Det koster sine kroner å kjøre inn og ut av norske byer. (Fotos: Fremtind Service)

Her betaler de mest i bompenger

Fremtind Service har regnet ut hvor mye bilistene har betalt i bompenger det første halvåret, og dessverre blør mange bilister enda mer.


Tusenlappene flyr raskt når byene mures inn av bommer, og dette kommer på toppen av andre økte kostander de siste årene. Skal du komme deg unna bompenger er det kun to områder som gjelder.

Fremtind Service er Norges største AutoPass-utsteder, og de har tatt jobben med å analysere norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2024. Oslo-folket og rogalendinger bør kanskje hoppe av her.

For de to områdene har hatt en økning i bompengetrykker, og for de i hovedstaden har snittet for hver måned gått fra 544 kroner til 595 kroner. Det er opp nesten 10 prosent, og legger mer press på privatøkonomien til folket. Bilistene i Oslo betaler soleklart mest av de større områdene.

En god nummer to er Rogaland, som i snitt betalte 429 kroner i måneden første halvår. Det er opp fra 415 kroner, og en økning på 3,4 prosent målt mot 2023.

Heldigvis er det også områder som har en nedgang i bompenger, og i Møre og Romsdal har for eksempel kostandene falt med -7,8 prosent. Se oversikten lengre nede.  

‒ Flere områder har lavere bompengebelastning i 2024 sammenlignet med 2023, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

– Nedgangen i Innlandet kommer først og fremst som følge av nedbetalte prosjekter, mens det i Møre og Romsdal i stor grad ser ut til å skyldes at mange som kjører lite også skaffet seg AutoPass-avtale, sier han.

Skovly sier videre at den høyeste bompengebelastningen er i Strand kommune i Rogaland. Der betaler gjennomsnittsbilisten hele 824 kroner per måned, mens Melhus og Askøy følger nærmest med henholdsvis 635 og 632 kroner i måneden. 

De 10 kommunene med høyest bompengebetaling foruten Oslo ligger i Rogaland, Vestland og Trøndelag.

På fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Rogaland og Trøndelag.

I bystatistikken har Bergen passert Ålesund slik at topp tre er Oslo, Stavanger og Bergen, viser tallene til Fremtind Service.

Brikkeutstederen understreker også at i Sarpsborg og Fredrikstad, nummer 10 og 11 på listen, har det vært pause i bompengeinnkrevingen til slutten av mars. Om tallene korrigeres for dette ender Sarpsborg på 4. plass og Fredrikstad på 5. plass.

Og om du vil unngå bompenger?

– Da er det Finnmark eller Drammen som gjelder, sier Skovly.

Fylkesoversikt:

20 største byer:

Topp 10 kommuner:

Om analysen

Fremtind Service har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2024.

  • Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni 2024.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy knyttet til AutoPass-avtalen sin.
  • Kommuner med færre enn 100 AutoPass-avtaler er ikke med i kommuneoversikten.
Les også:

Debatt