- Annonse -
HjemNyheterZenvo viser ekstrem vill «nordlys»-bil

Zenvo viser ekstrem vill «nordlys»-bil

Aurora er den letteste og sterkeste bilen som Zenvo har laget. Ja, dette er dansk dynamitt.

Du har vel ikke glemt Zenvo, dette danske supermerket? De startet opp i 2007, og har kommet med en rekke superbiler ‒ inkludert TSR-GT vist fram i fjor.

- Annonse -

Dette er villstyringen i TSR-familien med hele 1.360 hestekrefter og en toppfart som nesten ikke er til å tro ‒ 424 km/t. Ja, takket være en diger V12-motor.

Men utrolig nok blir ikke denne sjefen i Zenvo-garasjen veldig lenge, for de har på gang noen enda mer ekstremt ‒ en bil som hyller nordlyset gjennom navnet Aurora. Ja, som i Aurora Borealis.

På kvelden før det hele braker løs med superutstillingen på Monterey i California dro de duken av hyberbilen, som starter en ny æra for det danske merket.

For bilen er nemlig satt sammen på et helt nytt ZM1 modulær monocoque med utgangspunkt i karbonstruktur, og målet er å komme med den perfekte løsningen som balanserer banekjøring og vanlig kjøring.

- Annonse -

For å virkelig gardere seg byr Zenvo også på to utgaver av Aurora, den mer aggressive Aurora Agil og den mer elegante Aurora Tur.

Zenvo sier at de har kjørt etter dansk designfilosofi, og fulgt prinsipp som «forenkle, skulpturelt og effektivt» og en formfølgende funksjon inspirert av Arne Jacobsens bruk av negativt rom.

‒ Aurora-prosjektet kan best beskrives som en likevekt av ekstremer. Gjennom utviklingsfasene har vi vært veldig tydelige på at vi ikke ønsket å jakte på spesifikke tall eller rundetider, da dette kan føre til distraksjon eller kompromiss når det kommer til andre områder. Det som imidlertid var viktig, var drivkraften til å presse Aurora til å være i forkant av det som kunne oppnås ved å presse hvert element maksimalt i synkronisering med de andre, sier styreleder og forretningssjef Jens Sverdrup.

‒ Vi ønsket bare å bygge en kompromissløs førerbil, som leverte på alle nivåer, men uten at ett aspekt påvirket et annet negativt. Det ble behandlet på en veldig dansk måte, noe som betyr at hver del er nøye vurdert, og vi ønsket å introdusere denne stilen og designfilosofien til hyperbilsegmentet. Resultatet har gitt oss to modeller, som utfyller hverandre, gir ekte kjøreglede og, nesten som et biprodukt, tilbyr utrolig ytelse.

- Annonse -

Designet røper at dette er noe ekstremt, og som vanlig følger Zenvo dette opp med noe spektakulært i motorrommet. For om bilen skal være den sterkeste i familien, må den overgå 1.360 hestekrefter.

Det har de klart ved å heve motoren fra 5.8 liter til hele 6.6 liter til kraftsenteret som er utviklet av Mahle Powertrain, og denne yter 1.267 hk ved hele 9.800 r/min. Nei, det er ikke mer enn TSR-GT.

Men dette er en hybrid, så Aurora kommer også med en elmotor med over 600 hk. Eller mer riktig, flere elmotorer. Det er også mulig å få superbilen med elmotorer foran, og dermed totalt 1.876 hk for verstingutgaven. Det bør holde for de fleste.

Og så er det vekten. Utgaven kalt Aurora Agil veier under 1.350 kilo, mens Zenvo Aurora Tur veier inn under 1.450 kilo. Det gjør begge utgavene til skikkelige kjøremaskiner.

Aurora Agil med opptil 1.470 hk og 1.400 Nm dreiemoment skyter opp til 100 km/t på rundt 2,5 sekunder og har en toppfart på 365 km/t, mens beistet Zenvo Aurora Tur med opptil 1.876 hk og 1.700 Nm klarer 0-100 km/t på rundt 2,3 sekunder og har en toppfart på 450 km/t. Denne utgaven har særs imponerende 1,17 bhk per kilo.

‒ Med Aurora samhandler alt med den sentrale strukturen. De fremre og bakre underrammene er synlige, og de er integrert i hovedchassiset, og alle komponentene er montert til dette – direkte eller indirekte – så alt er koblet sammen, forklarer Lluc Marti, administrerende direktør i Managing Composites.

‒ Selv interiøret til Aurora er et veldig minimalistisk design, er det drevet av funksjonalitet. Med så mye av monocoque synlig, har det betydd en virkelig drivkraft for å oppnå perfeksjon når det gjelder kvaliteten på arbeidet, slik at hver overflate er taktil og perfekt ferdig.

Som vanlig skal Zenvo håndbygge alle bilene ved hovedkvarteret på Præstø i Danmark, og de første bilene skal etter planen stå ferdig i 2025. Det ser nok mange fram til!

Her er bilder av den «nordnorske» hyperbilen, Zenvo Aurora:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her