Startskuddet for den store elbil-satstingen har allerede gått, og i 2022 er det klart for en rekke nye modeller. Vi har plukket ut 17 som forhåpentlig dukker opp i år.
Det er ikke så enkelt å lage en oversikt over kommende elbiler, for som kjent har disse en tendens til å bli forsinket. Flere av de bilene som vi plukket ut som «verd å vente på» i fjor har fortsatt ikke kommet, så det er en fare for at noen av bilene på vår nye liste faktisk ikke dukker opp før i 2023.
En annen ting som spiller inn er når bilene faktisk dukker opp i Norge. For selv om vi er prioritert her i Europa, er det ikke alltid at bilene ankommer det gamle kontinentet på samme tid som de blir lansert i for eksempel Nord-Amerika og Asia.
-->
Et poeng med vår oversikt er at vi har prøvd å plukke ut litt ulike type biler, og ikke kun forventede salgsvinnere. Her er altså fra små elbiler til biler som bikker millionen, for en ting er sikkert ‒ de som skal kjøpe en ny elbil i år får virkelig mange biler å velge mellom.
Det kommer selvsagt langt flere enn de 17 bilene som har funnet veien til denne oversikten i 2022, og flere av de nye elbilene som er ventet på markedet er også nye versjoner av nåværende elbiler. Slik som for eksempel Porsche Taycan Sport Turismo, Mercedes EQS SUV og Skoda Enyaq Coupé.
Vi har hoppet bukk over disse, og prioritert nye modeller som forhåpentligvis entrer markedet i år. Her er de samlet til et fellesbilde.
I fjor var altså mer enn 6 av 10 nye biler i Norge elbiler, og de som går med planer om å kjøpe seg en ny elbil får altså enda mer å velge mellom nå.
Det kan i så fall være smart å kjøpe seg en bil allerede i år, for avgiftsglade politikere kan finne på å innføre nye avgifter knyttet til elbilene allerede når vi går inn i 2023. Det har de allerede signalisert.
Ok, på tide med oversikten over nye og spennende elbiler som dukker opp i løpet av året.
BMW i4
Dette er elbilen som faktisk har tjuvstartet i Norge. Den kommer ikke på markedet før i februar, men BMW Norge har allerede rukket å registrere et titalls biler som skal ut til kundene.
Dette er altså storesøsteren til i3, men det er kun i navnet. Den er en langt nærmere søster av BMW 4-serien, inkludert i størrelse.
BMW i4 er 4,79 meter lang, 1,85 meter bred, 1,45 meter høy og har en akselavstand på 2,86 meter som bør sørge for god innvendig plass.
Denne blir også en lillesøster, for etter planen skal BMW også komme med i7 på tampen av året.
Fra start av vil BMW tilby to versjoner av i4, en eDrive40 med en oppgitt rekkevidde på 590 kilometer og den firehjulsdrevne og mer sportslige M50 med en rekkevidde som er oppgitt til 510 kilometer.
BMW i4 kan også skryte av en ladehastighet på 200 kW, så mye tyder på at denne kan bli en favoritt.
BYD Han
BYD’s inntreden på det norske markedet må betegnes som en suksess, for BYD Tang har allerede bikket firesifret i antall registeringer. Men det er ikke flaggskipet.
Den betegnelsen tilfaller nemlig BYD Han, en coupéaktig elbil som ble vist fram i Tyskland i fjor sommer.
Denne elbilen med sitt sportslige design har fortsatt ikke fått en premiere-dato, men skal etter planen lande i Europa og dermed Norge i løpet av året.
BYD skal by på to versjoner, en standardrange med et batteri på rundt 65 kWh som har fått en rekkevidde ifølge NEDC-standarden på 506 kilometer, og en langdistanseversjon som skal rulle 605 kilometer ‒ også dette etter NEDC-standarden.
Han kommer med en rekke førerassistenter og annen ny teknologi, og selvsagt avhengig av prisen kan denne bli en tøff rival for andre biler i segmentet.
Cupra Born
I likhet ned BYD Han figurerte også Cupra Born på listen vår for ett år siden, men nå er det helt sikkert at den kommer. De første bilene er nemlig produsert, så de første norske kundene behøver nok ikke å vente veldig lenge på denne nå.
At dette er en god elbil har vi allerede fått en bekreftelse på, for den har nemlig gått helt til finalen i kampen om å bli årets bil her i Europa sammen med seks andre biler.
Born som er laget på samme plattform som Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 har 204 hestekrefter, inntil 424 kilometer rekkevidde, hurtigladekapasitet på 120 kW og en startpris på 307.000 kroner.
Fisker Ocean
En annen bil som vi har hørt om i en liten evighet er Fisker Ocean, danskamerikanske Henrik Fiskers elbil.
Fisker var mannen bak Karma som gikk konkurs og som deretter oppsto med nye eiere, og Ocean er en spennende SUV som blant annet er utstyrt med et solcelletak som skal gi ekstra kilometer.
Fisker har tidligere sagt at Ocean skal komme til Norge i løpet av 2022, men det er tvilsomt at det skjer. Det siste vi hørte er nemlig at bilen ikke inn i produksjon før november, så da skal det i så fall mye til om den rekker en norsk lansering i år.
Uansett, Fisker Ocean er full av teknologi og førerassistener, og lanseringsversjonen får også en rekkevidde på over 563 kilometer.
Bilen skal for øvrig komme i fire versjoner, og måler 4,78 meter i lengden.
Genesis GV60
Både Hyundais Ioniq 5 og Kia EV6 har høstet mange lovord etter at de kom, men Hyundai-gruppen har litt av et ess som de fortsatt ikke har spilt ut.
Det litt mer luksuriøse Genesis-merket har nemlig vendt nesa mot Europa, og de har på gang en elbil på samme plattform som Ioniq 5 og EV6 ‒ nemlig GV60.
Denne crossover-modellen med coupélinjer kan selvsagt by på alt Ioniq 5 og EV6 er utstyrt med, pluss litt mer.
Bilen snuser på det hete C-segmentet med sin lengde på 4,52 meter, og blir utstyrt med et batteri på 77,4 kWh. RWD-utgaven har en oppgitt rekkevidde på 451 kilometer for Korea-utgaven, mens ladingen går unna ettersom E-GMP-plattformen også kan by på biler med 800 volt-system. Genesis opplyser selv 10 til 80 prosent på lynraske 18 minutter.
De europeiske spesifikasjonene kommer når bilen nærmer seg lansering her hjemme.
For de audiofile kan vi opplyse at GV60 har et B&O-anlegg med intet mindre enn 17 høyttalere, og bør også være ganske så stille når musikkanlegget er skrudd av med sitt Road Active Noise Control-system.
Bilen er meldt inn i løpet av 2022, så vi krysser fingrene for at det skjer.
Lexus RZ
Alle gode ting er som kjent tre. Det er nemlig en helt ny trio som skal bane vei for en helt ny plattform spesielt utviklet for elbiler laget av Toyota og Subaru.
Som du kan lese litt lengre ned, kommer både Toyota og Subaru med sine første elbiler, mens Lexus allerede er i gang.
Den heter UX 300e, og er enkelt og greit en elektrisk utgave av SUV-modellen UX. Men de har også på gang en ren elbil laget på den nye plattformen, og denne heter RZ.
Lexus har ikke sagt noe rundt den kommende elbilen, men vi kan forvente oss det samme som topputgaven til Toyotas elbil. Det betyr i så fall et batteri på 71,4 kWh og to motorer, og muligens 215 hk og 336 Nm.
Lexus har sagt at RZ skal debutere i år, så vi får se om den rekker å lande i Norge før vi går inn i 2023.
Lucid Air
Når kommer Lucid Air? Ja, det spørsmålet er stilt med enn én gang, men at den nå nærmer seg er klart. Utleveringene i USA startet nemlig i fjor høst, så Lucid har kommet så langt at de faktisk produserer biler.
Lucid Air har tidligere slått Tesla i rekkeviddetester, og den nå utsolgte drømmeversjonen kunne blant annet friste med 837 kilometer rekkevidde, ifølge den amerikanske EPA-standarden.
De hadde også en ytelsesutgave av denne, med 1.111 hk, firehjulstrekk og en rekkevidde på 758 kilometer.
Den første vanlige utgaven som kommer heter Lucid Air Grand Touring, og denne kan skryte av en rekkevidde på 830 kilometer og med 800 hk under panseret.
Mange kan nok tenke seg denne imponerende elbilen.
Mercedes EQE
Mercedes er allerede godt i gang med sin digre elbilsatsing, noe som inkluderer flaggskipet EQS som kom i fjor. Snart er det også klart for en utgave som utvendig kan sammenlignes med CLS, nemlig EQE.
