Toyota Urban Cruiser er nå klar for salg. (Fotos: Toyota)

Åpner salget av Toyota Urban Cruiser

To gode og en ikke fullt så god nyhet. Toyota Urban Cruiser kryper under 300.000 kroner og den med AWD får lengre rekkevidde enn først antatt, men den hurtiglader ikke akkurat veldig raskt.


Ok, denne er nok litt overraskende, men Suzuki skal faktisk lage en elbil for Toyota. Eller, de har allerede gjort det.

For Toyota Urban Cruiser og Suzuki e Vitara, begge satt sammen i Suzukis India-fabrikk og på en plattform kalt Heartect-e, er stort sett den samme bilen. Begge er rundt 4,28 meter lang, 1,80 meter bred og med en akselavstand på 2,70 meter. Begge er SUV-modeller og begge kommer med batterialternativene 49 kWh og 61 kWh. 

-->
Duoen har også de samme motorene, tilgjengelig som 2WD med 106 kW/144 hk i kombinasjon med 49 kWh-batteriet og 128 kW/184 hk med det store batteriet, mens AWD kun tilgjengelig med 61 kWh batteri har et drivverk som yter 135 kW/184 hk. 

Det er den urbane cruiseren til Toyota som har et forsprang her i Norge, for prisene er allerede kjent og nå er den formelt klar for salg. Og det bør ikke stå på interessen. 

– Som vi forventet har vi sett stor interesse for modellen, noe som har resultert i mange forhåndsreservasjoner, forteller Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

En grunn er selvsagt startprisen, for dette er en elbil som også kryper under 300.000 kroner i startpris. Vel, iallfall teoretisk.

Det kan du selv se av prisene under, men merk at disse verken inkluderer en nordisk varmepakke eller vinterhjul. Og ja, det er også før frakt- og leveringskostander slår inn. 

Dette er altså en høyreist og kompakt bil, en oppskrift Suzuki jo har hatt suksess med her hjemme. Urban Cruiser brøyter også vei for en praktisk og smart detalj bak. 

– Skal du ha bilen full av mennesker, kan baksetet skyves bakover og sikre god beinplass til passasjerene. Er det heller mye bagasje som prioriteres, kan setene skyves fremover, sier Pawlak.

– Både hverdagen og bilferien blir lettere når du kan tilpasse bilen ulike behov og situasjoner.

Slike mindre elektriske B-segmentbiler har som regel ikke rekkevidden til de litt større, og her er ikke Urban Cruiser noe unntak. Men på den positive siden har den om ikke annet, og selvsagt gledelig, fått litt mer rekkevidde enn først antatt. 

For bilen har nå gjort unna typegodkjenningen, og jaggu har ikke AWD-utgaven fått nye 45 kilometer. Den oppgitte rekkevidden for denne lyder på 395 kilometer. 

Den med forhjulsdrift og 61 kWh batteri har en WLTP-rekkevidde på inntil 426 kilometer, mens den som i utgangspunktet sniker seg under 300.000 kroner i startpris er utstyrt med det lille batteriet og har en oppgitt rekkevidde på 344 kilometer. 

Og når vi er på rekkevidde. Det går dessverre ganske så tregt med hurtigladingen, for Toyota sier at 10-80 prosent anslås til å ta hele 45 minutter. De sier ingenting om maks ladeeffekt, det er dog lett å regne seg til at den må være under 100 kW, men trøsten er at de fleste vil lade en slik bil hjemme. Da spiller som kjent hurtigladingen ingen rolle. 

Toyota Urban Cruiser er ganske ok utstyrt, og allerede fra Active kommer den med ting som varmepumpe, ryggekamera, parkeringssensorer, nøkkelfri adgang og start, adaptiv cruisekontroll, pre-kollisjonssystem og filholderassistent. De med firehjulsdrift har også ting som Trail Mode og Downhill Assist Control.

Executiv, det øverste utstyrsnivået, kommer blant annet med 360-graders kamera, elektrisk justerbart førersete, delskinn setetrekk, JBL lydsystem og fast panorama glasstak.

Det er altså åpnet for bestillinger, og Toyota Norge forventer at de første kundebilene ankommer kongeriket i løpet av senhøsten.

Les også:

Hva tenker du