Uber tilbake i Oslo

1. november trer det i kraft en ny drosjeforskrift som åpner for å bruke digitale løsninger som erstatning for taksameter, og Uber gjør umiddelbart comeback i hovedstaden.


I 2014 dukket det opp et nytt fenomen i Norge. Den het Uber, og introduserte framtidens måte å bestille drosjetjenester på. Her gikk nemlig alt gjennom en app, og prisen var også avklart allerede før man satte seg inn i bilen.

Men det dukket raskt opp problemer. Uber var nemlig ikke organisert som et vanlig taxiselskap, og de private sjåførene havnet i trøbbel mer enn en gang.

Det endte med anmeldelser fra både Oslo kommune, Samferdselsdepartementet og Taxiforbundet for brudd på yrkestransportloven og unndragelse av moms og skatt, og flere av sjåførene ble bøtelagt og fikk bilene avskiltet.

Uber trakk til slutt pluggen i 2017, og tjenesten UberPOP forsvant fra Norge. Men selskapet var fortsatt på plass med luksustjenestene Uber Black, Uber Lux og UberXXL, som har vært tilgjengelig siden.

Med Ubers inntreden ble det også satt fokus på drosjetjenestene generelt, og en modernisering av denne.

Regjeringen gjør nå nettopp dette, og 1. november trer en ny endring i kraft. Da åpnes det også for bruk av digitale løsninger som en erstatning for taksameter, noe som åpner for Uber som opererer på digitale plattformer.

Og allerede dagen etter, 2. november, starter de opp tjenesten UberX i Oslo samt en ny kalt Uber Green ‒ det utslippsfrie alternativet.

Uber har selvsagt utviklet seg siden 2014, og alle sjåførene har en såkalt kjøreseddel. De som tilbyr UberX og Uber Green har i tillegg gyldig taxiløyve og registrert drosjebil, slik at de nye tjenestene oppfyller kravene i det nye drosjeregelverket.

Alle sjåførene hos Uber er enten selvstendig næringsdrivende eller tilknyttet et tredjepartsselskap.

– Det er rom for innovasjon i det norske taximarkedet. Vi tror vi kan gjøre persontransport i Norge mer effektivt og bærekraftig, redusere kødannelse, og tilby profesjonelle sjåfører nye muligheter, sier Peter Löfstrand, nordisk sjef for Uber.

‒ Norske forbrukere har ropt etter enklere og mer pålitelig transport i mange år. Vi er glade for endelig å være tilbake, slår han fast.

På de tre årene Uber opererte for fullt benyttet nærmere 300.000 personer av tilbudene i hovedstaden, og Uber hevder at mange fortsatt åpner appen for å sjekke om de kan bestille bil.

Det kan de altså 2. november, og en som gleder seg til den dagen er Siraj Ahmad Salim. Han kjører fra før av Uber Black på deltid ved siden av studiene, og blir nå en av sjåførene i Uber Green.

– Jeg liker å jobbe med Uber. Det er en fin, enkel og fleksibel jobb hvor jeg kan bli kjent med mange forskjellige spennende folk. Det er også bra at Uber satser på elbiler og tar vare på miljøet, sier han.

Uber har fått mye kritikk for manglende sikkerhet, men har også her tatt en rekke grep. Dagens app tilbyr utvidet sikkerhet både for sjåføren og passasjeren, og inkluderer sjåføranmeldelser, GPS-sporing og nødhjelp. På den måten kan reisende spore reisen, dele den med kontaktpersoner og ha kontakt med Ubers kundestøtte.

Koronapandemien skaper også trøbbel for drosjenæringen, og Uber sier at de følger retningslinjer fra Folkehelseinstituttet (FHI) og Verdens helseorganisasjon (WHO). De utstyrer også alle sjåfører med munnbind og desinfiseringsprodukter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter