Amerikanske Ford er altså så seriøse med satsingen på den kommende elbilen at de har gitt den en av klodens mest ikoniske bilnavn ‒ Mustang.
Mustang Mach-E er da også så lovende at flere tusen har stilt seg i kø for å få bestille den, bare i Norge. Og i dag tok elbilen nok et steg nærmere forhandleren.
-->
For Ford Norge har nå åpnet opp for bestillinger, og det er dermed mulig å bekrefte kjøpet.
‒ I en tid hvor mange har økt prisene sine, er vi svært fornøyde med å kunne tilby de samme knallgode prisene som da vi lanserte Mustang Mach-E under Europa-premieren i Oslo i november i fjor, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Vi gleder oss over at de mange tusen kundene som har forhåndsbestilt bilen, nå kan bekrefte sin bestilling – og leveringene forventes fortsatt å starte tidlig i 2021.
Ford har planlagt to standardversjoner og to langdistanseversjoner av Mustang Mach-E, tilgjengelig både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) Standard Range med en rekkevidde på opptil 440 kilometer med 269 hk som starter fra 412.000 kroner.
En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) Long Range med rekkevidde på opptil 610 kilometer med 290 hk starter fra 463.400 kroner.
Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) Standard Range med opptil 400 kilometer rekkevidde og 269 hk og en startpris på 482.000 kroner.
Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) Long Range byr på 540 kilometers rekkevidde med 346 hk og starter fra 544.000 kroner.
– Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra tidlig 2021. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, vi er derfor glade for at vi kan levere disse bilene til norske kunder allerede fra starten, sier Berg.
Bilene med bakhjulstrekk kan by på et dreiemoment på 430 Nm, mens de med firehjulstrekk har 580 Nm som de kan øse ut av.
Akselerasjon fra 0-100 km/t går unna på mellom 5,8 sekunder og 7 sekunder, avhengig av batteripakke og om det er bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
– Vi hadde nylig en preproduksjonsmodell av nye Mustang Mach-E på test i Norge, og etter mer enn 2.500 kilometer med testing kan vi trygt si at bilen innfrir alle forventninger. Dette er en elbil som har en unik kombinasjon av egenskaper. Den gode plassen, den lange rekkevidden, de gode kjøreegenskapene, det siste av avansert teknologi og de svært konkurransedyktige prisene, sier Ford Norges administrerende direktør.
Sjefen testet selv rekkevidden ved å ta turen fra Oslo til Trondheim i en preproduksjons-versjon, og da han kom fram etter 484 kilometer hadde elbilen fortsatt 14 prosent batterikapasitet.
Han slapp dermed å lade, men om Berg hadde fisket ut ladekabelen og funnet en lynlader, så hadde han fått 119 km med rekkevidde på 10 minutter med en Long Range-variant med bakhjulstrekk. Kombinasjonen firehjulstrekk og Long Range fyller 107 km rekkevidde på samme tid.
Ford opplyser at Long Range (begge utgavene) kan lades fra 10-80 prosent på 45 minutter, mens Standard Range (begge utgavene) kan lades fra 10-80 prosent på 38 minutter.
En av de aller siste testene før Mach-E ble endelig godkjent for produksjon ble faktisk gjort i Norge, hvor den testet ut infrastrukturen og utfordrende veier.
Det er ikke tilfeldig, for elbilnasjonen blir et viktig land når Ford ruller ut sin store satsing hvor Ford Norge har gitt viktige innspill under hele utviklingsperioden.
Og allerede nå er det klart at bilen haker av et viktig punkt for nordmenn ‒ slepekrok. Mach-E er godkjent for hengervekt på 750 kilo.
Ford Norge har også etterspurt en annen «norsk» ting, skiluke mellom bagasjerom og baksete. Signalene fra Ford er at dette mest sannsynlig skal bli mulig å ettermontere.
Det skal også utvikles løsninger for ski- og sykkelstativ som monteres på hengerfestet, da med et maks kuletrykk på 75 kilo.
Navnet på den kommende helelektriske SUV-modellen forplikter altså, og Berg er svært så fornøyd med hva Ford har fått til.
– Hvis det er en ting vi har vært opptatt av å oppnå globalt med nye Mustang Mach-E, er det å produsere en elbil som er verdig å bære Mustang-logoen. Det har vi lykkes med, slår Per Gunnar Berg fast.
Ford Mustang Mach-E er altså en ekte Norges-venn, og her har du bilder av elbilen på sin ferd gjennom Norge.
Les også: