Flere bilmerker har nå elektriske plattformer som åpner for 800 volts-teknologi, inkludert Xpengs SEPA 2.0. Arkitekturen ble introdusert i fjor, og åpner både for 800V og diverse størrelser. Slik som SUV-modellen G6, den aller første som er satt sammen på denne.
Den store fordelen med 800V som også storesøster G9 benytter er at ladefarten får seg et løft, og Xpeng G6 kan altså skryte av formidable 280 kW. Det åpner for 10-80 prosent lading på 20 minutter.
Til sammenligning har folkebilen Tesla Model Y en maks ladefart på 170 kW, og dette er helt klart en elbil som Xpeng G6 har i kikkerten.
For Xpeng G6 er en mellomstor SUV på størrelse med bestselgeren Tesla Model Y, og byr på en akselavstand på hele 2,89 meter. Det bør bety god innvendig plass, og bakerst er det et bagasjerom på ganske gavmilde 571 liter.
Den utfordrer også Tesla Y på rekkevidde, hvor bilen med firehjulsdrift og et batteri på 87,5 kWh åpner for 550 kilometer. Det er 17 kilometer mer enn Long Range-utgaven til Y’ern.
Som standard kommer G6 med et batteri med nettokapasitet på 66 kWh, og dette åpner for 435 kilometer. Det er 20 kilometer under hva den nye folkebilen her i Norge kan by på for utgaven med bakhjulsdrift.
Og det er mer skyggeboksing mellom de to bilene.
Mens Model Y Performance klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder, oppgir Xpeng at G6 AWD Performance når 100 km/t på 4,1 sekunder. Denne utgaven har 350 kW/476 hk og 660 Nm, mens den med bakhjulsdrift kalt G6 RWD Standard Range har 190 kW/258 hk og 440 Nm.
Når det kommer til pris er ikke denne klar, for bilen har fortsatt ikke hatt Norges-premiere. Men vi kan vel forvente oss en pris rundt Tesla Model Y, eller? Det betyr i så fall en startpris på litt over 400.000 kroner, og hva den faktisk lander på får vi vite om noen uker.
Xpeng Norge har iallfall tro på at G6 kan bli en storselger.
‒ Det er med stor glede og begeistring vi nå kan presentere nye Xpeng G6 for det norske markedet, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Motors Norway.
‒ Denne bilen er som skreddersydd for Norge med klasseledende ladeeffekt, rekkevidde på inntil 550 kilometer, mulighet for firehjulstrekk, avansert teknologi, høyt utstyrsnivå og ikke minst god plass og suveren komfort.
Når det gjelder innsiden så er G6 utstyrt med et infotainment som tar i bruk den nyeste versjonen av Xpengs operativsystem Xmart OS, og førerassistentene gjennom XPilot-pakken er selvsagt også på plass.
Det er en 10,2 stor instrumentskjerm samt en midtstilt 14,96-tommers skjerm, og en ganske lang rekke med utstyr. Slik som et stort panoramaglasstak, justerbare, oppvarmede seter foran og bak, ventilerte forseter, oppvarmet ratt, 4 USB-porter, to 50W induksjonsladere for smarttelefoner og et 960W lydanlegg med 18 høyttalere, opplyser Xpeng Norge.
Bilen er utstyrt med 20-tommers felger med Michelin-dekk og har varmepumpe, og åpner for å forsyne andre apparater med strøm gjennom V2L-løsningen.
Xpeng Norge sier at de eneste tilvalgene er et elektrisk uttrekkbart tilhengerfeste og eksteriørfarger.
Og de aerodynamiske linjene bør det ikke være så mye utsette på:
Xpeng G6 får premiere under SHE Conference i Oslo Spektrum 11. april, og dette arrangementet som er en forkortelse av Social Human Equity skal fremme verdier som mangfold, inkludering og bærekraft. Det passer Xpeng perfekt.
‒ SHE Conference har utviklet seg til å bli en unik arena som viser hvilke resultater som kan oppnås når alle krefter mobiliseres for å oppnå likestilling, mangfold, inkludering, bærekraft og innovasjon, sier Persson.
‒ Dette er verdier vi i Xpeng stiller oss 100 prosent bak, og nye Xpeng G6 er et godt eksempel på hvordan vi som selskap har jobbet for å oppnå dette.
G6 blir Xpengs femte modell her i Norge i tillegg til nevnte G9 og lillesøster G3, samt sedanene P5 og P7.
Etter Norges-premieren skal Xpeng G6 på Norges-turné, så den dukker også opp hos din nærmeste Xpeng-forhandler om ikke altfor lenge.
Les også: