40.000 eier nå den ultimate luksus-cruiseren

Bentley har nå passert 40.000 produserte eksemplarer av den eksepsjonelle milslukeren Flying Spur.


Vanligvis er en Grand Tourer en todørs coupé som er designet for å kjøre langt og fort, men for de som ønsker en mest mulig komfortabel tur finnes det også GT-modeller laget av firedørs sedaner.

Dette er de ultimate milslukerne med en ekstra dæsj plass, og de som lager luksusdoninger bør ha fått dette med seg. Og det har selvsagt Bentley, som kom med Flying Spur allerede i 2005. Og den har blitt en enorm suksesshistorie.

-->

Nå er ikke dette noe Bentley kom på for 15 år siden, for følger vi tråden til Flying Spur ender vi opp i 1952.

Den gang kom sjefdesigner J.P. Blatchley og ingeniør Ivan Evernden opp med en idé om en GT-modell, og de satte like godt i gang et uoffisielt prosjekt utenfor Bentleys vegger.

Bilen ble designet rundt en 185 hk 4.9-liters rekkesekser, som i 1959 ble erstattet av en langt større V8-motor.

Coupé-modellen R-Type Continental ble mottatt med stående applaus, mye takket være H.J. Mulliners design. Ja, det er mannen som nå Bentleys personifiseringsavdeling er oppkalt etter. Så ser du en Bentley Mulliner vet du at den er ekstra spesiell.

En annen grunn til suksessen for R-Type Continental var at den kunne cruise i 160 km/t, så vi snakker om en ekte GT.

Deretter bygde de en sedanmodell kalt S1 basert på Continental, og denne firedørs modellen laget de rundt 3.000 eksemplarer av.

Mulliner, en uavhengig Bentley-designer på den tiden, mente at det var mulig å lage en versjon med enda mer plass, og fulgte heldigvis instinktet sitt. Administrerende direktør hos Mulliners selskap, Arthur Talbot Johnstone, var en etterkommer av den kjente skotske Johnstone-klanen. Og her blir det en aldri så liten avsporing (bokstavelig).

I 1307 ville den engelske kong Edward legge Skottland under sitt herredømme, men skottene var ikke like enig. De gjorde seg raskt klar for en krig, og den militære sjefen Robert Bruce måtte gi krigerne sine beskjed om hva som var i gjære.

I frykt for at engelskmennene skulle oppdage beskjeden, monterte han vinger på en stor spore (spur) som var vanlig å ha med seg på slagmarken, og sendte av gårde et medlem av Johnstone-klanen med denne noe kryptiske meldingen. Den ble heldigvis for skottene tolket rett av krigerne.

Bruce fikk altså tilkalt sine tropper, og jaget engelskmennene bort fra skotsk jord.

Og ja, Bruce ble selv en meget berømt konge noen år senere, bedre kjent som Robert I av Skottland eller Robert the Bruce. Han ble kjent for resten av verdens som en rebell-konge i Mel Gibsons mesterverk Braveheart, og senest i fjor fulgte skuespiller Angus Macfadyen opp denne karakteren i filmen enkelt kalt Robert the Bruce.

Johnstone-klanen var selvsagt stolte av hva et av deres medlemmer gjorde i 1307, og lagde en spor-maskot med vinger som familieskjold.

Og denne tenkte åpenbart Arthur Talbot Johnstone på da Mulliner kom med en ny versjon av S1.

Dermed ble den døpt S1 Continental Flying Spur, og det første eksemplaret hadde til og med maskoten på radiatorgrillen.

I 1959 kom Bentley med sin V8-motor av aluminium, og S2 erstattet S1. Samme år ble også Mulliner kjøpt opp av Bentley, og ble dermed en offisiell avdeling av det britiske merket.

S2 var tilgjengelig med et standard firedørs sedan-karosseri, og som den raskeste firedørs bilen i verden kunne også S2 Continental bygges om til en Flying Spur-versjon. Ja, Mulliner kunne til og med by på en todørs coupé og en såkalt drophead-versjon.

Av de 2.308 S2’ene ble det laget 128 Continental Flying Spur, altså luksuriøs høyytelsesbiler bygd om til den ultimate Grand Tourer.

S3-versjonen fulgte mellom 1962 og 1965, igjen tilgjengelig som en S3 Continental Flying Spur for den ultimate luksuscruiseren med fire dører.

Bentley gjenopplivet Continental Flying Spur-navnet i 2005, da som en firedørsversjon av Continental GT-coupé. Den nye modellen var tilgjengelig med en W12-motor og firehjulsdrift, og klarte solide 312 km/t. Den kombinerte altså luksus og ytelse på en helt ny måte.

I 2013 ble 2. generasjon Flying Spur lansert, og da var også Continental-navnet borte for første gang.

3. generasjon i 2019 kuttet blodlinjen til Continental helt, for da var ikke lenger Bentley fornøyd med kun å lage en firedørs utgave basert på Continental ‒ den skulle redesignes helt fra bunnen av.

Og den ultimate cruiseren er nå toppmoderne med alskens teknologi og kjøreegenskaper hentet fra den øverste hylla, noe også salget bærer preg av.

Den har nå passert 40.000 eksemplarer, noe som er svært så solid for en ekstrem dyr bil som dette.

Flying Spur er solgt til 68 forskjellige land, og halvparten av bilene har endt opp enten i Amerika eller Kina. Britene selv, ja, nå inkludert Skottland, har kjøpt 10 prosent av bilene, og resten er altså spredd utover Europa, Midtøsten og andre deler av Asia utenom Kina.

En Bentley Flying Spur tar om lag 100 timer å sette sammen, og går i tillegg gjennom et par hundre timer med tester. Det betyr altså at Bentley har brukt rundt regnet 12 millioner timer på de 40.000 eksemplarene, så det er kanskje ikke så rart at koster litt mer enn en liten bolig?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter