En titt på Storm.no viser at det skilte hele 27 grader mellom den varmeste og kaldeste plassen i Norge onsdag kl. 07. I Tafjord i Møre og Romsdal var det da 12 plussgrader ledsaget av en stor sol, mens Milliidvárri i Kautokeino hadde -15 og snø.
Det er altså store forskjeller, men en ting er uansett sikkert ‒ kong vinter vil besøke oss alle.
-->
Og da er det smart å være litt forberedt.
‒ Med noen enkle grep får du en driftssikker bil i vinterhalvåret, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
De vet bedre enn de aller fleste hvor uforberedt norske bilister kan være. Startvansker og flate batterier er de tingene NAFs bilbergere oftest rykker ut for, så det er smart å sjekke opp status for batteriet i din bil.
‒ Har du et eldre batteri kan det være lurt å få sjekket det på et av våre sentre eller et verksted, sier Sødal.
Det er selvsagt bittert med en bil som ikke starter, men dårlige dekk er rett og slett skummelt. Kravet for mønsterdybde er minimum 3 mm, men de fleste ekspertene anbefaler 4 mm. Så sjekk hvordan det står til med vinterdekkene før vinteren setter sitt inn for alvor.
Dette er kanskje de to viktigste tingene, men det er også smart å ta en skikkelig vintersjekk av bilen.
NAF har satt ned 10 punkter som kan være lurt å følge, slik at bilen er klar for å møte vinteren. Dette er ting du både enkelt kan gjøre selv, eller få hjelp til av eksperter.
10 tips for å gjøre bilen klar for vinteren:
Dekk
Det aller viktigste på glatte vinterveier er at du har trygge og gode vinterdekk. Mønsterdybden skal være minst 3 mm, men NAF anbefaler minimum 4 mm. Husk at lufttrykket kan variere med temperaturforandringer. Sjekk derfor trykket en gang i måneden.
Sjekk batteriet
Det er lett å unngå flatt batteri dersom du sjekker dette før den verste kulden setter inn.
Har du et eldre batteri er det lurt å få sjekket det på et NAF-senter eller verksted. Et batteri som er 5-7 år gammelt må fort byttes ut med et nytt.
Selv kan du sørge for et batteri i toppform ved å vedlikeholdslade det flere ganger gjennom vinteren.
Smør låser og dører
Vann som har samlet seg langs dørlistene og i dørlåsene fryser i kulden. Resultatet er at de ikke lar seg åpne. Bruk derfor silikonstift på alle dørlister og sprøyt inn låseolje i alle låser.
Sjekk frostvæsken
Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet?
Dette kan et NAF-senter eller verksted raskt måle for deg. For lite frostvæske i systemet kan i verste fall føre til at kjølevannet fryser og skader motoren.
Skift til tynnere motorolje
Tynnere olje gjør at motoren starter lettere i kulda. Det gir dermed mindre slitasje på motoren og den varer lengre.
Husk å kontrollere oljenivået jevnlig.
Lys
Sjekk at alle lysene virker som de skal. Om vinteren er det mørkt mesteparten av døgnet, og derfor helt avgjørende at lysene fungerer.
Sjekk vindusviskerne
Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere.
Bruk håndbrekket jevnlig
Håndbrekket har lett for å sette seg fast i kulda. For å unngå dette, bør du derfor passe på å bruke håndbrekket ofte, slik at mekanismene er i jevnlig bevegelse.
Sjekk frontruta
For trafikksikkerhetens skyld må du sørge for å ha ren og klar frontrute. Husk også å vaske den på innsiden.
Fyll en bag med dette og plasser i bilen
- En god isskrape med tagger på en av sidene for å ta stålisen
- Snøkost
- Lommelykt
- Låsolje
- Dekkvask/-rens
- Startkabler med overspenningsvern
- Liten spade (gjerne sammenleggbar)
- Hurtigkjetting eller autosokk
- Ekstra varme klær, votter/hansker, hodeplagg og fottøy
- Pledd
Les også: