Vegvesenets ulykkestall de 10 siste årene viser at 1.121 har omkommet i trafikken, og at det dør 72 prosent flere i juni, juli og august sammenlignet med desember, januar og februar.
Både vegdirektøren og samferdselsministeren ber nå bilistene være oppmerksomme og vise ekstra hensyn i trafikken i sommer.
– Sommeren er «høysesong» for alvorlige ulykker og mange av disse er møteulykker, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Møteulykker skyldes ofte uoppmerksomhet, fordi man gjør andre ting mens man kjører bil. Andre årsaker kan være kjøring i rus eller for høy fart, som gjør at du mister kontroll på kjøretøyet. Dersom vi skal nå nullvisjonen, der ingen dør eller blir hardt skadd i trafikken, må vi særlig gjøre en innsats om sommeren.
Samferdselsministeren er enig:
– En dødsulykke er ikke bare et tall i en statistikk, men et menneskeliv som er blitt revet bort fra familie, venner, kollegaer og hele lokalsamfunnet, sier Jon-Ivar Nygård.
‒ Hvis du skal ut å kjøre i sommer: Vær oppmerksom, ta deg god tid, og vis hensyn til andre trafikanter på både to og fire hjul. Vi har ingen å miste.
Vegdirektøren understreker at de som sitter bak rattet kun skal konsentrere seg om kjøringen.
‒ Når vi har våre kjære i bilen og skal kjøre langt, bør ferien begynne når vi starter bilen. Vær uthvilt, still inn radio og GPS før du kjører, og la passasjerene gjøre alt det andre som skal gjøres underveis, slik at du som sjåfør kan konsentrere deg om å kjøre. Å kjøre er det eneste du skal gjøre, sier Ingrid Dahl Hovland.
En ting som skal være på plass før kjøreturen er gode nok dekk, og her er det mange som faktisk ikke vet om de har godkjente dekk eller ikke. Det viser nye tall fra Continental.
De er bekymret for at nordmenn kjører med for slitte dekk med lite mønsterdybde.
‒ Dette kan potensielt være livsfarlig ved mye regn, sier produktmanager i Continental, Per Linder.
Dekkprodusenten har fått Infact til å gjennomføre en undersøkelse om nordmenn sjekkevaner når det kommer til dekk, og denne viser at kun 10,7 prosent av norske bilførere sjekker mønsterdybden månedlig.
Videre viser tallene at rundt 70 prosent kun sjekker mønsterdybden når de bytter dekk, mens nesten 12 prosent oppgir at de aldri sjekker mønsterdybden.
‒ Vi er ikke overrasket over disse tallene, men de er fortsatt nedslående. Har man får lav mønsterdybde i dekkene, så er sjansen for vannplaning mye større ved regnvær, sier Continentals dekkekspert.
Kravet for sommerdekk er altså 1,6 mm mønsterdybde, mens vinterdekkene må ha minimum 3 mm. Dette er altså absolutt minimum og ikke anbefalt av ekspertene.
‒ Vi mener jo at man bør bytte dekke lenge før man er nede på 1,6 millimeter, men det er skremmende å tenke på at en del nordmenn trolig kjører med dekk som har for lav mønsterdybde. Da blir det vanskelig å drenere bort vannet ved regnvær, påpeker Linder.
Det er også forskjell på hvor flinke grupper er til å sjekke dekkene.
Undersøkelsen viser at over 21 prosent av de mellom 18 og 29 år aldri sjekker mønsterdybden, og at kvinner faktisk sjekker denne sjeldnere enn menn.
De i Oslo sjekker dekkene sjeldnest, mens de over 65 år på Østlandet er de som er flinkest til å holde kontroll på mønsterdybden.
‒ Vi håper mange får en fin bilferie i år, men vi håper samtidig at alle som skal på lengre bilturer tar noen forholdsregler. Det gjelder å sjekke mønsterdybden, luftrykket og sørge for at dekket ikke har noen skader før man starter på langturen, avslutter Linder.
Her er Vegvesenets tips til en trafikksikker bilferie:
- Kjør etter forholdene og ikke over fartsgrensen. Hold køen.
- Kjør rusfritt.
- Bruk bilbelte.
- Pakk bilen riktig – sikre ting bak i bilen.
- Hold oppmerksomheten på veien.
- Stopp og sov hvis du blir trøtt.
- Ikke stress. Beregn god tid til pauser og uforutsette hendelser underveis.
Les også: