Denne elbilen, som riktignok har et ganske lite batteri, lader lynrask. (Fotos: Nyobolt)

Denne elbilen lades på under 5 minutter

Britiske Nyobolt krysser av to viktige ting for å gjøre elbilene til allemannseie, nemlig mindre og rimeligere batteri som lader lynraskt.


Takket være norske incentiver virket det som at elbilene faktisk var langt rimeligere enn tilsvarende bensinbiler, og i Norge var jo dette også riktig. Men her hjemme blir effekten fordoblet, for vi har i utgangspunktet høye avgifter.

Så det er ikke slik at en elbil automatisk blir rimeligere, og det er heller tvert om. De store batteripakkene koster langt mer enn bensinmotorene, og skal man på samme tid strekke ut rekkevidden så baller det på seg.

For å få ned prisen må produsentene gjøre batteriene rimeligere, og ikke minst er det viktig at disse også tåler mange ladeseksjoner. For du har helt sikkert merket at mobilens batteri blir markant dårligere med årene, så spesielt hurtiglading sliter på elbilbatteriet.

Pris er en ting, og praktisk bruk er en annen. Nå trenger man ikke mange hundrevis av kilometer med rekkevidde i hverdagen, så ladingen er vel så viktig.

Den gode nyheten er at bilmerkene og andre jobber knallhard med alle disse tingene, og det dukker stadig opp nye løsninger som i framtiden bør gjøre elbilene rimeligere og mer praktiske.

En av disse er Nyobolt, lokalisert i den berømte universitetsbyen Cambridge og grunnlagt så sent som i 2019 ‒ men som åpenbart har noen kloke hoder.

Nyobolt har som mål, hold deg fast nå, å utnytte neste generasjons patenterte karbon- og metalloksidanodematerialer, innovativ lavimpedanscelledesign, integrert kraftelektronikk og programvarekontroller.

Kort fortalt ønsker de kompakte batteri med mye energi og rask lading. Og ja, med lang holdbarhet.

I samarbeid med britiske Callum, ikke minst Julian Thomson, mannen bak Lotus Elise, har Nyobolt allerede vist fram en elektrisk sportsbil. Nå har de testet denne med tanke på lading.

Nyobolt EV har ikke det aller største batteriet her i verden, et på 35 kWh, og det åpner for en rekkevidde på 250 kilometer. Men som testene viste, selv med et dobbelt så stort batteri hadde ladingen gått lynrask.

De gjorde ladetesten via en sterk 350 kW (800V) lynlader, og 10-80 prosent fløy unna på fire minutter og 37 sekunder. Dette er langt raskere enn noen av dagens elbiler kan vise til.

Men Nyobolt er også veldig opphengt i levetid, og sier at batteriet takler 1 million kilometer, og da har de tatt høyde for over 4.000 såkalte DoD (Depth of Discharge) hurtigladesykluser. Selv ved en slik hard påkjenning sier de at batteriene har over 80 prosents kapasitet.

‒ Til tross for at enkelte OEM-er viser raske ladetider i området 15 minutter, avslører en nærmere undersøkelse at ladingen vanligvis er over en begrenset SOC-region som er spesifikt valgt for å begrense mengden av levetiden som tas ut av cellen; for eksempel mellom 20-80 prosent, sier Nyobolts medgründer og administrerende direktør, Sai Shivareddy.

‒ Vanligvis vil ladeprofilen bare holde disse toppladenivåene i en kort del av ladetiden. Nyobolts lavimpedansceller sikrer at vi kan tilby bærekraft, og strekker batteriets brukbare levetid i opptil 600.000 miles.

Ettersom elbilen Nyobolt EV er utstyrt med et kompakt batteri veier den elektriske sportsbilen kun 1.200 kilo.

‒ Vi kan gjøre det mulig for OEM-er å bygge spenning tilbake i segmentet, som bokstavelig talt er tynget av eldre batteriteknologi for tiden, sier Shane Davies, Nyobolts direktør for kjøretøybatterisystemer.

‒ Vår Nyobolt EV demonstrerer effektivitetsgevinstene som tilrettelegges av vår hurtigladende batteriteknologi med lengre levetid, som gjør at kapasiteten kan være riktig størrelse samtidig som den leverer den nødvendige ytelsen.

Det er selvsagt en god grunn til at Nyobolt er i Cambridge, for teknologien bygger på et tiår med batteriforskning på University of Cambridge. Der har de blant annet funnet opp banebrytende superkondensatorer.

Nyobolt sier at det er stor interesse for løsningene, og at de er i samtaler med ytterligere åtte bil-OEM om å ta i bruk teknologien.

‒ Vår omfattende forskning her i Storbritannia og USA har låst opp en ny batteriteknologi som er klar og skalerbar akkurat nå, sier Shivareddy.

‒ Vi muliggjør elektrifisering av nye produkter og tjenester som for tiden anses som uunngåelige eller umulige. Å lage virkelige demonstratorer, som Nyobolt EV, understreker både vår beredskap og forpliktelse til å få industrien til å se endring er mulig.

For ikke så lenge siden meldte Lotus at de hadde satt ny laderekord med Emeya, som til tross for et batteri på hele 100 kWh klarte øvelsen 10-80 prosent på kun 14 minutter. I vinterens El Prix i regi av NAF og Motor satte en annen elektrisk Lotus, Eletre, ny laderekord med en toppeffekt på hele 318 kW.

Så ja, det skjer stadig ting på ladefronten, noe Nyobolt og Lotus er gode eksempler på.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Nyobolt