Advarer mot å bygge for smale motorveier

Statens vegvesen vil bygge flere motorveier som åpner for 90 km/t og 100 km/t. Nye Veier advarer mot å bygge for smale motorveier som i framtiden må utvides.


Det er noe som heter at fart dreper, men det er en sannhet med modifikasjon.

E6 gjennom Østfold var så skadeutsatt at den hadde fått den fæle merkelappen «dødsveien», men tross mange protester ble det bygd en ny firefelts som også åpnet for 110 km/t på deler av strekningen.

En rapport i 2017 konkluderte med at antall ulykker på strekning var redusert med 39 prosent, og i løpet av 10 år stupte dødstallene på denne strekningen så mye at den plutselig var en av Norges sikreste veier.

Nå er det ikke bare farten som blir diskutert når nye motorveier skal bygges. To viktige områder er klimaregnskap og naturinngrep. Og selvsagt økonomi.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland peker da også på klima og natur nå som Vegdirektoratet i Statens vegvesen foreslår å myke opp regelverket for veibygging.

Dagens regelverk sier at om det passerer mer enn 12.000 biler i døgnet skal det bygges motorvei med full bredde, men Vegdirektoratet mener at denne grensen bør heves til 15.000 biler.

Konkret betyr det altså færre strekninger med fire felt, og flere med to/tre felt hvor det skal være ett eller to forbikjøringsfelt per 10 kilometer.

– Vi skal gjenbruke det vi har og bygge nytt der vi må. Statens vegvesen vil ha mest mulig ut av ressursene, og dermed bygge med et så lite fotavtrykk som mulig, sier Hovland.

– Våre forslag innebærer å kombinere god framkommelighet med mindre naturinngrep. Det kan vi oppnå ved å myke opp regelverket.  Derfor har vi sendt over et forslag til Samferdselsdepartementet der veinormalene åpner for at motorveier kan bygges også for 90 km/t og 100 km/t.

Konkret har Statens vegvesen sendt dette forslaget:

  • To/trefelts veg kan planlegges med trafikk opptil 15.000 biler i døgnet (i dag 12.000)
  • Motorvei med full bredde kan bygges fra 15.000 og oppover (nå 12.000)
  • Nedre grense for smal firefelts vei heves fra 6.000 til 8.000 biler i døgnet. Dette er under forutsetning av god samfunnsøkonomi. Normalområdet for smal firefelts vei er 12.000 til 20.000 biler i døgnet.
  • Firefelts motorveg kan bygges for 90, 100 og 110 km/t (i dag planlegges det kun for 110 km/t)

Statens vegvesen har jobbet hardt, og godt, med kostandene de siste årene, og i forarbeidet til Nasjonal transportplan lagt fram i fjor vår reduserte de disse med hele 50 milliarder kroner.

Smalere veier gir lavere kostander, mens lavere fart åpner for mer tilpasning til terrenget.

Motorveier med 110 km/t må nemlig ha en rettere linjeføring enn de med lavere hastigheter, men det betyr ikke nødvendigvis smalere motorveier, understreker Vegvesenet. Men det kan altså spare viktige naturområder.

Nye Veier, som også er statlig eid, skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier.

De ønsker mer fleksibilitet når det kommer til valg av veistandard og tidspunkt for utbygging, og de peker også på at dagens regler bør videreutvikles for å spare kostnader, klima og miljø.

Videre forklarer de at at nye veier vanligvis baserer seg på forventet trafikkmengde 20 år etter åpning. Det er dog knyttet stor usikkerhet til slike beregninger.

Nye Veier mener at trafikkmengde alene ikke gir et riktig bilde på hvilken løsning som gir det beste veiprosjektet.

‒ Vi etterlyser endringer. Det gir ikke mening at en trafikkmengde på 12.000 biler krever en høyere veistandard enn ved 11.999 biler, slik dagens regelverk tilsier, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.

‒ Derfor ønsker vi økt fleksibilitet, og muligheten til å vurdere flere hensyn i en helhet.

I et notat til Samferdselsdepartementet skriver de at de offentlige aktørene bør vurdere nøye om en to/trefelts vei virkelig er en god mellomløsning.

Der argumenterer de med at en slik løsning fort kan bli dyr og gi negative konsekvenser for klima og miljø om disse senere må oppgraderes til firefelts vei.

– Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som er blitt utdatert etter bare 10 til 15 år. For kostnader, klima og miljø bør en vurdere å vente, og heller bygge riktig veistandard ved første forsøk. Da øker vi levetiden på investeringen betraktelig, sier Hobbesland.

‒ Spissformulert kan vi si at vi ikke har råd til å bygge samme vei to ganger, legger han til.

Dette er standarden for bygging av nye veier:

Riksveiene i Norge:

Riksveiene og europaveiene i Norge har en utstrekning på 10.500 km. Norge har:

  • 355 km motorvei med fartsgrense 110 km/t
  • 306 km motorvei med fartsgrense 100 km/t

Bredden på nybygde veier:

  • Standard fire felts motorvei er 23 meter bred.
  • En smalere variant går fra 20 til 23 meter avhengig av trafikkmengde.
  • To-/trefeltsveien er 12,0 meter ved 2-felts vei og 14,5 meter med forbikjøringsfelt. Det er 1-2 forbikjøringsfelt felt pr. 10 kilometer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter