Så hva i alle dager er en FEV-bil? Jo, en Featherweight Electric Vehicles. Altså fjærlette elbiler. Ok, da er listen lagt.
Longbow, som styrer etter mottoet «Celeritas Levitas», letthetens hastighet, har klar to slike biler, og Elon Musk lar seg muligens provosere litt av navnet på den ene. Den heter Roadster, men den andre har fått navnet Speedster. De er ment å være åndelige etterfølgere av britiske ikoner som Lotus Elise og Jaguar E-Type.
Så det åpenbare spørsmålet blir: Hvor lett er bilene?
Jo, begge skal veie under tonnet, så til å være elbiler der bare batteripakken kan veie et halvt tonn er de fjærlette. Det finnes altså ikke noen FEV-biler, så dette er en helt ny kategori som Longbow baner vei for.

Vekten er jo er et høflig nikk til Elise, og linjene skal ta minnene til en skjønnhet som E-Type, og det hele er laget på en helt ny og skreddersydd plattform.
Nå bør de tre bak merket vite hva som trengs, for de har lang og bred erfaring i alt fra bil-, teknologi-sektor til finanssektorene.
Daniel Davey og Mark Tapscott var tidlig på den elektriske ballen med den originale Tesla Roadster, og har også hatt ledende stillinger hos Lucid Motors og BYD. Jenny Keisu har på sin side stor kommersiell og investeringserfaring, så hun bør utfylle den mer bilsentrerte duoen bra.
Det heler starter altså med Speedster og Roadster, og her har Longbow fulgt en enkel filosofi: Forenkle, fokusere på skjønnhet og engasjement, og gjøre hele pakken lett. Det skal resultere i en bilrus.
Det er lett å se at de har hatt en klassisk tilnærming til designet, og på innsiden skal det være en moderne kupé med håndlagde elementer.
Begge benytter et skreddersydd aluminiumchassis konstruert for minimal vekt og maksimal stivhet, og er formet med fart i tankene.

Speedster med en åpen topp veier kun 895 kilo og sprinter til 100 km/t på 3,5 sekunder. Her er rekkevidden opplyst til 443 kilometer, og denne har fått en startpris på 85.000 pund. Det er i skrivende stund 1,17 millioner kroner.
Longbow setter sluttstrek på 150 håndlagde Speedster, og her er det også en Luminary 1st Edition og Autograph Edition-modellene, begrenset til henholdsvis 10 og 25 eksempler.
Den med et tak heter altså Roadster, og veier 995 kilo. Her går sprinten på 3,6 sekunder, og her opplyses det ikke om rekkevidde.
Denne starter på 65.000 pund, 897.000 kroner inkludert moms, og her er det 50 Luminary 1st Edition-modeller og 100 Autograph Edition-eksemplarer.

– Midt i e-mobilitetsrevolusjonen har vi mistet noe viktig. Mange moderne «sportsbiler» tipper skalaen til 1.500 kilo og elbiler kan nå nesten det dobbelte, sier Daniel Davey, medgründer, administrerende direktør.
– Det er behov for en mer sjåførorientert, fjærvekt, elektrisk sportsbil – en som er oppnåelig og tilgjengelig for de som elsker å kjøre og stedene den tar dem. Det er derfor vi har laget Longbow. De to første bilene våre, Speedster og Roadster inneholder alt en moderne førerbil skal være: Smidig, balansert, elektrisk og spennende. Vi gjenoppliver et ikon, den lette britiske sportsbilen.
Longbow-bilene skal være ekte britiskbygde biler, så det meste av løsninger er utviklet på hjemmebane.
– Det er bare noen få steder i verden hvor du kan bygge en sportsbil for hånd. Her i Storbritannia har britisk ingeniør- og bilhåndverk en lang historie med å utvikle lette sportsbiler med stor kommersiell og konkurransedyktig suksess, sier medgründer Mark Tapscott.
– Longbow er det neste kapittelet i den historien, og utnytter de samme ideene for å skape de beste sjåførbilene i moderne tid.
Både Longbow Speedster og Longbow Roadster skal etter planen dukke opp til neste år, og det bare tre år etter at merket ble grunnlagt.
Les også: