Alpine har på gang en elbil, og ikke hvilken som helst. Dette er nemlig en hot hatch. (Fotos: Alpine)

Alpine viser sin urbane elbil

Er A290 noe i nærheten av A110 kan vi slå fast at dette blir en ekstrem morsom kjøremaskin.


Magasinet til Top Gear kårer hvert år årets biler, og her er det selvsagt litt mer fokus på biler som er hakket mer potent. I 2018 hadde de litt av en bukett å velge mellom, for her var det superbiler som Porsche 911 GT2 RS, Bugatti Chiron, McLaren 600LT og Ferrari 488 Pista som deltok i den beinharde kampen om den gjeveste tittelen.

De måtte alle se seg slått av en som var langt rimeligere og folkeligere, nemlig en moderne versjon av legendariske Alpine A110. Top Gear var ikke i tvil, her satt det Renault-eide merket på en juvel.

Siden har Alpine nøyd med å lage nye versjoner av kronjuvelen, men i 2022 kunne de komme med en stor nyhet. De meldte en ny modell, og sjokkerende nok var den både liten og elektrisk. Ja, de skulle lage seg en urban elbil, og den store inspiratoren skulle være tidligere biler laget av selveste Jean Rédélé, mannen som grunnla Alpine.  

Alpine, som i dag deltar i Formel 1 og som tidligere har vært i Formel E, holder åpenbart det de lover. For nå viser de fram det som skal bli en serieprodusert liten elbil, mer eksakt en Alpine A290. Denne her:

‒ Vår Alpine A290 er den første modellen av en ny elektrisk generasjon, som innvier drømmegarasjen vår på best mulig måte, sier Philippe Krief, administrerende direktør i Alpine.

‒ Denne urbane sportsbilen markerer introduksjonen av Alpine til et bredere publikum, og gjenoppliver en glemt kategori, hot hatch, så høyt elsket for kjøregleden den gir.

Når vi sier kompakt, så mener vi virkelig det. Alpine A290 er faktisk rett under 4 meter i lengden, 1,82 meter bred og 1,52 meter høy. Akselavstanden er på sin side ikke så veldig ille, 2,53 meter.

Bilen har dermed sitteplasser for fem og et bagasjerom som rommer ok 326 liter, så denne er langt fra upraktisk. Og ja, vekten er på under 1.500 kilo.

I likhet med A110 som skulle hylle den originale som kom i 1963 hyller A290 de litt eldre små bilene med en stor luke bakerst, men den har ikke minst fått en moderne front med en unik lyssignatur. Her er det blant annet X-formede motiver som minner om, ja, de gamle rallybilene.

Det er også et litt mer spesielt felgdesign for 19-tommerne, og disse skal nikke tilbake til A310, en sportsbil Alpine lagde på 1970-tallet.

‒ Vi tenkte på A290 som en ultrakompakt variant av A110, i den reneste stilen av små sportsbiler eller hot hatches, sier designdirektør Antony Villain.

‒ En liten Alpine med en karakter som ved første øyekast uttrykker sitt potensial for kjøreglede for å appellere til stylingfans og ytelsesentusiaster. A290 inkorporerer retningene fra 2023 i en produksjonsmodell med A290_β-konseptet, et ekte konsentrat av Alpine.

På innsiden går det i litt finere materialer, som Nappa-skinn. Men det sportslige er selvsagt ivaretatt, som aluminiumsknapper inspirert av Formel 1, og ja, det er til og med en rød knapp for forbikjøring i F1-ånden på høyre side bak rattet.

For å understreke at dette er en kjøremaskin har Alpine tiltet den 10,1-tommers sentrale skjermen mot føreren, og det er også fysiske knapper til klimakontrollen som helt sikkert mange setter pris på. Infotainment-systemet er for øvrig basert på Android Automotive og Google Automotive.

Med en matchvekt på 1.479 kilo er det åpenbart at Alpine har hatt fokus på kjøreegenskapene, så hva mer kan A290 by på?

Her er det mulig å velge to for skjellige drivverk, hvor GT og GT Premium har 180 hk og GT Performance og GTS har 220 hk. 180-hestern har 280 Nm dreiemoment og toppversjonene 300 Nm, og sistnevnte når 100 km/t på 6,4 sekunder.

Så hva med rekkevidden og ladingen?

Vel, Alpine A290 kommer som standard med et 52 kWh-batteri, noe som er ventet å gi en WLTP-rekkevidde på rundt 380 kilometer når bilen blir typegodkjent. Det er også en varmepumpe og til og med V2L og V2G som åpner for at elbilen kan fungere som en gedigen ladebank.

Når det gjelder lading opplyser Alpine 15-80 prosent på 30 minutter og 150 kilometer med ny rekkevidde på 15 minutter, mens hjemmeladeren klarer 10-80 prosent på 3 timer og 20 minutter.

Bilen bruker naturligvis Google Maps som navigasjon, så her tar den elektriske ruteplanleggeren høyde for både ruten, ladenivået, batteritemperaturen, sanntidsforbruket og automatisk forkondisjonering.

I tillegg til A290 har også Alpine på gang en ny C-segment crossover og en helt ny A110, så det er mye nytt på gang hos det franske merket.

Her er flere bilder av en elbil som mange nok kan tenke seg, en elektrisk tolkning av de berømte hot hatchene:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Alpine A290 Alpine