Rekk opp hånda om du noen gang har lurt på hva fartsgrensen
faktisk er der du kjører. For ja, det er fort gjort å overse et fartsskilt, og
dermed bli usikker på hvilken fartssone du er i. I framtiden slipper vi heldigvis å bekymre oss over akkurat
dette problemet, for det blir stadig vanligere med en teknologi som leser av skiltene
som bilene passerer. Da sier bilen selv ifra.
og holde denne. Altså ikke mye over eller mye under, men faktisk kjøre rundt
tillatt hastighet om forholdene tillater dette. Men det er mange som bryter tillatt hastighet, og spesielt om
det er i 80-sone. Det viser en ny undersøkelse fra Trygg Trafikk. Kantar har gjennomført en ny undersøkelse for
organisasjonen, og der kommer det fram oppsiktsvekkende tall. Faktisk svarer 8 av 10 av de spurte at de bryter
fartsgrensen nå og da når de kjører i en 80-sone, mens 2 av 10 sier de bryter denne
konsekvent. Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen Trygg
Trafikk, er lite imponert. – 4 av 10 dødsulykker skyldes for høy fart. At så mange
innrømmer at de stadig bryter fartsgrensen tyder på at folk ikke forstår
risikoen de utsetter seg selv og andre for, mener han. Går derimot farten ned er flere villig til å følge tillatte
hastighet, og i 50-sone svarer 17 prosent at de kjører over fartsgrensen nesten
hele tiden. Men dette er en kraftig økning fra 2019, hvor kun 4 prosent svarte
det samme.
av og til eller oftere bryter fartsgrensen i 50-sone. – Det er særlig alvorlig at så mange kjører for fort i de
lavere fartssonene. Det er snakk om tettbygde strøk og boligstrøk med barn og
myke trafikanter. Da er det ekstra viktig å holde farten nede og være årvåken.
Vi i Trygg Trafikk ønsker også flere politikontroller i tettbygde områder, sier
Johansen. Også i 30-sonen avslører den ferske undersøkelsen at stadig
flere kjører for fort, for mens 8 prosent sa at de nesten alltid brøt denne i
fjor er det 16 prosent som bekrefter dette i år. 3 av 10 sier at de gjør det av og til eller oftere, og det
er de under 30 år som har minst respekt for 30-sonen. 29 prosent av disse svarer
at de kjører nesten konsekvent over 30-grensen. Så hva er grunnen til at norske bilister har såpass lite reseptekt for fartsgrensene? Jo, nesten halvparten svarer at de rett og slett glemmer seg
bort, mens 37 prosent svarer at de syns veiene er så gode at de kan kjøre
fortere enn tillatte hastighet.
bil. Det innebærer også å følge med på fartsgrensen og overholde den. Den er
ikke tilfeldig, men satt på bakgrunn av veistandard, trafikkmengde og
sikkerhetsmarginer, avslutter Johansen. Hva koster det så å kjøre for fort? Dette er bøtesatsene for å bryte fartsgrensene til og med
60-sone:
- Til og med 5 km/t for fort: 800,-
- Til og med 10 km/t for fort: 2.100,-
- Til og med 15 km/t for fort: 3.800,-
- Til og med 20 km/t for fort: 5.500,-
- Til og med 25 km/t for fort: 8.500,-
og høyere:
- Til og med 5 km/t for fort: 800,-
- Til og med 10 km/t for fort: 2.100,-
- Til og med 15 km/t for fort: 3.400,-
- Til og med 20 km/t for fort: 4.700,-
- Til og med 25 km/t for fort: 6.400,-
- Til og med 30 km/t for fort: 8.500,-
- Til og med 35 km/t for fort: 10.200,-
km/t for fort i 90-sone eller høyere, og denne lyder på 10.650 kroner. Les også:
- Etterspørselen av båt og bobil har eksplodert
- Skoda avslører detaljer rundt elbilen Enyaq iV
- En bakhjulstrukket kabriolet med 610 hk