Denne er 4,95 meter lang, 1,96 meter bred og 1,51 meter høy, og er nesten like imponerende som EQS.
Tyskerne har selvsagt puttet inn det aller meste av nye løsning og teknologi i EQE, og rekkevidden er opp til ganske så gode 660 kilometer.
Innvendig bør den også by på romslig plass, for Mercedes har strukket ut akslingene til formidable 3,12 meter. Bakerst har den coupélignende bilen et bagasjerom på 430 liter.
Mercedes skal lansere EQE i sommer, så når den faktisk er på plass i Norge er fortsatt litt uklart.
MG5
En som helt sikkert er på plass i løpet av 2022 er MG5, som er noe så unik som en helelektrisk stasjonsvogn.
MG har hatt stor suksess med MG ZS, så MG5 bør helt klart ha et ganske så bra potensiale.
Selv om det er en stasjonsvogn, er den ganske kompakt. Lengden er 4,6 meter, noe som betyr at den er på størrelse med Volkswagen Golf stasjonsvogn.
Bakerst er det et bagasjerom på 479 liter, og MG har også gardert seg med å typegodkjenne denne for hengerfeste (maks 500 kg) som jo mange nordmenn etterspør.
Batteriet er på 61,1 kWh, mens rekkevidden er oppgitt til 400 kilometer. Den byr også på 100 kW ladefart.
Nio ET5
Aiai, dette er en lekkerbisken. Nio har allerede startet sitt norske eventyr med ES8, men med ET5 og ET7 går de en annen vei ‒ den sportslige.
ET5 går rett i strupen på Norges mest solgte bil i 2021, Tesla Model 3, og er 4,79 meter lang og 1,49 meter høy. Og den er sportslig så det holder.
Bilen har nærmere 500 hestekrefter, og det er ventet at 0-100 km/t vil gå unna på litt i overkant av 4 sekunder.
Rekkevidden er heller ikke ille. Nio ET5 er utstyrt med et batteri på 75 kWh, og rekkevidden anslås til å havne i overkant av 550 kilometer.
Men Nio snakker også om et kjempebatteri på 150 kWh, og med et slik kan rekkevidden til og med bikke 1.000 kilometer.
Hva de eksakte spesifikasjonene blir får vi nok snart vite, for Nio har tidligere meldt at ET5 skal komme i løpet av året.
Nissan Ariya
En som det er all grunn til å knytte forventinger til er arvtakeren til selveste Nissan Leaf, en av elbilene som virkelig banet vei for elbil-boomen vi nå er inne i.
Det begynner å bli en stund siden Nissan viste fram Ariya, men nå er det klart at bilen kommer hit i sommer. Denne er en slags elbilversjon 2.0 fra Nissan, og blir tilgjengelig både med tohjulsdrift og firehjulsdrift.
Den med lengst rekkevidde, rundt 500 kilometer, er 2WD med et batteri på 87 kWh, mens den sprekeste er Performance-utgaven med firehjulsdrift og 394 hk.
Bilen går rett inn i det hete C-segmentet med en lengde på snaut 4,6 meter, og er også mulig å få med hengerfeste.
Renault Megane E-Tech Electric
Vi har altså ikke tatt med nye versjoner av nåværende elbiler, men vi tar gjerne med en elbilversjon av en nåværende modell.
Renault har nemlig på gang en elbilutgave av den europeiske favoritten Megane, og er Ariya versjon 2.0 for Nissan kan man jo hevde at Megane E-Tech Electric er det samme for Renault. For ja, de ledet også an elbil-boomen med sin Zoe.
Megane E-Tech Electric blir den første elbilen som utnytter CMF-EV-plattformen til det fulle, og resultatet er en rekkevidde på rundt 470 kilometer gjennom et 60 kWh stort batteri og 220 hk. Den skal også kunne lade i 130 kW.
Renault Norge har tidligere meldt at elbilen skal komme til våren, så vi får håpe det ikke blir noen forsinkelser.
Polestar 3
En annen svært så spennende elbil er Polestar 3, den andre elbilmodellen fra det svenske merket.
Dette blir Polestars første SUV og skal produseres i en fellesfabrikk med Volvo i USA, og er meldt inn i løpet av 2022. Hvor raskt den kommer til Norge får tiden vise.
