Fremtind.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter