Sjekk denne ville 1977-modellen til Youtube-stjernen Ken Block. Den har en motor på 900 hestekrefter, og verdens største 3D-printet motordel i metall.
3D-printet deler blir stadig vanligere i bilindustrien, og betyr rett og slett at produsentene lager deler designet på datamaskiner med digre 3D-printere. Sakte legges lag på lag til av printeren, og til slutt blir dette til delen man ønsker å lage.
														
																																									For da han og Hoonigan-teamet skulle bygge om en Ford F-150 pickup fra 1977 til å bli en Gymkhana-bil gikk de nye veier.
														
																																									Motoren er originalt en 3.5-liter V6 EcoBoost som sitter i Ford GT, og sammen med Ford Performance-ingeniører i USA, Fords europeiske ingeniører og RWTH Aachen Digital Additive Production Institute greide de å presse ut hele 900 hestekrefter.
														
																																									For de klarte å bygge historiens største 3D-printede metalldel i en fungerende bil, en aluminiumsmanifold som leverer luft fra turboladerne til sylindrene i motoren.
														
																																									‒ Vi er heldige som har tilgang til helt utrolig teknologi. Samtidig var dette et krevende prosjekt på mange måter. Manifolden har en kompleks struktur som ikke kan gjenskapes ved hjelp av tradisjonelle produksjonsmetoder, sier ingeniør ved Ford Europas avdeling for Advanced Materials and Processes, Raphael Koch.
														
													
																											
														
																																									Den nesten seks kilo tunge manifolden til «Hoonitruck» tok det nesten fem dager å bygge.
														
																																									‒ Ford har gjort en helt fantastisk jobb her. Det er min favorittdel på bilen. Det hadde ikke vært andre måter å få dette til på, sier Block.
														
																																									Ford benytter seg også av 3D-printing rundt sine vanlige modeller, og har blant annet vunnet priser for sine 3D-printede deler som blir brukt i Ford Ranger og Ford Mustang.
														
																																									Men ingen ser helt ut som det spinnville F-150 til Ken Block.
														
																																									
														
													
																											- Les også: Hennessey vil for enhver pris ikke sette en V8 i Ford GT
 - Les også: Ford GT ble for populær ‒ nå lager de flere
 - Les også: Ford med Mustang-inspirert elbil