Hjelp, her krasjes den elleville hyperbilen

Se video av de to elektriske hyperbilene som fikk en altfor kort levetid.


Bilmerket Rimac har satt seg som mål om å lage noen av de aller raskeste hyperbilene verden har sett, og da må de også være kollisjonssikre ‒ svært kollisjonssikre.

Nå har da også Rimac selv erfart hvor galt det kan gå, og mistet en prototype av C_One verd en plass rundt 20 millioner kroner da Richard Hammond klønet det til.

Programlederen kjent fra Top Gear og Grand Tour hadde fått låne bilen under et bakkeløp i Sveits tilbake i 2017, og glemte av alle ting å bremse etter målpassering. I påfølgende sving føk bil ut av veien, rullet ned en lang skråning, tok fyr og brant opp.

Det eneste som var igjen var et knust selvbilde for den britiske biljournalisten, i tillegg til en svært så dyrekjøpt erfaring for Rimac: «Ikke lån bilen til Hammond, og lag den sikker!»

Det siste har de iallfall fulgt opp med det neste konseptet, C_Two.

Dette er en elektrisk hyperbil med 1.914 hk og et dreiemoment på vanvittige 2.300 Nm tilgjengelig fra start av. Dette gjør at den skal klare sprinten på under 2 sekunder, og selv formel 1-bilene skal slite med å holde følge opp til 100 km/t.

Om du har lyst til å komme deg opp i 300 km/t kan du selvsagt det, og det tar eksakt 11,8 sekunder ‒ sjukt.

Men før de har klar den versjonen som skal serieproduseres, må de lage en rekke prototyper som skal brukes til tester ‒ og fælt nok ‒ også krasjes!

For Rimac tar altså sikkerheten på alvor, og allerede i fjor krasjet de fem prototyper på veien til å gjøre hyperbilen så sikker som mulig. I tillegg kommer også mange tusen andre tester rundt ytelser, holdbarhet og pålitelighet.

Men det viktigste er altså homologeringen, altså at den faktisk blir godkjent for veiene rundt om i verden.

De fem bilene som ble vraket i fjor følges nå opp av to nye som har fått kjørt seg skikkelig.

Dette inkluderer en krasjtest i hele 56 km/t, og denne brutale testen viste at Rimac C_Two er så godt bygd at det bærende rammeverket rundt kabinen var uskadet.

Totalt skal Rimac trist nok krasje 11 prototyper, og da bør den være så sikker at selv Richard Hammond kan føle seg trygg bak rattet.

Produksjonen av Rimac C_Two skal starte opp til neste år, og la oss håpe ingen av de som blir laget for salg er i nærheten av å oppleve det de to prototypene nå har gjennomgått.

Her får du et veldig interessant innblikk i kollisjonstestingen og hva de prøver å oppnå, og ikke minst avslører Rimac tankene bak og er ærlige på hvordan det gikk.

Dette er ikke noe som bilprodusentene normalt er veldig hyppe på å dele, så all honnør til det unge merket som nå viser oss alt dette.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene