Nye Tuscon med oppsiktsvekkende design

Hyundai har avduket 4. generasjon Tuscon, som også blir en firehjulstrukket ladbar hybrid med helt nye linjer ‒ og en spesiell front.


Hyundai satser steinhardt på elektrifiserte SUV-modeller, og har en elektrifisert portefølje som ingen andre kan matche. De har nemlig både en helelektrisk SUV i Kona og en hydrogendrevet en i Nexo, i tillegg til biler i enklere elektrifisert bekledning som mildhybrid, hybrid og ladbar hybrid.

Midt i dette landskapet befinner Tuscon seg, en annen populær SUV signert Hyundai.

Denne kom i 2004, og går nå inn i sin 4. generasjon. Totalt er det solgt over 7 millioner slike, hvor 1,4 millioner befinner seg i Europa.

En ny Tuscon betyr nye linjer, mer teknologi, nye kjøreegenskaper ‒ og elektrifiserte drivverk. Hyundai vil tilby denne fra mildhybrid til ladbar hybrid, og det er sistnevnte i kombinasjon med firehjulstrekk som blir tilgjengelig på det norske markedet.

Den ladbare hybriden kommer med en 1.6-liters T-GDI-motor og 6-trinns automatkasse, og byr på 265 hestekrefter. Elektrisk rekkevidde er ikke kjent, men det er jo mulig den får den samme batteripakken som den nye ladbare versjonen av Santa Fe tilgjengelig tidlig neste år som er på 13,8 kWh.

Det koreanske merket viderefører selvsagt sin satsing på «Sensuous Sportiness» med nye Tuscon, som har vokst siden 3. generasjon. Bilen er 20 mm lenger, 15 mm bredere og har 10 mm lengre akselavstand. Dette betyr også mer innvendig plass, mer bestemt 26 ekstra mm for baksetepassasjerene. Bakerst har bagasjerommet også vokst, og hybridversjonen byr for eksempel på 616 liter.

Det nye designspråket med sin sensuelle sportslighet skal skille Tuscon fra den store SUV-hopen, og er inspirert av konseptmodellen Vision T vist fram i fjor. Her jakter Hyundai på linjer, vinkler og geometriske mønstre, og det klareste eksemplet på at Hyundai faktisk gjør noe helt nytt finner vi i fronten på nye Tuscon.

Den bør du ta en ekstra kikk på, for her skjuler det seg bokstavelig talt hemmeligheter.

Hyundai har nemlig utviklet et design som gjør at når lysene er avslått ser det ut som at bilens front er dekket av mørke geometriske mønstre, uten et fysisk skille mellom grillen og de skjulte LED-kjørelysene som er sømløst integrert.

En helt nyutviklet lysteknologi utnytter speil, og gjør sitt til at bilens grill i mørk krom tar juvel-lignende former når kjørelysene er tent. Det skaper ifølge Hyundai «et unikt og iøynefallende element i en ellers glatt overflate».

Det er kanskje ikke så enkelt å skjønne hva de mener med alt dette, så her har du en kort videosnutt som viser hva de har tenkt:

Dette er et godt eksempel på den nye tilnærmingen Hyundai har til morgendagens design, hvor ord som «progressivt» og «dynamisk» er nøkkelelementer.

Men de har ikke gått helt av skaftet med resten av bilen, selv om nye Tuscon helt klart skiller seg ut med sine skarpe vinkler rundt hele bilen som videoen over viser.

Også innsiden har fått nye og mye mer elegante linjer, og slektes helt klart på nye elbiler med et veldig ryddig dashbord som domineres av en midtplassert berøringsskjerm.

Hyundai har også fjernet huset til det digitale instrumentpanelet som gir dashbordet et uvanlig uttrykk, og de innvendige linjene flyter rundt gjennom hele cockpiten.

Resultatet blir dette:

4. generasjon av Tuscon får selvsagt det Hyundai har tilgjengelig av teknologi og førerassistenter, noe som inkluderer en ganske kul greie som er kalt «Last Mile Navigation». Om bilen parkeres mellom 200- og 2.000 meter fra destinasjonen, kan man fortsette navigasjonen hele veien fram via Bluelink-appen på smarttelefonen. For eksempel til fots eller på en elektrisk sparkesykkel.

Hyundai er også opptatt av at dagens navigasjonssystemer kan være litt unøyaktige, og har opprettet noen som er kalt «Connected Routing». Dette systemet kalkulerer kjøreruter i navigasjonssystemet via en server i økosystemet som utgjør Bluelink-skyen, noe som skal sikre bedre trafikkprediksjon, mer presise ankomsttider, og mer pålitelig rekalkulasjon av ruter.

Ellers byr også nye Tuscon på et ganske heftig 360-graders kamera, hvor det er mulig med 3-dimensjonal visning fra flere vinkler. Her kan man blant annet kan man zoome inn på hvilken som helst side av bilen, i tillegg til å benytte et fugleperspektiv.

Bilen er også utstyrt med dynamiske lys som automatisk skifter til nær- eller fjernlys via de nye LED-lyktene som du studerte litt lengre oppe i saken.

Nye Tuscon har i tillegg til oppdatert og ny teknologi en lang rekke med nye førerassistenter gjennom Hyundai SmartSense. Dette er nyhetene for nye Tuscon:

  • Frontkollisjons-assistent ‒ gjenkjenner kryssende trafikk
  • Køkjøring-varsler
  • Motorvei-assistent
  • Smart cruisekontroll som benytter navigasjonsdata
  • Intelligent fartsholder
  • Blindsone-antikollisjons-assistent
  • Utkjørings-assistent
  • Fjernkontrollert parkeringsassistent
  • Blindsone-monitor
  • Baksetepassasjer-varsler
  • Sentrert filholder
  • Varsler om kryssende trafikk bak

Den versjonen som kommer til Norge blir altså den ladbare hybriden kombinert med firehjulstrekk, noe som bør være en ganske god kombinasjon for nordmenn.

Mer info rundt drivverket kommer når bilen nærmer seg markedslansering, altså ganske tidlig neste år.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter