Det er en voldsom interesse rundt F1, noe blant annet serien «Drive to survive» og nye amerikanske eiere har sørget for. Ifølge Audi var det over 1,5 milliarder TV-seere som fulgte løpene i 2021, så her er det uante promo-muligheter for et bilmerke som Audi. Det har de fire ringene tenkt å utnytte, for fra 2026 skal også det tyske merket stå på startstreken sammen med blant andre Mercedes. ‒ Motorsport er en integrert del av Audis DNA, sier Markus Duesmann, styreleder hos Audi. ‒ Formel 1 er både en global scene for merket vårt, og et svært utfordrende utviklingslaboratorium. Kombinasjonen av høy ytelse og konkurranse er alltid en driver for innovasjon og teknologioverføring i denne bransjen. Med de nye reglene er det nå rett tid for oss å engasjere oss. Tross alt forfølger både Formel 1 og Audi klare bærekraftsmål. F1 har ikke tenkt å bli en ren elbilserie, men skal utnytte det beste fra begge verdener i form av enda mer elektrifiserte hybride drivverk. Nye regler fra 2026 vil sørge for at det elektriske effektuttaket til kraftenhetene, bestående av en elektrisk motor, batteri, kontrollelektronikk og en forbrenningsmotor, kommer til å øke sammenlignet med dagens drivsystemer. Elmotoren blir da tilnærmet like sterk som forbrenningsmotoren, som har en effekt på rundt 544 hk. De svært effektive 1.6-liters turbomotorene skal også drives av et avansert og bærekraftig drivstoff – noe som er en forutsetning for Audis inntreden i F1. Den ypperste motorsporten blir stadig mer global, og er svært populært i flere nøkkelmarkeder til Audi ‒ som Kina og USA. Over på sosiale medier har F1 nå den største veksten av de globale idrettene, så pilene peker oppover på de fleste områdene. Audi sier at de selv skal utvikle drivverket hjemme i Tyskland, og opplyser videre at de vil komme med nyheter om hvilket lag de skal samarbeide med senere i år. Ekspertene mener at dette blir dagens Sauber ‒ som i dag er sponset av Alfa Romeo.
