HjemBiltesterPrøvekjørt Toyota Aygo X

Prøvekjørt Toyota Aygo X

Toyota Aygo X er en liten sjarmklump av en bil som man raskt blir glad i, og denne kan du få med canvas-soltak som gir bilen en ekstra dimensjon!

For å virkelig forstå en bil som Toyota Aygo X, så må man kjenne litt til det som kalles for A-segmentet for biler.

- Annonse -

De skal være små, de skal være billige – så vil det variere hvor gode de er på komfort og praktiske løsninger som gjør at man blir glade i dem eller ikke takler dem. I A-segmentet kan det fort bli litt enten eller når det gjelder hva man faller for.

(Foto: Toyota)
(Foto: Toyota)

I A-segmentet må man prøve å få til så mye som mulig, på så liten plass som mulig, og med så lite penger som mulig. Dermed blir prioriteringene svært ulike mellom de forskjellige små bilene, og det gjør det nesten litt ekstra spennende for oss som skal prøve å bli kjent med dem på noen få timer.

En sentral faktor for om man liker en bil eller ikke kan være fargen, eller i dette tilfellet fargekombinasjonen, og det er det Julie og Emilie fra Frankrike som har vært ansvarlige for.

De har reist på ulike messer og utstillinger for å se farger som «kommer» framover, og koblet farger til krydder.

- Annonse -

Fargene vi fikk hilse på var Ginger og Chili – veldig stilige farger, og det betyr en del å synes at en bil ser stilig ut før man rusler bort til den og setter seg inn i den.

(Foto: Toyota)

Den røde Chili hadde vanlig tak, og Ginger hadde canvas tak, og vi kjørte de begge.

Chili hadde manuelt gir, noe du kun får til innstegsmodellen her i Norge. Ginger hadde CVT-S automatgir. Bortsett fra tak og gir var bilene likt utstyrt.

Opplevelsen av å komme inn i en garasje og se en hel haug av nye helt like biler er noe jeg aldri kommer til å bli lei av, og når du ser dette bildet, så ser du at Toyota Aygo X har blitt en god del kulere utenpå enn det vesle Aygo var.

- Annonse -

To-tone lakk er noe som også er med på å gjøre Aygo X litt ekstra kul utenpå.

Den er også bygget på samme plattform som den større Toyota Yaris, så Aygo X har vokst i lengden, bredden og høyden i forhold til Aygo.

Da vi kom ut på veien skulle vi oppdage enda flere fordeler Aygo X har av å dele plattform med Yaris.

I videoklippet over får du bli med på tur i Aygo X, du får hilse på David som driver Bil og Motorbloggen, og du får se meg skifte mening om hvilket girsystem jeg har mest sansen for i Aygo X.

David og jeg dro først av gårde med en Chili Aygo X med manuell girkasse, og merket at motoren på 1 liter og med 3 sylindre ikke var det man kan definere som sprek akkurat. Men bilen er artig å kjøre, og vi merket at den på grunn av plattformdeling med Yaris, har fått med seg mye stabilitet og lekenhet.

Aygo X blir dermed en komfortabel og artig bil å kjøre.

Aygo X har 18-tommers felger og dekk, noe som er ganske vilt for en bil i A-segmentet, men man ser at dekkene er tynne, litt samme prinsipp som man finner hos BMW i3.

Dimensjonen på dekkene var 175/60-R18, og vi var litt spent på egenskapene i krapp sving med for høy fart, men det var stabilt og forutsigbart.

Smale dekk er med på å få ned forbruket, og stor dimensjon på felgene er jo ganske stilig til en bil som ikke er så stor.

(Foto: Toyota)

Det er ikke så vanskelig å se inni en Aygo X hvilken farge den har på utsiden. Det går igjen i døra, i rattpynt, i pynt rundt infotainmentskjermen og rundt girkassen.

Sømmene i setet er også sydd med tråd som har samme farge som bilen. Stor infotainmentskjerm, og trådløs tilkobling av Apple CarPlay er ganske så uvanlig å finne i en bil i A-segmentet.

(Foto: Toyota)

Et godt ratt med knapper til å styre den adaptive cruisekontrollen er også noe man sjelden finner i denne bilklassen, men noen kilometer på motorvei viste at det var et meget komfortabelt valg av utstyr å tilby til Aygo X.

Her kan du også se girspaken som leveres til den manuell kassa, med 5 gir og revers. Fin å bruke, men i løpet av dagen landet jeg på at jeg hadde mest sans for CVT-S automatkassen til Aygo X.

Dette er også den girkassen man får til de alle utstyrsnivåer av Toyota Aygo X.

(Foto: Toyota)

At man kan få en bil i A-segmentet med skikkelig anlegg fra JBL er også ganske uvanlig, for lyd er ofte nedprioritert i biler som dette av økonomiske årsaker.

En liten genistrek fra Toyota er at man kan få Aygo X med Canvas tak. Det sparer vekt kontra en løsning i glass, og sparer naturlig nok også masse plass inne i bilen, og det gir Aygo X en ekstra dimensjon.

Enda en grunn til at man raskt blir glad i Aygo X, for det må du være forberedt på å bli dersom du kjører den mer enn 10 minutter.

(Foto: Toyota)

Motoren er en 1-liters 3 sylindret bensinmotor med 72 hk og 93 Nm, det betyr på den ene siden mye lyd og lite akselerasjon, men på den andre siden cruising med lavt forbruk til tross for høy hastighet ‒ godt under 0,5 liter på mila.

WLTP-forbruket på automaten ligger på 0,49-0,52 liter på mila, men jeg brukte 0,46 liter på mila på min testrunde som var «tøffere» enn WLTP. Her er det ingen elektriske hjelpesystemer.

Forsetet kan justeres i høyden og fram/tilbake samt vinkel på rygg. Det er gjerne noen som da kan savne justering for sitteputens vinkel og lengde, samt justering av korsryggstøtte. Dette var dog ikke noe jeg savnet de timene jeg kjørte bilen.

Satt nærmest overraskende komfortabelt tross begrensede justeringsmuligheter. Passasjersetet foran kan ikke justeres i høyden.

Bakseteplassen må defineres som begrenset i de to setene man har bak her, store voksne som meg passer ikke inn baki her.

Man har isofix-fester i de to baksetene, og de kan legges ned hver for seg om man trenger mer lasteplass i bagasjerommet.

Bagasjerommet har også begrenset med plass, men det er jo ganske normalt i dette segmentet. Det er et ganske dypt bagasjerom, og man har plass til 231 liter under bagasjeromsskjuleren, og pakker man til taket har man plass til 269 liter.

Legger man ned baksetene får man 829 liter med plass.

Nei, du kan ikke trekke tilhenger med Toyota Aygo X, men du kan dra med deg noen sykler på et sykkelstativfeste, eventuelt en bagasjeboks.

Maksimalt kuletrykk er 50 kg. Dette sykkelfestet er naturlig nok ekstrautstyr.

Toyota Aygo X er 3,7 meter lang, 1,74 meter bred og 1,525 meter lang og veier fra 940 til 1.015 kg før noen setter seg inn i den.

Svingradiusen er blant de bedre i A-segmentet, noe som gjør Aygo X til en svært smidig bil til bykjøring.

Hvem passer Toyota Aygo X for?

I dagens bilmarked kjøper de aller fleste elbil, neste på lista er ladbar hybrid. Skal man ha elbil eller ladbar hybrid er det utvilsomt langt mer praktisk med hjemmelader enn uten, og det er en del som ikke har hjemmelader.

Kanskje bor man i en bygård uten lademulighet? Kanskje er man avhengig av gateparkering? Kanskje synes man bare at biler i A-segmentet har mye sjel og er kule?

Toyota Norge ser for seg at om lag 200 i Norge kan tenke seg en Aygo X i løpet av et år, det er ikke så usannsynlig at de har rett i det.

Jeg vil tro at man er 1-2 voksne og 0-2 barn som skal være med i en bil som dette, man trenger en rimelig bil, man trenger ikke en stor bil, og man har litt sans for små biler.

Jeg mener at Toyota Aygo X er en av de små bilene man kan velge som har mest sjel, og som man fort blir glad i.

(Foto: Toyota)

Toyota Aygo X kommer i utstyrsnivå Life, Active, Style og Limited. Active og Style kan man få med canvas tak, og da heter utstyrsnivået Active Air og Style Air.

Life er eneste utstyrsnivå du kan velge med manuell girkasse, og den starter på 220.000 kroner. Med CVT-S automatgir starter den på 240.100 kroner.

Style koster fra 273.700 kroner og Style Air koster fra 291.300 kroner. Limited som har en del særegen eksteriørstyling koster fra 303.300 kroner.

Det var veldig hyggelig å bli litt kjent med og litt glad i Toyota Aygo X i Barcelona, og vi gleder oss til den kommer til landet tidlig i sommer så vi kan bli enda bedre kjent med den på veier vi kjenner fra før.

Er du på jakt etter en liten og rimelig bil med spicy farger og litt mer sjel enn man kanskje forventer, så bør Toyota Aygo X helt klart sjekkes ut.

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her