BYD Dolphin er klar for Norge, noe som betyr at prisene er klare. (Fotos: BYD)

Prisene for BYD Dolphin klare

Det nærmer seg nå markedsdebut for BYD Dolphin, og det betyr at det er åpnet for bestilling og prisene er klare.


Dolphin blir den fjerde elbilen til BYD på det norske markedet etter Tang, Han og Atto 3, og blir den klart mest kompakte med en lengde på kun 4,29 meter. Atto 3 er enn så lenge den minste SUV-modellen med sine 4,46 meter, mens Tang er 4,87 meter lang. Han er på sin side en 5 meter lang sedan.

Dolphin er i tillegg 1,57 meter høy og byr på en akselavstand på 2,70 meter, så det bør være greit med plass på innsiden til tross for sin litt beskjedne lengde.

BYD Norge har også presset startprisen til under 300.000 kroner, mens batteriet på 60,4 kWh åpner for en WLTP-rekkevidde på 427 kilometer. Hurtigladingen åpner for 88 kW, og her er 30-80 prosent opplyst til 29 minutter.

Elbilen er også utstyrt med en varmepumpe, og satt sammen på e-Platform 3.0 og tilbyr selvsagt de såkalte Blade-batteriene.

Bilen nærmer seg altså, og det skal åpnes for prøvekjøring allerede senere denne måneden.

‒ BYD Dolphin har fått fantastisk mottakelse i en rekke andre land, vi har gledet oss veldig til å lansere den i Norge, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

Han sikter blant annet til den ferske kåringen av årets beste bilkjøp, hvor 31 journalister fra like mange europeiske land kåret Dolphin til «Best Buy Car of Europe 2024» gjennom Autobest-avstemmingen. Her slo den Fiat 600, Hyundai Kona og Jeep Avenger i en tett finale.

Delfinen som blir den første elbilen her hjemme i BYDs Ocean-serie har også scoret bra i Euro NCAPs kollisjonstest, hvor den kompakte elbilen imponerte så mye at det ble 5 stjerner.

Dolphin kommer med en rekke førerassistenter, som kollisjonsvarsling foran og bak, autonom nødbremsing, varsling for kryssende trafikk bak og filskifteassistent.

Den har også adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling og trafikkskiltgjenkjenning, og et 360 graders panorama-kamera åpner for full oversikt rundt bilen.

På innsiden finner vi seter sportsseter laget av vegansk skinn, og forsetene har 6-veis elektrisk justering for fører og 4-veis for passasjer.

Bak har setene en fordeling på 60/40, og aller bakerst er det et bagasjerom på 430 liter som kan utvides til 1.310 liter ved nedfelling av baksetene.

Videre kommer Dolphin med moderne løsninger som Apple CarPlay, Android Auto og en 12,6-tommers berøringsskjerm, og det er også tre Isofix-fester, parkeringssensor foran og bak og fjernlysassistent, opplyser BYD Norge.

De kjører på med to utstyrsutgaver fra start av, Comfort og Design, og sistnevnte kan tilby ting som et stort panorama soltak, trådløs mobillader, sotede ruter bak og Vehicle-to-Load (V2L)-adapter.

Design-modellen kommer også i tofarget eksteriør, mens Comfort-modellen har et ensfarget eksteriør.

‒ Kombinasjonen av romslig plass, høy kvalitetsfølelse og en konkurransedyktig pris gjør BYD Dolphin til den ideelle bilen for en bred målgruppe, sier Christensen.

‒ BYD Dolphin skal gi Premium kvalitet til folkelige priser.

Startprisen lyder på 299.000 kroner, mens de som går for Design-versjonen må ut med minst 309.000 kroner. Det skiller altså kun 10.000 kroner mellom de to versjonene.

BYD Norge har åpnet for bestilling, og de første bilene skal være på plass allerede i løpet av neste måned.

Her er flere bilder av den fjerde elbilen til det kinesiske merket her i Norge, den lille men smarte BYD Dolphin.

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

BYD Dolphin BYD