Det kan bli en utfordring når 130 elbiler skal lade på samme tid ‒ oppe i nord. (Fotos: Arctic Race of Norway)

130 elbiler skal lades under sykkelritt

Flere av de største sykkellagene er på startstreken under årets Arctic Race of Norway, og det er også Hyundai og Kempower.


Under årets Tour de France skjedde det noe litt historisk på bilfronten, for Uno-X stilte som første lag opp med helelektriske følgebiler levert av Skoda.

Årets norske høydepunkt når det kommer til sykkelritt er Arctic Race of Norway, som faktisk har et nært samarbeid med de som arrangerer Tour de France. Og elbilnasjonen Norge har tenkt å overgå storesøsteren når det kommer til elbiler.

I år har Hyundai returnert som bilpartnere til det norske storrittet etter at Xpeng hadde denne oppgaven i fjor, og de vet hva som gjelder. Hyundai Norge har nemlig vært partner åtte ganger tidligere, og var med på å bygge opp satstingen på elbiler i rittet.

‒ Nå har vi brukt 2023 til å gjøre opp status, og svaret vi kom til var tydelig. Vi ønsket oss tilbake til Arctic Race of Norway. Vi er glade for at ønsket var gjensidig, og at rollen som bilpartner igjen var ledig, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai.

Her leder en Hyundai an i bildeskjønne Henningsvær tilbake i 2019:

Årets utgave er en sterk en, for blant lagene finner vi ni som også var med på Tour de France. Norges store håp er selvsagt Uno-X, og totalt stiller 108 syklister til start i Bodø 4. august.

Den miljøvennlige linjen til Arctic Race har også gjort sitt til at rittet er sertifisert som miljøfyrtårn, og totalt skal 130 elbiler sørge for logistikken og følge syklistene på en rundtur i Nordland.

Det setter selvsagt krav til infrastrukturen, for 130 biler kan ikke stille seg i kø på den lokale ladestasjonen. Nei, her trengs andre og mer mobile løsninger, og det skal hurtigladeselskapet Kempower sammen med Nordkraft sørge for.

Totalt stiller Kempower opp med 16 flyttbare elbilladere, og dermed bør det gå greit å lade de 130 bilene etter endte etappe de fire dagene rittet varer.

‒ Vi er glade for å fortsette samarbeidet med Kempower som offisiell leverandør av ladeløsninger, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race. 

‒ De har vist at de er en pålitelig partner i de tre foregående utgavene. Kempower-teamet vil rulle ut midlertidig ladeinfrastruktur langs løypa for å sørge for at løpet går problemfritt for deltakerne og alle som bidrar rundt sykkelrittet.

En spesiell utfordring med Arctic Race er at rittet går langt nord hvor infrastrukturen ikke er like godt utbygd som lengre sør i Norge, så klarer Arctic Race å gjennomføre rittet med elbiler, ja, da bør alle andre også klare det.

‒ Med dette samarbeidet kan vi vise at det er mulig å redusere utslipp fra større arrangementer, selv i områder med spredt bosetting og variabel permanent ladeinfrastruktur, sier kommunikasjonsdirektør Paula Savonen i Kempower.

Under fjorårets ritt ladet Kempower mer enn16 MWh, utførte over 650 ladeøkter og ladeteamet reiste mer enn 1.000 kilometer.

‒ Nord-Norge krever godt teamarbeid, utholdenhet og problemløsningsevner fra ladeteamet, og tilbyr samtidig en flott læringsopplevelse for våre medarbeidere, ettersom vi administrerer ladingen av over 100 elbiler underveis, sier Savonen.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Hyundai Arctic Race