Kanskje det mest spennende er at Polestar 3 skal settes sammen på en ny plattform som også den elektriske utgaven av Volvo XC90, SPA2-plattformen. Her har svenskene gjort noe smart, for de har også laget en SPA2 spesielt for elbiler med et flatt gulv. Et såkalt skateboard-design.
Det er ikke så mye som er bekreftet rundt Polestar 3, men det er kjent at svenskene utvikler en helt ny motor til bakakslingen som skal gi noen vanvittige mange hestekrefter. Hvor mange gjenstår å se, men totalt har det vært snakket om over 600 hk.
På batterisiden har det vært snakket om 600 kilometer med rekkevidde, og på ladesiden har et 800 volts-system vært nevnt.
Hva den ender opp blir spennende å se, men at det kommer til å bli en imponerende elbil kan vi være ganske sikre på.
Smart
I september skjedde det store ting hos Smart. Da kunne de nemlig vise et nytt konsept som en slags forhåndsvisning av kommende elbiler.
Det er spennende, for Smart har blitt et helt nytt merke. Daimler har nemlig inngått et samarbeid med Geely, og de to eier 50 prosent hver.
Bilene skal produseres av Volvos eiere, mens Mercedes blant annet skal stå for designet.
Konseptet kalt #1 er knapt 4,3 meter langt, men med langt større innvendig plass enn de Smart-modellene vi kjenner til fra tidligere.
Med Mercedes og Geely som produsenter, så kan vi også forvente oss hypermoderne elbiler med all teknologi som moderne elbiler skal ha, inkludert trådløse oppdatering av programvaren.
Smart er sparsomme med informasjonen rundt den første SUV-modellen i den nye tidsregningen, men tidligere har de opplyst at den skal komme i sommer.
Vi tviler vel litt på at den blir tilgjengelig i Norge i 2022, men det er jo lov å håpe.
Toyota bZ4X/Subaru Solterra
En av årets største nyheter er utvilsomt Toyotas aller første elbilmodell, bZ4X. Navnet er kryptisk, men har sin forklaring. b for beyond, altså etter, Z for Zero, nullutslipp, mens 4X viser at den er en mellomstor SUV.
Subarus tvilling, for det kommer en slik også, har et litt enklere navn. Solterra står enkelt og greit for Sol og jord, sistnevnte terra på latinsk.
Toyota bZ4X er basert på den nye eTNGA-plattformen, og sikrer seg firehjulsdrift gjennom samarbeidet med Subaru. Men det kommer også en versjon med kun forhjulsdrift.
Elbilen med AWD har 217,5 hk og et batteri på 71,4 kWh, og rekkevidden for den kommende elbilen er oppgitt til over 450 kilometer.
Den første elbilen til Toyota skal være på plass her i Norge i sommer, omtrent på samme tid som Subaru Solterra er meldt inn til Europa.
Volkswagen ID.5
Tyskerne åpnet for forhåndssalg av den neste elbilen i november, og dette blir deres første elektriske SUV-coupé.
Volkswagen har utstyrt ID.5 med et batteri på 77 kWh, og dette er alle de tre utgavene som er planlagt utstyrt med ‒ ID.5 Pro, ID.5 Pro Performance og ID.5 GTX. I likhet med søstrene ID.3 og ID.4 er også ID.5 satt sammen på MEB-plattformen.
Den nye elbilen får rekkevidder helt opp mot 520 kilometer og ladefarter opp til 150 kW, mens ID.5 GTX med firehjulsdrift kan by på 299 hk og 0-100 km/t på 6,3 sekunder.
Norske priser starter fra 437.500 kroner, så rundt 30.000 kroner mer enn ID.4 som var Norges 3. mest solgte bil i 2021.
Det var 17 elbiler som er meldt inn i 2022, men det kommer altså langt flere biler enn dette i løpet av året.
En som nok mange venter er Audi Q6, men om denne kommer i år er høyst usikkert. BMW iX1 er nok heller ikke her før neste år, mens billigbilen Dacia Spring bør dukke opp i år.
Andre biler som nok mange venter på i år er de litt større Mercedes EQT og Volkswagen ID.Buzz, som begge har meldt sin ankomst i løpet av 2022.
Så de som har tenkt å kjøpe en ny elbil i år har altså litt av en jobb foran seg når de skal velge den riktige modellen. Men det er som kjent kun en hyggelig jobb.
Som denne listen viser går vi helt klart et spennende år i møte, og kampen om elbilkundene har aldri vært tøffere enn nå.
Les også: