Aiways hører hjemme i Shanghai, men ambisjonene strekker seg
langt utenfor egne landegrenser. Merket har som mål å bli det første kinesiske
merket som kommer med en elbilmodell i Europa, og er nå klar med en europeisk
versjon av SUV-modellen U5. Salget skal starte i april, og om alt går etter planen
klarer dermed Aiways å slå rivaler som Lynk & Co og Byton som første
kineser i Europa.
åpenbart hatt det travelt. For nå er det klart for et nytt Genève Motor Show, hvor
altså U5 fikk premiere i fjor. Og Aiways ankommer nok en gang Sveits med noe
helt nytt i bagasjen. Nå handler det om den neste modellen i tallrekken, U6ion. Som vi kan se av bildet er den en sportslig crossover med coupélinjer. Dette blir den andre elbilen fra Aiways bygd på
MAS-plattformen (More Adaptable Structure), og blir dermed et søsken av U5 som
navnet da også hinter. Det er kanskje lett å avvise Aiways U6ion som «bare en
kinesisk elbil med kopierte linjer», men det bør du ikke gjøre. Absolutt ikke. Mannen som er kunstnerisk ansvarlig og sjefsrådgiver for designet
er nemlig Ken Okuyama, en mann man absolutt bør respektere. For den japanske
designeren har en CV som få andre, og har blant annet jobbet for GM, Porsche og
Pininfarina.
imponerende biler, som Porsche 911 (996), Maserati Quattroporte (5. generasjon)
og ikke minst selveste Ferrari Enzo. Så nå vi skriver en linjelekker elbil, er U6ion virkelig
det. Her er den andre illustrasjonen Aiways har offentliggjort: ‒ U6ion-skissene presenterer en crossover-coupé med en harmonisk og spennende form, som skal tiltrekke unge bilbrukere på jakt etter en SUV med nullutslipp som tilbyr stil, praktisk og elektrisk ytelse, sier sjefdesigner Dongfei Luo. Vi kan knapt vente til å se mer av U6ion, og vi trenger
heldigvis ikke å vente så veldig lenge.
- Slik ser det nye Kia Sorento ut
- Test av GLE med god elektrisk rekkevidde
- En hyperbil for det 21. århundre