Under årets Tour de France skjedde det noe litt historisk på bilfronten, for Uno-X stilte som første lag opp med helelektriske følgebiler levert av Skoda.
Årets norske høydepunkt når det kommer til sykkelritt er Arctic Race of Norway, som faktisk har et nært samarbeid med de som arrangerer Tour de France. Og elbilnasjonen Norge har tenkt å overgå storesøsteren når det kommer til elbiler.
Årets utgave er en sterk en, for blant lagene finner vi ni som også var med på Tour de France. Norges store håp er selvsagt Uno-X, og totalt stiller 108 syklister til start i Bodø 4. august.
Den miljøvennlige linjen til Arctic Race har også gjort sitt til at rittet er sertifisert som miljøfyrtårn, og totalt skal 130 elbiler sørge for logistikken og følge syklistene på en rundtur i Nordland.
Det setter selvsagt krav til infrastrukturen, for 130 biler kan ikke stille seg i kø på den lokale ladestasjonen. Nei, her trengs andre og mer mobile løsninger, og det skal hurtigladeselskapet Kempower sammen med Nordkraft sørge for.
En spesiell utfordring med Arctic Race er at rittet går langt nord hvor infrastrukturen ikke er like godt utbygd som lengre sør i Norge, så klarer Arctic Race å gjennomføre rittet med elbiler, ja, da bør alle andre også klare det.
‒ Med dette samarbeidet kan vi vise at det er mulig å redusere utslipp fra større arrangementer, selv i områder med spredt bosetting og variabel permanent ladeinfrastruktur, sier kommunikasjonsdirektør Paula Savonen i Kempower.