Mercedes introduserer nå AVP også for EQE-bilene. (Fotos: Mercedes)

Nå kan også Mercedes EQE parkere seg selv

Lillesøster EQE følger i hjulsporene til den enda litt mer luksuriøse EQS, og får selvparkerende egenskaper.


Parkering byr på to stressende ting, og vi er i ferd med å bli kvitt den ene ‒ selve betalingen. For dette er faktisk noe mange strever med, men heldigvis har vi nå både apper og løsninger som hjelper bilistene.

Skoda har for eksempel en løsning kalt Pay to Park som identifiserer parkeringsplassen, og du kan betale for parkeringen gjennom infotainment-løsningen. Mange parkeringsplasser leser også skiltet automatisk, og så er det selvsagt apper fra de forskjellige parkeringstilbyderne som forenkler betalingsprosessen.

Den andre stressende tingen er selvsagt selve parkeringen, for dette er noe som kan være et lite mareritt selv for de mest rutinerte sjåførene. Og her kommer førerassistentene inn.

Mange biler tilbyr allerede et visst nivå av selvkjøring når det kommer til parkering, men Mercedes har tatt dette helt ut til en fullstendig automatisk affære. Både S-klasse og EQS tilbyr noe som er kalt Automated Valet Parking (AVP) gjennom en løsning kalt Intelligent Park Pilot.

Denne byr på selvkjørende parkering helt oppe på nivå 4, og det betyr at bilene selv kan parkere seg om det ligger til rette for nettopp dette.

Det betyr at bilistene verken trenger å lete etter ledige parkeringsplasser eller gjennomføre parkeringen, for bilen gjør alt dette på egenhånd. Du kan altså klarte ut av bilen når du ankommer parkeringshuset, og bilen forsvinner selv inn i dette.

Når du skal ha bilen tilbake er det bare å tilkalle den via appen, og bilen kommer opp av parkeringshuset igjen. Så nei, her trenger du heller ikke å huske hvor bilen faktisk står parkert, en annen ting som kan være en utfordring.

For Mercedes’ del gjøres dette via Mercedes me-appen, og når bilen er tømt for folk er det bare å be bilen parkere seg. Appen bekrefter at den har kontroll, og via teknologi fra partner Bosch forsvinner bilen ned i parkeringshuset og parkerer seg selv.

Og dette er altså noe som allerede finnes, for i november i fjor fikk Mercedes og Bosch verdens første godkjenning for kommersiell bruk av dette i Tyskland. Mer eksakt på det Apcoa-drevne P6 parkeringshuset ved Stuttgart flyplass.

Introduksjonen av AVP inkluderte de nyeste utgavene av S-klasse og den helelektriske søsteren EQS, men nå er ikke dette lenger begrenset til produksjonsdato. Det betyr at enda flere kan benytte seg av dette.

Og nå utvider tyskerne dette til også å gjelde EQE-modellen, og planen er videre å inkludere E-klassen som også er utstyrt med Remote Parking-pakken og Intelligent Park Pilot. Og det er gode nyheter, for det viser at AVP har vært en suksess siden de åpent for det.

Her i Norge må vi fortsatt vente litt på slike parkeringshus, men med det tempoet bilindustrien holder når det kommer til utvikling er det ikke sikkert vi trenger å vente så veldig lenge før også vi kan benytte fullstendig selvparkerende løsninger.

I mellomtiden har Mercedes-folket flere alternativer som hjelper de til å parkere.

  • Memory Parking Assist: Bilen husker parkeringen i for eksempel garasjen, og den kan parkeres via trykkskjermen i bilen.
  • Remote Parking Assist: Føreren kan gå ut av bilen og parkere bilen gjennom smarttelefonen.
  • Active Parking Assist med Parktronic: Denne finner en passende parkeringsplass og parkerer automatisk bilen både på langs og tvers. Her sitter føreren i bilen og overvåker prosessen.

Lyst på et glimt av framtiden? Vel, sjekk videoen hvor Mercedes gir deg en rask titt på hvordan den selvparkerende bilen fungerer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter