- Annonse -
HjemNyheterAdvarer mot å bygge for smale motorveier

Advarer mot å bygge for smale motorveier

Statens vegvesen vil bygge flere motorveier som åpner for 90 km/t og 100 km/t. Nye Veier advarer mot å bygge for smale motorveier som i framtiden må utvides.

Det er noe som heter at fart dreper, men det er en sannhet med modifikasjon.

- Annonse -

E6 gjennom Østfold var så skadeutsatt at den hadde fått den fæle merkelappen «dødsveien», men tross mange protester ble det bygd en ny firefelts som også åpnet for 110 km/t på deler av strekningen.

En rapport i 2017 konkluderte med at antall ulykker på strekning var redusert med 39 prosent, og i løpet av 10 år stupte dødstallene på denne strekningen så mye at den plutselig var en av Norges sikreste veier.

Nå er det ikke bare farten som blir diskutert når nye motorveier skal bygges. To viktige områder er klimaregnskap og naturinngrep. Og selvsagt økonomi.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland peker da også på klima og natur nå som Vegdirektoratet i Statens vegvesen foreslår å myke opp regelverket for veibygging.

- Annonse -

Dagens regelverk sier at om det passerer mer enn 12.000 biler i døgnet skal det bygges motorvei med full bredde, men Vegdirektoratet mener at denne grensen bør heves til 15.000 biler.

Konkret betyr det altså færre strekninger med fire felt, og flere med to/tre felt hvor det skal være ett eller to forbikjøringsfelt per 10 kilometer.

– Vi skal gjenbruke det vi har og bygge nytt der vi må. Statens vegvesen vil ha mest mulig ut av ressursene, og dermed bygge med et så lite fotavtrykk som mulig, sier Hovland.

– Våre forslag innebærer å kombinere god framkommelighet med mindre naturinngrep. Det kan vi oppnå ved å myke opp regelverket.  Derfor har vi sendt over et forslag til Samferdselsdepartementet der veinormalene åpner for at motorveier kan bygges også for 90 km/t og 100 km/t.

- Annonse -

Konkret har Statens vegvesen sendt dette forslaget:

  • To/trefelts veg kan planlegges med trafikk opptil 15.000 biler i døgnet (i dag 12.000)
  • Motorvei med full bredde kan bygges fra 15.000 og oppover (nå 12.000)
  • Nedre grense for smal firefelts vei heves fra 6.000 til 8.000 biler i døgnet. Dette er under forutsetning av god samfunnsøkonomi. Normalområdet for smal firefelts vei er 12.000 til 20.000 biler i døgnet.
  • Firefelts motorveg kan bygges for 90, 100 og 110 km/t (i dag planlegges det kun for 110 km/t)
(Illustrasjon: Statens vegvesen)

Statens vegvesen har jobbet hardt, og godt, med kostandene de siste årene, og i forarbeidet til Nasjonal transportplan lagt fram i fjor vår reduserte de disse med hele 50 milliarder kroner.

Smalere veier gir lavere kostander, mens lavere fart åpner for mer tilpasning til terrenget.

Motorveier med 110 km/t må nemlig ha en rettere linjeføring enn de med lavere hastigheter, men det betyr ikke nødvendigvis smalere motorveier, understreker Vegvesenet. Men det kan altså spare viktige naturområder.

Nye Veier, som også er statlig eid, skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier.

De ønsker mer fleksibilitet når det kommer til valg av veistandard og tidspunkt for utbygging, og de peker også på at dagens regler bør videreutvikles for å spare kostnader, klima og miljø.

Videre forklarer de at at nye veier vanligvis baserer seg på forventet trafikkmengde 20 år etter åpning. Det er dog knyttet stor usikkerhet til slike beregninger.

Nye Veier mener at trafikkmengde alene ikke gir et riktig bilde på hvilken løsning som gir det beste veiprosjektet.

‒ Vi etterlyser endringer. Det gir ikke mening at en trafikkmengde på 12.000 biler krever en høyere veistandard enn ved 11.999 biler, slik dagens regelverk tilsier, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.

‒ Derfor ønsker vi økt fleksibilitet, og muligheten til å vurdere flere hensyn i en helhet.

I et notat til Samferdselsdepartementet skriver de at de offentlige aktørene bør vurdere nøye om en to/trefelts vei virkelig er en god mellomløsning.

Der argumenterer de med at en slik løsning fort kan bli dyr og gi negative konsekvenser for klima og miljø om disse senere må oppgraderes til firefelts vei.

– Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som er blitt utdatert etter bare 10 til 15 år. For kostnader, klima og miljø bør en vurdere å vente, og heller bygge riktig veistandard ved første forsøk. Da øker vi levetiden på investeringen betraktelig, sier Hobbesland.

‒ Spissformulert kan vi si at vi ikke har råd til å bygge samme vei to ganger, legger han til.

Dette er standarden for bygging av nye veier:

(Illustrasjon: Statens vegvesen)

Riksveiene i Norge:

Riksveiene og europaveiene i Norge har en utstrekning på 10.500 km. Norge har:

  • 355 km motorvei med fartsgrense 110 km/t
  • 306 km motorvei med fartsgrense 100 km/t

Bredden på nybygde veier:

  • Standard fire felts motorvei er 23 meter bred.
  • En smalere variant går fra 20 til 23 meter avhengig av trafikkmengde.
  • To-/trefeltsveien er 12,0 meter ved 2-felts vei og 14,5 meter med forbikjøringsfelt. Det er 1-2 forbikjøringsfelt felt pr. 10 kilometer.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

1 kommentar

  1. Det er jo bare å se på E-134 fra Vinterbro til Drammen. Ikke veldig gammel vei. Først bygd som 3-feltsvei, deretter redusert til 2-feltsvei uten forbikjøringsmulighet på stort sett hele strekningen. Er det slike «motorveier» man ønsker framover? Da går det i alle fall dårlig med trafikkavviklingen. Og ulykkesfrekvensen synker ikke. Noen blir jo for utålmodige

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her