De bak rattet på ladehybridene kjører fortest

Nye tall avslører hvilke typer biler som kjører mest over fartsgrensen. De ladbare hybridene troner på toppen, mens de bak rattet på selvladende hybrider er mest lovlydige.


Man skulle kanskje tro at elbiler, som jo i snitt er den biltypen med kortest rekkevidde, har de sjåførene som også er mest forsiktig med toppfarten. For som alle vet går forbruket betraktelig opp om man øker snitthastigheten på landeveien, uavhengig av om det er elbil eller en med for eksempel en bensinmotor.

Men slik er det faktisk ikke, iallfall om vi legger nye tall fra forsikringsselskapet Fremtind til grunn.

De har nemlig noe som er kalt smart forsikring, og denne gir en unik innsikt i diverse kjøredata innhentet fra kundene.

Nå har de sett på hvor mange som overholder fartsgrensene, og her handler det altså ikke kun om fartsgrenser på landeveien ‒ men fartsgrenser generelt. De har delt bilene opp i kjøretøykategorier, og sett på forskjellene mellom elbiler, hybrider, ladehybrider og biler som bruker diesel eller bensin.

Og de som har dårligst tid finner man kanskje ikke helt overraskende i de litt dyrere ladbare hybridene.

– Bensin-hybridene er både best og verst. Den store forskjellen er ladeledningen. De tradisjonelle, selvladende hybridbilene som Toyota Prius skiller seg klart ut med mest kjøring innenfor fartsgrensene, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.

For å illustrere hvor mye for fort de med ladbare hybrider kjører viser forsikringsselskapet til en strekning på 1.000 meter. Så over en strekning på én kilometer vil de selvladende hybridene følge fartsgrensen i 827 meter, mens ladehybridene kun overholder fartsgrensen i 773 meter.

– Det betyr at nesten en fjerdedel av strekningen er kjørt i for høy fart. Vi vet at høy fart fører til trafikkulykker og vi anbefaler alle, uansett hvilken bil de har, å kjøre pent og holde seg til fartsgrensene, sier Skovly.

– Et dypdykk i tallene viser at det først og fremst er de såkalte premium-merkenes plug-in hybrider som kjøres for fort, dog med unntak av Mercedes, legger han til.

Tabellen under viser andel av kjørelengde over gjeldende fartsgrense:

MerkeBensin Plug-in hybridBensinDieselEl
Audi27,5 %21,8 %23,8 %23,2 %
BMW25,6 %23,3 %25,0 %23,4 %
Mercedes20,3 %21,0 %22,3 %19,2 %
Volvo28,8 %21,7 %23,1 %23,1 %

Det finnes enkelte bilmerker som har rykte på seg å være ufin i trafikken, men litt overraskende er det faktisk et merke som er aller mest opptatt av trafikksikkerhet som troner på topp når det kommer til å bryte fartsgrensen.

Nemlig Volvo-sjåførene.

En Volvo plug-in hybrid kjøres 25 prosent mer over fartsgrensene enn en tilsvarende bil med dieselmotor. Til sammenligning brytes fartsgrensene i 18,2 prosent av kjørelengden med en Toyota selvladende hybrid.

Så hva viser tallene om man ser på drivlinjene totalt?

Jo, slik:

DrivstoffAndel kjøring over gjeldende fartsgrense
Bensin Plugin Hybrid22,68 %
Diesel21,95 %
El21,86 %
Bensin19,83 %
Diesel Plugin Hybrid18,62 %
Bensin Hybrid17,33 %

Fremtind kan også opplyse at om man ser spesifikt på 110-grensen, så er det også de ladbare bensinhybridene som kjører fortest.

– Oversikten er spesielt interessant når vi vet at målingen er gjort i løpet av 12 måneder hvor det har vært minimalt med kjøring utenfor Norges grenser, sier Skovly.

Undersøkelsen, som i hovedsak er basert på om lag 45 millioner kjørte kilometer blant 10.000 bilister, er fra perioden 1. april 2020 til 1. april 2021. Det vil si i den perioden Norge har vært preget av ulike koronatiltak.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter