Audi har gitt R8 RWD enda mer krefter

Råskinnet fra de fire ringene med bakhjulsdrift kopierer nå R8 med firehjulsdrift når det kommer til krefter.


På enden av Audis middagsbord finner vi verken en A8 eller Q8, flaggskipene i henholdsvis sedan og SUV-kategorien.

Vi finner heller ikke en RS-utgave, disse enda mer potente utgavene av standardmodellene, men overhodet i Audi-familien er utvilsomt R8.

-->
Her ville Audi og Audi Sport vise hva de virkelig kunne, og resultatet var en rendyrket sportsbil med to seter og en midtplassert motor.

Faktisk var Audi så seriøse med R8 at de like godt banket på døra til Lamborghini, og lurte på om de kunne låne plattformen til Gallardo (og nå Huracán) for å gjøre denne best mulig. Og siden den italienske oksen faktisk er eid av Audi, fikk de selvsagt lov til det.

Resultatet ble presentert tilbake i 2006, og hvor hardt Audi satset på denne viser av alle ting lysene. Denne var nemlig den første som kom med fulle LED-lykter foran.

Audi satte en ny generasjon av sportsbilen inn i produksjonen i 2018, og med den fulgte et faretruende slagord: «Født på banen, laget for veien».

Denne hadde arvet en masse deler og løsninger fra blant annet bilene som brukes i langdistanse-VM, og under panseret hadde de plassert en V10 som vred ut 570 hk i standardutgave. Topputgaven passerte også 600-grensen, og kunne skilte med 610 hk.

I den anledningen gjorde de også noe forbudt.

De prøvde seg nemlig med en begrenset serie av R8 uten quattro, og gikk for kun bakhjulsdrift. De hadde nok sine betenkeligheter rundt en R8 RWD, så de nøyde seg altså med kun noen få eksemplarer.

Men året etter, altså i 2019, oppdaget de muligens at den store kritikken uteble, og uansett årsak bestemte de seg for å sette R8 RWD inn i serieproduksjon.

Og Audi holdt ikke noe tilbake, for R8 RWD ble tilgjengelig både som Coupé og som kabriolet gjennom Spyder-versjonen. De sparte heller ikke på kreftene. Vel, litt sparte de.

Motoren var fortsatt en 5.2-liters FSI uten turbo, og bydde på 540 hestekrefter ved 6.500 r/min og et dreiemoment på 540 Nm.

Nå økes dette.

Audi har klar en ny utgave kalt R8 performance RWD både av Coupé og Spyder som blant annet har fått nye bøtteseter, dynamisk styring, stabilisatorer og keramiske bremseskiver, noe som bør gi enda mer morsomme kjøreegenskaper.

Og ikke minst har duoen fått mer krefter.

Det handler fortsatt om den samme FSI-motoren, men ingeniørene har nå tunet den slik at R8 RWD også får 570 hk og et dreiemoment på 550 Nm. Det er altså 30 hk og 10 Nm mer enn tidligere.

Det er ikke å kimse av, for bilen veier kun 1.590 kilo som Coupé og 1.695 kilo som Spyder.

Audi sier ikke noe om akselerasjonen, men opplyser at toppfarten for nye R8 RWD er på 329 km/t, noe som burde holde for de aller fleste.

For å faktisk klare å plante alle kreftene i bakken via bakhjulene og den 7-trinns S tronic-kassen har Audi plassert på dekk med profilen 245/30 R20 foran og 305/30 R20 bak. Sistnevnte er ganske så bredt og lavt.

Sjefen i Audi-familien lages i Neckarsulm hvor også racerbilen LMS GT4 settes sammen, og mye av jobben gjøres for hånd.

Den nye utgaven er klar for bestilling senere denne måneden, og den internasjonale prisen for Audi R8 performance RWD Coupé er på 149.000 euro og Spyder-utgaven starter på 162.000 euro.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene