Gernot Döllner er ikke i tvil om at elbiler er framtiden. Her sammen med den splitter nye Audi Q6 e-tron. (Fotos: Audi)

Audi-sjef ikke i tvil: Elbiler er framtiden

Audi har akkurat tatt et svært viktig steg, for helt nye Q6 e-tron er den første elbilen laget på en helt ny plattform. Og om to år skal Audi utelukkende introdusere nye elbilmodeller.


Bilprodusentene jobber hardt med å gjøre elbilene mer konkurransedyktig målt mot de mer tradisjonelle bilene, og denne utviklingen høster nye Audi Q6 e-tron frukter av.

Dette er nemlig den første bilen laget på en ny plattform kalt PPE designet spesielt for elbiler, og er et resultat av et samarbeid mellom Audi og Porsche.

De neste elbilene på PPE blir Audi A6 e-tron og en ny helelektrisk generasjon av Porsche Macan.

‒ PPE og med den Audi Q6 e-tron-serien er det neste teknologiske spranget for elektrisk premiummobilitet ‒ dette gjelder både for Audi, Volkswagen-konsernet og for våre kunder, sier Gernot Döllner, styreleder i Audi.

‒ PPE viser hvordan vi samler ekspertisen vår i Volkswagen-gruppen for å gjøre elektrisk mobilitet skalerbar. Takket være PPE er vi i stand til å lansere høyvolum, teknologisk avanserte modeller i ulike segmenter og dermed elektrifisere vår portefølje ytterligere, legger Audis CEO til.

Han får støtte fra Audis CFO, som på bildet over er fotografert sammen med Q6 e-tron:

‒ Vi må gjenoppfinne og bygge biler på nye måter, og skape nye, bilrelaterte digitale forretningsområder. Kunder må kunne oppleve Vorsprung durch Technik igjen. Det vil være våre erfarne, fordomsfrie og lidenskapelige Audi-ansatte som vil få dette til å skje, sier Jörg Schlagbauer, som er styreleder for General Works Council i Audi.

Kommende Q6 e-tron blir også den første bilen som bruker den nye E-arkitekturen versjon 1.2, og dette er altså en ende-til-ende elektronisk arkitektur.

Rent teknisk er arkitekturen basert på en ny domenedatamaskinstruktur med fem høyytelsesdatamaskiner som kontrollerer alle kjøretøysfunksjoner, fra infotainment og kjørefunksjoner til enda mer automatisert kjøring.

Den elektroniske arkitekturen kan også brukes av andre merker i Volkswagen-konsernet, og åpner blant annet for en ny infotainment-plattform basert på operativsystemet Android Automotive og legger også grunnlaget for raske programvareoppdateringer og oppgraderinger.

Q6 e-tron er ikke bare den første bilen laget på PPE, men også den første elbilen fra hovedfabrikken i Ingolstadt.

‒ Audi Q6 e-tron er starten på et omfattende produktinitiativ som vi vil bruke for å forynge porteføljen vår i årene som kommer, sier Döllner. 

‒ Vi planlegger mer enn 20 nye modeller i 2024 og 2025, inkludert presentasjonen av Audi A6 e-tron sommeren 2024 og den nye generasjonen Audi A5 og Q5 som de første modellene på den nye Premium Platform Combustion (PPC) i andre halvår. 

Her er den første i rekken av nye biler, nemlig Audi Q6 e-tron:

Det pågår nå en debatt rundt elbilene, og flere merker har sagt at de fortsatt vil satse på tradisjonelle biler etter at elbilene har slitt med å få gjennomslag i flere store markeder. Men Audi-sjefen er ikke i tvil om de er framtiden. 

‒ Til tross for den nylige offentlige debatten, er det ingen tvil om at framtiden for biler er elektrisk. Hos Audi ønsker vi å elektrifisere alle kjernesegmenter innen 2027 og har definert målet om en helelektrisk portefølje, sier Döllner

‒ I tillegg vil overgangsperioden kreve å starte med høyeffektive forbrenningsmotormodeller og plug-in hybrider. Med modellene som kommer nå, er vi godt posisjonert og i stand til å svare aktivt på ulike kundekrav.

Han bekrefter at fra 2026 kun skal introdusere nye modeller som er helelektriske, og at de fire ringene gradvis skal fase ut produksjonen av forbrenningsmotorer fram mot 2033. 

Fram til da skal det fortsatt lanseres oppgraderinger av eksisterende modeller med forbrenningsmotor, men om ni år er det altså helt slutt på å lage biler med eksosrør på Audis fabrikker. 

Og framtiden er altså allerede her, for den baner altså den splitter nye Audi Q6 e-tron vei for.

 Les også: 

Debatt