Bilprodusentene jobber hardt med å gjøre elbilene mer konkurransedyktig målt mot de mer tradisjonelle bilene, og denne utviklingen høster nye Audi Q6 e-tron frukter av.
Dette er nemlig den første bilen laget på en ny plattform kalt PPE designet spesielt for elbiler, og er et resultat av et samarbeid mellom Audi og Porsche.
Han får støtte fra Audis CFO, som på bildet over er fotografert sammen med Q6 e-tron:
‒ Vi må gjenoppfinne og bygge biler på nye måter, og skape nye, bilrelaterte digitale forretningsområder. Kunder må kunne oppleve Vorsprung durch Technik igjen. Det vil være våre erfarne, fordomsfrie og lidenskapelige Audi-ansatte som vil få dette til å skje, sier Jörg Schlagbauer, som er styreleder for General Works Council i Audi.
Kommende Q6 e-tron blir også den første bilen som bruker den nye E-arkitekturen versjon 1.2, og dette er altså en ende-til-ende elektronisk arkitektur.
Det pågår nå en debatt rundt elbilene, og flere merker har sagt at de fortsatt vil satse på tradisjonelle biler etter at elbilene har slitt med å få gjennomslag i flere store markeder. Men Audi-sjefen er ikke i tvil om de er framtiden.
‒ Til tross for den nylige offentlige debatten, er det ingen tvil om at framtiden for biler er elektrisk. Hos Audi ønsker vi å elektrifisere alle kjernesegmenter innen 2027 og har definert målet om en helelektrisk portefølje, sier Döllner
‒ I tillegg vil overgangsperioden kreve å starte med høyeffektive forbrenningsmotormodeller og plug-in hybrider. Med modellene som kommer nå, er vi godt posisjonert og i stand til å svare aktivt på ulike kundekrav.
Han bekrefter at fra 2026 kun skal introdusere nye modeller som er helelektriske, og at de fire ringene gradvis skal fase ut produksjonen av forbrenningsmotorer fram mot 2033.
Fram til da skal det fortsatt lanseres oppgraderinger av eksisterende modeller med forbrenningsmotor, men om ni år er det altså helt slutt på å lage biler med eksosrør på Audis fabrikker.
Og framtiden er altså allerede her, for den baner altså den splitter nye Audi Q6 e-tron vei for.
Les også:
- Slik kjører du trygt og pakker påskebil
- Nå bør du selge bruktbilen
- Isuzu D-Max kommer som elbil, og Norge får den først