Zenvo har laget seg en nordlysbil. En hyperbiler kalt Aurora. (Fotos: Zenvo)

Zenvo viser ekstrem vill «nordlys»-bil

Aurora er den letteste og sterkeste bilen som Zenvo har laget. Ja, dette er dansk dynamitt.


Du har vel ikke glemt Zenvo, dette danske supermerket? De startet opp i 2007, og har kommet med en rekke superbiler ‒ inkludert TSR-GT vist fram i fjor.

Dette er villstyringen i TSR-familien med hele 1.360 hestekrefter og en toppfart som nesten ikke er til å tro ‒ 424 km/t. Ja, takket være en diger V12-motor.

-->
Men utrolig nok blir ikke denne sjefen i Zenvo-garasjen veldig lenge, for de har på gang noen enda mer ekstremt ‒ en bil som hyller nordlyset gjennom navnet Aurora. Ja, som i Aurora Borealis.

På kvelden før det hele braker løs med superutstillingen på Monterey i California dro de duken av hyberbilen, som starter en ny æra for det danske merket.

For bilen er nemlig satt sammen på et helt nytt ZM1 modulær monocoque med utgangspunkt i karbonstruktur, og målet er å komme med den perfekte løsningen som balanserer banekjøring og vanlig kjøring.

For å virkelig gardere seg byr Zenvo også på to utgaver av Aurora, den mer aggressive Aurora Agil og den mer elegante Aurora Tur.

Zenvo sier at de har kjørt etter dansk designfilosofi, og fulgt prinsipp som «forenkle, skulpturelt og effektivt» og en formfølgende funksjon inspirert av Arne Jacobsens bruk av negativt rom.

‒ Aurora-prosjektet kan best beskrives som en likevekt av ekstremer. Gjennom utviklingsfasene har vi vært veldig tydelige på at vi ikke ønsket å jakte på spesifikke tall eller rundetider, da dette kan føre til distraksjon eller kompromiss når det kommer til andre områder. Det som imidlertid var viktig, var drivkraften til å presse Aurora til å være i forkant av det som kunne oppnås ved å presse hvert element maksimalt i synkronisering med de andre, sier styreleder og forretningssjef Jens Sverdrup.

‒ Vi ønsket bare å bygge en kompromissløs førerbil, som leverte på alle nivåer, men uten at ett aspekt påvirket et annet negativt. Det ble behandlet på en veldig dansk måte, noe som betyr at hver del er nøye vurdert, og vi ønsket å introdusere denne stilen og designfilosofien til hyperbilsegmentet. Resultatet har gitt oss to modeller, som utfyller hverandre, gir ekte kjøreglede og, nesten som et biprodukt, tilbyr utrolig ytelse.

Designet røper at dette er noe ekstremt, og som vanlig følger Zenvo dette opp med noe spektakulært i motorrommet. For om bilen skal være den sterkeste i familien, må den overgå 1.360 hestekrefter.

Det har de klart ved å heve motoren fra 5.8 liter til hele 6.6 liter til kraftsenteret som er utviklet av Mahle Powertrain, og denne yter 1.267 hk ved hele 9.800 r/min. Nei, det er ikke mer enn TSR-GT.

Men dette er en hybrid, så Aurora kommer også med en elmotor med over 600 hk. Eller mer riktig, flere elmotorer. Det er også mulig å få superbilen med elmotorer foran, og dermed totalt 1.876 hk for verstingutgaven. Det bør holde for de fleste.

Og så er det vekten. Utgaven kalt Aurora Agil veier under 1.350 kilo, mens Zenvo Aurora Tur veier inn under 1.450 kilo. Det gjør begge utgavene til skikkelige kjøremaskiner.

Aurora Agil med opptil 1.470 hk og 1.400 Nm dreiemoment skyter opp til 100 km/t på rundt 2,5 sekunder og har en toppfart på 365 km/t, mens beistet Zenvo Aurora Tur med opptil 1.876 hk og 1.700 Nm klarer 0-100 km/t på rundt 2,3 sekunder og har en toppfart på 450 km/t. Denne utgaven har særs imponerende 1,17 bhk per kilo.

‒ Med Aurora samhandler alt med den sentrale strukturen. De fremre og bakre underrammene er synlige, og de er integrert i hovedchassiset, og alle komponentene er montert til dette – direkte eller indirekte – så alt er koblet sammen, forklarer Lluc Marti, administrerende direktør i Managing Composites.

‒ Selv interiøret til Aurora er et veldig minimalistisk design, er det drevet av funksjonalitet. Med så mye av monocoque synlig, har det betydd en virkelig drivkraft for å oppnå perfeksjon når det gjelder kvaliteten på arbeidet, slik at hver overflate er taktil og perfekt ferdig.

Som vanlig skal Zenvo håndbygge alle bilene ved hovedkvarteret på Præstø i Danmark, og de første bilene skal etter planen stå ferdig i 2025. Det ser nok mange fram til!

Her er bilder av den «nordnorske» hyperbilen, Zenvo Aurora:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene