Med en lengde på over 5,5 meter og en bredde på over 2 meter, er det lett å forstå hva Audi vil med konseptet Urbansphere. Her er det innsiden som virkelig teller. Se video.
Audi skal som de fleste andre store bilmerkene over til helelektriske biler, og de viser mer enn gjerne fram tankene sine rundt framtidige biler. De såkalte sfære-konseptene.
Dette er en gruppe på tre konseptbiler, og de skal på hver sin måte bane vei for framtidens biler som bærer de fire ringene.
-->
Den første de viste fram heter Skysphere er en slags Grand Tourer som faktisk kunne endre lengden, den målte enten 4,94 meter i sportsmodus eller 5,19 meter i milsluker-modus.
Sfære nummer to fikk navnet Grandsphere og var en enda større bil, 5,35 meter i lengden, og nå handlet den om en slags sedan-limousin med en enorm akselavstand på 3,19 meter.
Nå har Audi vist fram den tredje sfæren, og konseptbilen har vokst ytterligere. Denne gang runder bilen til og med 5,5 meter, og er dermed en av de aller største personbilene noensinne. Den gedigne Mercedes-Maybach S 580 er for eksempel kun 5,47 meter lang.
Audi Urbansphere er 5,51 meter lang, 2,01 meter bred og 1,78 meter høy, men det aller verste er akselavstanden. Her har den helelektriske PPE-plattformen sørget for at denne måler vanvittige 3,40 meter, og større avstand betyr som kjent mer innvendig plass.
Audi kaller dette konseptet litt morsomt for space travel, men Urbansphere ikke et romfartøy for å utforske den ukjente himmelen ‒ men en bil med et så stort innvendig rom at den skal utforske framtidens luksusreiser i gigantbyene.
‒ Audi har varslet at vi i løpet av få år skal stanse all utvikling og produksjon av biler med forbrenningsmotor. Når vi satser fullelektrisk er det åpenbart at det innebærer mange spennende og banebrytende elbiler fra Audi i årene framover, sier Elin Rosnes Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
Audi har like godt laget seg en lounge på fire hjul med det nye konseptet.
‒ Audi Urbansphere er en konseptbil som skal gi inspirasjon til hvordan bilen kan brukes til å jobbe, samhandle og slappe av mens du er i fart. Vi er svært nysgjerrig på dette konseptet, og gleder oss til å utforske en bil av denne størrelsen og se om disse funksjonalitetene kan tilpasses vårt marked her i Norge på sikt, sier Sinervo.
Man kan designe biler på to måter. Enten fra utsiden og inn, eller fra innsiden og ut. Audi har gått for den siste løsningen med konseptet, for her er hovedfokusen altså på den innvendige rommet.
Tyskerne forklarer at morgendagens mobilitet, hvor selvkjørende biler er en viktig del av det hele, handler mye om mulighetene til passasjerene. Så i en Urbansphere er det mulig å velge mellom å jobbe, strømme, samhandle eller slappe av.
Funksjonene i bilen legger også til rette for å løse dagligdagse oppgaver som netthandling, middagsplanlegging eller booke billetter til arrangementer.
Den autonome bilen vil potensielt kunne plukke opp passasjerene hjemme, og deretter på egenhånd finne parkeringsplass med lademuligheter.
At dette er en ekte limousin viser lyssettingen når bilen åpnes. Da rulles den nemlig ut en rød løper i form av en lyssetting på bakken.
På innsiden er det seks seter som skal gi en ekte lounge-følelse, og de i midten kan reguleres mot hverandre. Men det er mulig å få litt privattid også, for det er mulig å ivareta privatlivet. Det skal du få se om litt.
Det er lagt vekt på materialer som tre og ull, og dette skal både sikre kvalitet og gi en følelse av hjemmehygge.
De som har flydd på 1. klasse vet også at setene kan legges ned, og Urbansphere skal ikke være noe dårligere.
I Relax og Entertain-modus kan ryggstøtten vippes opp til 60 grader mens benstøttene strekker seg ut samtidig. De sentermonterte armlenene integrert i sidene av setene og deres motstykker i dørene skaper en behagelig følelse av sikkerhet, ifølge Audi selv.
Og ja, det er selvsagt en innebygd kino, hvor en stor skjerm vippes ned fra taket og kan brukes til underholdning. Og er det ikke er noe på skjermen, er den gjennomsiktig slik at man kan se hva som foregår der framme.
Talekommandoer er jo ganske kult, og er selvsagt på plass i Urbansphere. Men framtiden er kulere enn som så.
I Urbansphere kan passasjerene, med seteryggen oppreist, bruke berøringsfrie kommandoer for å styre multimediet. Men det virkelige kule er når setet er tilbakelent.
Passasjerene kan fortsatt bruke berøringsfrie gester, men nå med en kombinasjon av øyesporing og bevegelseskontroll. En sensor rettet mot øyet registrerer siktlinjen når kontrollenheten skal kobles inn. Og passasjeren trenger bare å gjøre håndbevegelser som ligner på fysisk betjening – uten å lene seg over – for å betjene systemet uten å berøre noe.
Og ja, Audi Urbansphere lærer seg selvsagt preferansene til den enkelte, slik at systemet også kan gi personlige forslag direkte til brukeren.
Kontrollpaneler er til og med integrert i armlenene på dørene. På den måten tilbyr bilen alltid passasjerene usynlige berøringsflater ved hjelp av en optisk indikator for å vise posisjonen. Samtidig er det VR-briller i armlenene på venstre og høyre dør som kan brukes sammen med infotainment-alternativer.
Alt dette høres litt gresk ut, men ingen fare. Vi har en video som viser det hele, og denne er det verd å ta en titt på. For dette er ganske så imponerende greier.
Den tredje sfærebilen gir oss også et hint av framtidens drivlinjer.
Batteriet er omtrent den samme som Grandsphere på rundt 120 kWh, og konseptet er utstyrt med to motorer med totalt 396 hk og et dreiemoment på 690 Nm.
Rekkevidden er anslått til rundt 750 kilometer i WLTP-standarden, mens PPE-plattformen med sin 800V-teknologi åpner for en ladefart på 270 kW. Det betyr i så fall mer enn 300 kilometer med ny rekkevidde i løpet av 10 minutter med lading, og 5 til 80 prosent fylling tar rundt 25 minutter.
Audi Urbansphere er en framtidsvisjon, så vi får neppe se denne som en produksjonsbil. Men den gir oss en smakebit på hva som kommer, og dermed kan du få et glimt av framtiden ved å bla gjennom bildene under.
Les også: