Auda, Fords elbil kan være avslørt

Ford har fyrt opp stemningen før søndagens store avduking av den Mustang-inspirerte elbilen kalt Mach-E, men har holdt selve bilen skjult. Men så var det dette med internettet da…


Det skjer svært store ting hos Ford. De har nemlig klar sin første ordentlige elbilmodell, en Mustang-inspirert SUV som skal offentliggjøres søndag kveld i Los Angeles.

Allerede i august i fjor kom den første lille smakebiten som
skulle pirre oss, og den gang var det et mørkt bilde av bilens bakende som var
teaseren.

Siden har det vært relativt stilt, foruten at Ford opplyste i
vår at bilen skulle få en rekkevidde på rundt 600 kilometer.

Men utover høsten har Ford selvsagt skrudd opp temperaturen
i takt med at det nærmer seg premieredatoen til Fords nye elbil.

I begynnelsen av november ble det også klart at Ford Norge, som faktisk har vært med på å utvikle elbilen, også får ta del i den store premieren.

Den tar altså plass i Los Angeles søndag kveld lokal tid, og
noen timer senere får inviterte nordmenn sjekke den ut under et stort
arrangement i Oslo. Dette blir også den europeiske premieren.

Torsdag fikk vi også vite navnet på bilen, Mach-E, åpenbart
inspirert av «mach 1» ‒ lydens hastighet på rundt 1.234 km/t.

Men så var det dette med internett da.

En nettside bygges gjerne opp av en hovedadresse, for eksempel «ford.com», og deretter underkategorier, eksempelvis «powrtrains» for drivverk og «battery-electric-vehicles» for elbiler.

Deretter kan det bygges ytterligere kategorier under dette, i Fords tilfelle kanskje en for elbilen «Mach-E»?

Setter man sammen hele denne nettadressen blir det dermed https://www.ford.com/powertrains/battery-electric-vehicles/mach-e/, men besøker du den adressen nå får du bare beskjed om at den ikke finnes.

Men det betyr ikke at den aldri har gjort det.

For ifølge en bruker på et spesialforum for Mach E fungerte
dette trikset da han prøvde det, og brukeren sier at han kom han rett inn på
siden til den nye elbilen.

Her kan du sjekke foruminnlegget og skjermbildene han påstår han sikret seg selv, og det var Nybiltester som tipset oss om dette via en sak de kom over på Motor Authority.

Vi vet altså ikke om dette er riktig, så ta det hele med en
klype salt.

Ikke bare hevder brukeren at han fikk se bilder av bilen,
men det fulgte også en masse info rundt bilen.

Dette er altså amerikanske modeller, og stemmer infoen så er
det fortsatt ikke sikkert de europeiske modellene faktisk får de samme
spesifikasjonene.

Så nok en klype salt her.

Men dette er det vi kan lese ut av skjermbildene.

Utgaven «First Edition» starter på 59.900 dollar (550.000 kroner
i skrivende stund) i USA, har en rekkevidde på 434 kilometer, kommer med
firehjulstrekk (AWD) og klarer 0-60 mph (0-96 km/t) på rundt 5,5 sekunder. Denne
er utstyrt med hjul på 19 tommer.

«Select» starter på 43.895 dollar (402.000 kr), har en
rekkevidde på 370 kilometer, 0-60 mph på midten av 5-tallet og kommer både som
AWD og bakhjulstrekk (RWD) og har felger på 18 tommer.

«Premium» starter på 50.600 dollar (464.000 kr), og er lik «First
Edition» foruten at det også er mulig å få den som RWD og den er skodd med
19-tommere.

«California Route 1» starter på 52.400 dollar (480.000 kr),
byr på 434 kilometer og 0-60 mph på 6,5 sekunder. Denne kommer kun med AWD og
med 18-tommers hjul.

Den femte og siste versjonen er kalt «GT», og starter på
60.500 dollar (555.000 kr), har en rekkevidde på 378 kilometer, og klarer 0-60
mph på rundt 3,5 sekunder. Også denne kommer med firehjulstrekk, og får 20-tommers
hjul.

Om alt dette stemmer får vi altså vite om noen få dager, og
det ser nok mange nordmenn fram til.

For ifølge Ford Norge har over 15.000 nordmenn sikret seg
fortrinnsrett til bilen, og mandag blir det også mulig å forhåndsbestille
Mach-E.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter