Det finnes stort sett AMG-utgaver i alle klassene til Mercedes, men skal man ha en bil som AMG selv har utviklet er utvalget ganske så begrenset. For da må man over på AMG GT-familien, første gang introdusert tilbake i 2014.
Tyskerne var så stolte av sportsbilen at de kjørte på med utgaver, og til slutt ble det såpass uoversiktlig at de bestemte seg for å rydde opp i familien.
Så per i dag består denne av en Mercedes-AMG GT Coupé (2-dørs), en Mercedes-AMG Roadster (2-dørs kabriolet) og sjefen sjøl, en Black Series av Mercedes-AMG GT.
Sistnevnte kan til og med kalle seg uoffisiell verdensrekordholder, for en slik dundret rundt Nordschleife på 6:48,047 minutter ‒ den raskeste tiden satt av en serieprodusert bil på den nye og litt lengre sløyfa rundt verdens tøffeste racerbane. For med den tiden slo den en Porsche 911 GT3 med nærmere 12 sekunder.
Og det er kanskje ikke overraskende, for under panseret har AMG satt inn en 4-liters V8 biturbo med 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min. Og ikke minst har de videreutviklet opphenget og understellet, noe som gir godt grep og som vi snart skal lære behagelige kjøreegenskaper.
For gode kjøreegenskaper under alle forhold har vært enda viktigere når den kommer til det fjerde medlemmet i AMG GT-familien, for det er et slikt også.
Nemlig denne:
‒ AMG GT 4-dørs Coupé er en kraftpakke med lekre linjer og fire dører, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ De nye individualiseringsmulighetene gir et enda større rom for skreddersøm, og AMG GT 4-dørs Coupé er nå både mer komfortabel og sportslig enn før takket være helt nyutviklet luftfjæring.
Mye av jobben rundt den litt mer familievennlige utgaven med firer dører har gått til å gi den kjøreegenskaper både for racerbanen og landeveien. De vil altså ha i pose og sekk.
Så de har gått løs på noe de kaller AMG Ride Control +, et system som baserer på et luftfjæringssystem med flere kammer og elektronisk kontrollert justerbar demping. Og her blir det litt teknisk, så heng med.
De har for aller første gang brukt to trykkbegrensningsventiler som åpner for å justere dempekraften enda mer presist under forskjellige kjøreforhold via flere kjøreprogrammer.
Den ene ventilen styrer returdempingen, altså kraften som oppstår når hjulene slår tilbake, og den andre styrer kompresjonsdempingen når hjulet komprimerer. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, noe som øker komforten i tillegg til å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.
Resultatet er ifølge Mercedes at bilen og dermed også de på innsiden er nesten helt skjermet mot ujevne veibaner, hvor karosseriet likevel forblir stabilisert på best mulig måte.
Videre analyserer fjæringskontrollenheten data fra akselerasjons- og hjulbanesensorene for å kunne justere dempekraften for hvert hjul på kun noen få millisekunder. Mercedes-AMG melder at «ingeniørene har klarte å øke spredningen mellom sportslighet og komfort betydelig, blant annet ved å utvide gapet mellom minimal og maksimal dempekraftkarakteristikk».
Resultatet er altså at demperen raskt og følsomt skal kunne reagere skiftende veidekke og kjøreforhold, og gi nær perfekte kjøreegenskaper uansett hvor bilen befinner seg.
Det er selvsagt ikke den eneste nyheten, og AMG kjører på med flere farger og en ny AMG Night Package II som gjør bilen et enda mer sportslig utseende. Og for første gang kan også nattpakke og karbonfiberpakke kombineres.
Mercedes-AMG har også nye felger til den oppgraderte modellen, og enda flere valg når det kommer til skinninteriør og listverk.
På toppen av dette kan de også friste med en eksklusiv Edition-modell, lakkert i Rubellite red som skal harmonere med eksteriørpakken i høyglanset krom og nye 21-tommers AMG-feler i sølv med høyglanset overflate.
Den 4-dørs coupémodellen tilbys i tre utgaver, Mercedes-AMG GT 43 med bakhjulstrekk, Mercedes-AMG GT 43 4Matic+ og Mercedes-AMG GT 53 4Matic+. Alle tre kan by på en 3-liters rekkesekser med eksos-turbolader og elektrisk hjelpekompressor og AMG Speedshift TCT 9G, og det er også ventet en GT 63-utgave med V8 senere i år.
Her er teknisk data for de tre, og under der igjen kan du sjekke ut flere bilder av nye Mercedes-AMG 4-dørs Coupé.
Mercedes-AMG GT 43 Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ Effekt 367 hk 367 hk 435 hk Tilleggsytelse 22 hk 22 hk 22 hk Dreiemoment 500 Nm 500 Nm 520 Nm Tilleggsytelse 250 Nm 250 Nm 250 Nm 0-100 km/t 5,0 sek 4,9 sek 4,5 sek Toppfart 270 km/t 270 km/t 285 km/t Forbruk 9,2-10,0 l/100 km 9,2-10,0 l/100 km 9,2-10,0 l/100 km CO2 utslipp 209-226 g/km 209-226 g/km 209-226 g/km
Les også:
- Skal lage en hydrogendrevet Land Rover
- Slik gjør du bilen klar for bilferien
- De bak rattet på ladehybridene kjører fortest