Det fantastiske P1800-prosjektet

Svenske Cyan Racing gjør noe ganske fantastisk ‒ de bygger nemlig en ny potent bil basert på ikonet Volvo P1800. Nå har vi nye bilder av årets kuleste bilprosjekt.


Om noen gjerne vil diskutere den kuleste Volvo-modellen i historien, er det bare å dra fram 1960-tallsikonet P1800. Den var så kul at en av de aller kuleste på den tiden, TV-krimhelten Helgenen i Roger Moores skikkelsen, kjørte den.

Jepp, kulere enn det får du ikke.

Men ting kunne vært annerledes.

For det sies at Jaguar først fikk tilbud om en «rolle» i Helgenen, altså en svær TV-hits på 60-tallet, men takket nei. Det åpnet opp døren for P1800.

Og det var også på nippet at bilen i det hele tatt kom i produksjon.

Volvo hadde allerede på midten av 1950-tallet prøvd seg på en sportsbil med P1900, men den ble en total fiasko. Men man blir ikke bedre av å gi opp, så svenskene ga gass med et nytt prosjekt.

De hadde tross alt et mekanisk oppsett som fungerte i Amazon som de kunne bruke, så det gjaldt bare å komme opp med et godt design.

Oppgaven med en ny modell tilfalt mannen som sto bak PV444 på 40-tallet, Helmer Petterson. Sønnen hans Pelle ble satt til å designe bilen, og gjorde det ‒ trodde iallfall far Petterson.

Men Pelle hadde i hemmelighet kontaktet den italienske kjente designeren Pietro Frua, som hadde kontrakt med det enda mer kjente designselskapet Ghia. Pelle sto for designet, men med god hjelp fra Frua.

Det var da også Fruas selskap som lagde de tre første prototypene i 1957 og 1958.

Helmer Petterson selv tok en Volvo-designet prototype til det tyske selskapet Karmann i slutten av 1957, og målet var produksjonskontrakt rundt P1800. Karmann takket ja, bare for å terge på seg storkunden Volkswagen.

Tyskerne fikk nemlig snusen i dette, og mente at P1800 kunne bli en skummel rival på bilmarkedet. Så de ble sure, og Karmann trakk seg.

Etter flere andre tilbakeslag så det ut til at P1800 aldri kom til å bli produsert, til Pettersons store frustrasjon. Men det endte som vi skjønner godt.

For til slutt så også Volvo potensialet i modellen, og fikk i stand en avtale med britiske Jensen Motors som hadde ledig kapasitet på sin fabrikk. De sa ja til å produsere 10.000 eksemplarer av P1800.

Den første bilen rullet ut av samlebåndet i september 1960 som en 1961-modell, og resten er som kjent historie.

Volvo var også den gang opphengt i kvalitet, så da de oppdaget at det ble slurvet under byggingen av P1800 kansellerte de likegodt kontrakten med Jensen etter rundt 6.000 biler.

I 1963 ble produksjonen flyttet til Sverige, noe også modellnavnet etter dette viser ‒ P1800 S.

P1800 fikk leve til 1973, og da svenskene satte punktum hadde de nesten laget 50.000 eksemplarer av den flotte sportsbilen ‒ mye takket være Helgenen.

Som vi vet fulgte ikke Volvo opp retningen som P1800 hadde staket ut, selv om 480 som kom i 1986 var en slags etterfølger.

Dette har frustrert Christian Dahl litt, sjef for det svenske motorsportlaget Cyan Racing. Spesielt ettersom rivaler på 60-tallet, som Porsche, Ferrari og Jaguar, fulgte opp sine modeller.

‒ Dermed begynte vi å fundere på hvordan det hadde gått med den om vi som et racerbil-lag hadde vært der på 60-tallet og brukt P1800, slik at vi hadde laget en gatebil ut av racerbilen.

Akkurat dette har de gjort med Volvo C30, Volvo S60 og Lynk & Co 03 Cyan.

Og nå på en måte også ikonet fra 1960-tallet.

‒ Volvo P1800 Cyan er vår tolkning av det som kunne ha vært, sier Dahl.

Bilene til Cyan Racing kan gjenkjennes av den skarpe blåfargen i kombinasjon med gult (ja, som i flagget), og navnet er kanskje ukjent her i Norge. Men det er bare noe du tror.

For dette er laget som tidligere het Polestar, og som dermed er forløperen til det nye elbilmerket fra Sverige. Laget ble døpt om til Cyan Racing da Volvo bestemte seg for å lage et nytt bilmerke i 2015.

Det var som Polestar de laget versjonene ut C30 og S60.

For å gjøre det mest mulig reelt bestemte de seg for å lage P1800 som om det var på 60-tallet, og dermed var et elektrisk drivverk uaktuelt.

Løsningen de falt ned på var å ta det beste fra 60-årene og kombinere det med moderne teknikker, og dermed beholde en ren og raffinert kjøreopplevelse.

På innsiden har de blant annet digitale instrumenter som ligner på de originale, som er en smart mellomløsning.

‒ Vi har fokusert på å skape et interiør som reflekterer innredningen fra 60-tallet i en moderne versjon. Vi har holdt det rene og førerorienterte interiøret i den opprinnelige bilen, og forsiktig ført det fram med moderne materialer og teknologi, sier designsjef Ola Granlund.

Under panseret har Cyan plassert motoren som har ført racerbilen Volvo S60 TC1 fram til VM-tittel, en 2-liters turbomotor med 420 hk og 455 Nm.

Cyan har konfigurert denne slik at den faktisk skal minne om den 60 år gamle bilen, men som også byr på gode ytelser.

Chassis er også konfigurert slik at den skal minne om den gamle bilen, men nok en gang med en moderne vri som skal gi gode opplevelser på en bane. Det samme gjelder styringen og understellet.

‒ Det var selvfølgelig en utfordring å smelte den nye teknologien med begrensningene fra 60-tallets basebil. Sluttresultatet er imidlertid en bil som ved første øyekast er en P1800 med bredere framtoning, men når du begynner å kjøre leverer den på et helt annet nivå, sier prosjektleder Mattias Evensson.

Med 420 hk, en vekt på under et tonn og klassiske linjer så det holder, kårer vi P1800 til årets kuleste prosjekt.

Det hadde nok Helgenen også vært enig i.

Her er bildene av Volvo P1800 Cyan:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter