Audi melder en drøss med nye biler, og det inkluderer også en ny A5. (Fotos: Audi)

Audi skal lansere et dusin elbiler

I forrige måned kunne Audi vise fram den nye e-tron GT, men dette er bare en av mange kommende elbiler fra det tyske merket.


De fire ringene har vist fram to spennende elbiler så langt i 2024, men dette er altså bare starten av en hektisk periode. Faktisk tidenes modelloffensiv.

Den foreløpige siste er nevnte og sportslige e-trom GT, som også kommer i en rå RS performance-utgave med nærmere tusen hestekrefter. Her er det rekkevidder i overkant av 600 kilometer og lylading på 320 kW.

En kanskje enda mer spennende elbil er Audi Q6 e-tron, den aller første elbilen laget på PPE-plattformen til Audi og Porsche. Også denne byr på rekkevidder over 600 kilometer med en maks ladeeffekt på 270 kW, og Q6 byr blant annet på en hengervekt på solide 2,4 tonn.

Slik ser den viktige elbilen ut:

Dette er bare starten på litt av en offensiv signert Audi, for i løpet av 2024 og 2025 skal de lansere mer enn 20 nye biler. Av disse skal mer enn 10 være helelektriske.

Den første i løypa er en ny Audi A5, og det er også meldt en annen PPE-modell ‒ en helt ny A6 e-tron.

‒ I løpet av de kommende årene vil vi utvide vårt utvalg av elektriske modeller steg for steg. Samtidig vil vi forynge vår portefølje av modeller med forbrenningsmotorer. Dette vil gi oss en robust og fleksibel posisjon når vi går over til en helelektrisk portefølje, sier administrerende direktør Gernot Döllner.

‒ Om bare noen få dager introduserer vi den neste modellfamilien: Audi A5. Audi A6 e-tron følger i slutten av juli, og den nye Audi Q5 til høsten.

Det tyske premiummerket har altså dårlig tid.

‒ Den nye Audi A5-familien vil feire sin verdenspremiere 16. juli og representerer begynnelsen på neste generasjon forbrenningsmotorer, som vil være mer effektive takket være delvis elektrisk kjøring, sier sjefen. 

‒ A6 e-tron er den første elektriske Audien tilgjengelig for våre kunder som Sportback og Avant ved markedslansering. Dens slående design og enestående ytelse, effektivitet og rekkevidde gir mange grunner til å bytte til elektrisk mobilitet nå.

Like viktig blir selvsagt den litt mere høyreiste Q-familien. 

‒ Audi Q5 har representert Audis suksess i over 15 år, sier Döllner.

‒ Med tredje generasjon av vår mest suksessrike SUV, vil vi begynne å forynge vår SUV-portefølje med forbrenningsmotorer og delvis elektrifiserte versjoner til høsten.

Audis slagord er som kjent «Vorsprung durch Technik», forspranget ligger i teknikken. 

‒ Vi har en klar visjon for å redefinere «Vorsprung durch Technik», med fokus på design, UI/UX, kjøredynamikk og effektivitet. Med våre nye Q6 e-tron-, A6 e-tron-, A5- og Q5-modeller, gir vi ikke rom for tvil om retningen vi er på vei.

Et eksempel på den nye teknologien ser vi bak på kommende Q6 e-tron, hvor de digitale OLED-baklysene kan kommunisere med bilens omgivelser ‒ denne teknologien kalles Car-to-X. 

Audi Q6 e-tron brøyter også vei for et nytt infotainment med et Audi MMI-panoramadisplay og MMI passasjerdisplay.

Les også:

Debatt