Det gylne ratt klinger jo ganske bra, men nivået jekkes opp et hakk om vi tar benevnelsen på originalspråket. Da heter den «Das Goldene Lenkrad», og si de tre ordene med litt tysk trøkk så blir det ekstra kult.
For ja, dette er en tysk pris som opprinnelig ble delt ut av avisen Bild am Sonntag, men fra 2009 har også leserne av Auto Bild fått være med på kåringen. Juryen består for øvrig av 18 stykker inkludert flere profiler ‒ som det tidligere rallyesset Sébastien Ogier.
Siden 2017 har prisen også vært viktig for å fremme mer klimavennlige løsninger, og fra da er også utslipp en del av kriteriene. Det er også grunnen til at det ikke ble gitt noen priser i 2018, for da raste dieselgate med sine utslipps-manipuleringer som verst.
Årets gylne ratt er det 48. i rekken, og de 14 kategorivinnerne er nå kåret. Det skjedde tidligere i uka, og sjefene for de tyske merkene kjente naturligvis sin besøkelsestid. Her var det pent kledde folk, faktisk kun dresskledde, så her glimret mangfoldet med sitt fravær. Hmmm.
Uansett, sjefer fra både den store Volkswagen-gruppen og merker som Mercedes, BMW, Porsche, Volkswagen og Opel var på plass, men også bilmerker fra andre land var representert på scenen. Slik så det ut:
For som du skal få se var det ganske mange merker som kan juble, og faktisk gikk akkurat halvparten av prisene til ikke-tyske merker.
Og vi kan iallfall slå fast at det er et mangfold i vinnerne, som strekker seg fra lille Mini Cooper og rimelige Citroën C3 til den dyre Aston Martin Vantage og digre Tesla Cybertruck. Her er altså hele skalaen representert.
‒ Mangfold vinner. Det gylne ratt viser fram den utrolige teknologien og innovasjonen som finnes i biler, sier Robin Hornig, sjefredaktør for Auto Bild.
‒ Til tross for kriser og utfordringer, fremhever det store utvalget av vinnerbiler det enorme potensialet til moderne drivlinjer og hva bilindustrien kan oppnå til tross for alle motganger. Det gylne ratt fungerer som en årlig påminnelse om den utrolige kraften som ligger i disse kjøretøyene og fremgangen som er gjort av industrien.
Med motgang sikter Hornig til salget av nye elbiler, som sliter litt i motbakke både i Tyskland og Europa generelt.
‒ Det gylne rattet sender et klart signal: Bransjen tilbyr løsninger for ethvert mobilitetsbehov og budsjett – og utforsker med trygghet nye veier, sier Robert Schneider, sjefredaktør for Bild.
‒ Realitetssjekker avslører imidlertid pågående utfordringer på grunn av økende produksjonskostnader og regulerte salgsmarkeder. Både politikk og næringsliv må samarbeide for å sikre at europeiske produsenter forblir konkurransedyktige gjennom åpen teknologipolitikk.
Ok, så var det vinnerne.
Det gylne ratt er altså delt opp i 14 kategorier, og to bilmerker hanket inn to priser. Dermed var det 12 forskjellige merker som kan sprette sjampisen.
Alle de vanlige kategorier for slike priser er på plass, men det er også noen litt mer spesielle. Som den vakreste bilen, beste bruktbil, den kuleste og det merket med den mest oppsiktsvekkende innovasjonen.
Her er alle som mottok et ratt i gull, nemlig vinnerne av årets gylne ratt:
- Liten bil: Mini Cooper
- Kompakt klasse: Volkswagen Golf 8
- Mellomklasse: Skoda Octavia RS Combi
- Øvre mellomklasse: BMW 5-serie Touring
- Luksusklasse: Porsche Taycan Turbo GT
- Sportsbil: Porsche 911 Carrera GTS
- Familiebil: Peugeot E-5008 3217
- Årets vakreste bil: Aston Martin Vantage
- Best brukte bil: BMW 3-serie (G20)
- Beste bil under 50.000 euro: Opel Grandland
- Beste bil under 40.000 euro: Kia EV3
- Beste bil under €25 000: Citroën e-C3/C3
- Kuleste bil: Tesla Cybertruck
- Innovasjonspris: Mercedes Drive Pilot 95
Vi gratulerer selvsagt alle disse, så satser vi på at vi også får se en kjolekledd vinner holde et gullratt neste år! Ja, i mangfoldets navn.
Les også: