Annonse
HjemElbilerTest av Volkswagen ID.4 1st Max

Test av Volkswagen ID.4 1st Max

Vi har testet VW ID.4 1st Max med sommerdekkene på, men temperaturen kom nesten ikke over 10 grader den uka vi hadde bilen, så da fikk vi ikke så imponerende rekkevidde som vi hadde håpet på.

Det var rett og slett noen kjølige vårdager da vi hadde VW ID.4 til test, så temperaturen under landeveistesten og 50/50-testen var mellom 6 og 7 plussgrader, noe som er langt under det optimale for en elbil.

Testbilen var også utstyrt med 21-tommers felger, med 235/45 foran og 255/40 bak, det er heller ikke helt optimal dimensjon for å få best resultater på forbruk/rekkevidde.

Dette er ikke en «introduksjon» til VW ID.4, det finner du mer av i vår forrige korte test av bilen.

Noe som faktisk er langt mer sentralt enn rekkevidde er opplevelsen man får når man kjører bilen, og du sitter godt i et romslig og luftig førermiljø, det er behagelige fjæringer og et støynivå som oppfattes som komfortabelt.

Saken fortsetter under Annonsen

Komfort er et nøkkelord for ID.4, for det er helt klart i fokus. Det sportslige er ikke like mye til stede her, selv om de aller fleste vil føle akselerasjonen som kvikk nok.

Det er veldig lett å trives i en VW ID.4 enten man skal kjøre langt eller man skal kjøre kort.

Vi gleder oss til å teste GTX-versjonen med firehjulstrekk i sommer, for å kjenne på hvor ulikt de oppleves.

Nå finnes det jo tre søsken å velge mellom, enten VW ID.4, Skoda Enyaq eller Audi Q4 e-tron. Hvilken bør man velge?

Skoda Enyaq har fått noen løsninger som VAG-konsernet nok ser på som mer gammeldagse, som spak for styring av cruisekontroll, knapper på rattet med en tanke eldre følelse enn ID.4 sine, en liten skjerm der du må følge litt med på innstillinger av rattet så det ikke kommer i veien for den lille skjermen, og et design som kanskje ligner litt mer på de biler vi ser fra før.

Samtidig har Enyaq fått en større skinnkvote i forhold til interiøret, og en større infotainmentskjerm, noe man kanskje kan undre seg litt over.

VW ID.4 har styring av cruisekontroll på rattet, og mer moderne løsning for rattknappene. Den lille skjermen sitter i selve rattstammen, og blir med på alle rattjusteringer, slik at rattet aldri kan komme i veien for den vesle skjermen.

En mer elegant løsning for å skjule brønnen til head-up-display enn Enyaq. Et mer moderne ytre design, som det nok tar noe tid for enkelte å bli bestevenner med, men som vi mistenker kanskje holder seg mer moderne om 4-5 år når man kanskje skal selge bilen igjen.

Audi Q4 e-tron er på vei ut i butikkene nå, og vi skal få testet den også snart, men det er helt klart den mer eksklusive i søskenflokken, noe som også gjenspeiles i prisen. Prisen gjør den uaktuell for en del, mens for andre er det en liten pris å betale for å få noe som er hakket mer eksklusivt, både utenpå og inni.

Infotainmentskjermen er god, og ryggekameraet gir klare og gode bilder, men vi klarer ikke helt å se logikken med at Skoda Enyaq skulle få en litt større skjerm enn VW ID.4.

Denne gang har vi også laget et lite videoklipp, der snakker vi litt om forskjellene på VW ID.4 og Enyaq, vi viser forskjellen på ID.4 1st Max og den VW ID.4 Max man kan bestille nå, tester litt lys og kommer med noen tanker ang moderne design.

Det går litt kjapt med testresultater i videoklippet, så det kommer det litt mer om her i teksten.

Første tur gikk fra Frysjaveien i Oslo til Grimstad. Vi startet med 90 prosent på batteriet og kom fram etter om lag 277 km med 17 prosent igjen på batteriet. Det betyr at vi brukte 73 prosent av batteriet på turen, noe som tilsier en rekkevidde på motorveier med pluss 10-11 grader på rundt 379 km.

Noe mer når temperaturen nærmer seg 20 grader og, noe mindre naturligvis når det er vinter på grunn av kaldere temperatur, mykere vinterdekk og mer fuktighet i asfalten.

Det var bare mellom 6 og 7 grader da vi dro ut på vår 205 km lange landeveistest, langt unna optimal temperatur med andre ord. Da vi kom til Evje etter 90 km var hele 23 prosent av batteriet brukt.

Men fra Evje og tilbake til Grimstad er det lettere topografi. Da vi kom fram etter 205 km hadde vi brukt 46 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei med de forhold vi hadde på om lag 446 km. Rekkevidden blir naturlig nok bedre når det er varmere i været.

Vi har også en 50/50-test der vi kjører 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t – selv om denne løypa er kort, bare 71 km, har det vist seg at prosentforbruket holder seg stabilt per runde gjennom flere runder, så det gir en viss indikasjon på rekkevidde ved blandet kjøring i temperatur mellom 6 og 7 grader.

16 prosent av batteriet ble brukt på runden, og det gir en beregnet rekkevidde på om lag 444 km på blandet kjøring. I WLTP sin versjon av blandet kjøring er det noe lavere prosentandel med motorvei enn i vår 50/50-test.

I vår første test av VW ID.4 tok vi bare med at det er 543 liter med bagasjeplass i bagasjerommet, men nå har vi også målt bagasjerommet.

Helt innerst i bagasjerommet er det smalest, og her har man en bredde på 100 cm. Dybden er på 92 cm. Høyden fra gulv til tak er på 70 cm.

Når det gjelder lading er vårt generelle ladetips at du lader når du likevel skal ha en pause. Dette bildet er fra Grelland, som ligger 205 km unna Grimstad. Her stopper vi gjerne for å lade, for både MER og Circle K har ladere her på vei retning Oslo, og på returen er det MER og Fortum som har ladere.

Man kan gå på bensinstasjon, Burger King, eller man kan sette seg ved et rasteplassbord med nistepakke. Det å lade når man har pause istedenfor å måtte ta en pause for å lade gjør hele elbilopplevelsen langt mer komfortabel.

For de som jakter på optimal effektivitet, så bruker du minst tid ved laderne dersom du kjører bilen til en prosent som er lavere enn 10 prosent igjen på batteriet. Det tar nemlig like lang tid (39 minutter) å lade fra 2 til 80 prosent som det tar å lade fra 20 til 80 prosent. Da er det naturligvis en fordel med høy tetthet av hurtigladere som leverer inntil 150 kW.

Skal du ha elbil bør du ha en hjemmelader, denne bruker du langt over 90 prosent av tiden til all lading, den er billigst og enklest. Plugg inn før du legger deg og stå opp til bil som er full-ladet neste morgen.

Vi våger å påstå at elbil er litt styr uten hjemmelader, og fantastisk deilig med hjemmelader. Med andre ord verdt de 8-18 tusen du bruker på laderen, og tiden til elektrikeren som setter den opp.

For de som har trang garasje er det ikke helt optimalt at ladeporten befinner seg bak på høyre side, for når du som sjåfør skal ut av bilen trenger du jo plass på venstre side av bilen.

En VW ID.4 med de beste frontlysene har en LED-Matrix løsning som gjør at kun det nødvendige området blendes ned dersom man kommer bak en bil eller en bil kommer imot.

Ryggelyset får også godkjent, selv om det er lettest å se langt bak bilen når man bruker bilens ryggekamera, kontra sidespeilene. Disse lysene er hakket råere enn det man får med Skoda sin Enyaq.

Setene i VW ID.4 1st Max er delskinn Alcantara, og som du kan se i videoklippet litt lenger opp er de av Alcantara i den nye Max. Disse setene har noe mindre sidestøtte enn de nye setene i Max, men det passer ypperlig for en bred fyr som meg, så jeg ville gått for Tech for å få disse setene.

Aller helst ville jeg hatt ventilerte skinnseter, men ut fra det jeg ser i konfiguratoren til Audi Q4 e-tron så får man ikke det til den heller, selv om man her har en del flere «luksusvalg» tilgjengelig.

VW ID.4 er en elbil med moderne innpakning, og den har et moderne, romslig og komfortabelt preg over interiøret. Rekkevidden er nå så god på elbiler at det er stadig flere som velger å bytte ut dieselbilen eller bensinbilen med en elbil, og her er plassforholdene i baksetet, bagasjerom og foran såpass gode at flere familier også går til dette skrittet.

Det man selv må finne ut av er jo egen økonomi, og hvor man trives best, enten man lander på et VAG-produkt, eller kanskje en konkurrent fra Ford, Polestar eller Hyundai/Kia.

VW ID.4 får man nå i to ulike batteripakker, Pure med 52 kWh og enten 148 hk eller 170 hk, eller Pro med 77 kWh og 204 hk.

Priser fra 335.100 kroner for Pure og 407.300 kroner for Pro. Så må man velge en god del «pakker» for å få ca. samme utstyr som i testbilen. Oppdatert prisliste finner du her.

Før måtte man velge mellom ulike utstyrsnivåer, men det er altså endret nå for ikke så alt for lenge siden til dette nye systemet som nok er noe enklere å forholde seg til tross alt.

Vi gleder oss til å teste VW ID.4 GTX om ikke så altfor lenge!

Les flere tester hos Nybiltester

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,128FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse