Du har vel ikke glemt Zenvo, dette danske supermerket? De startet opp i 2007, og har kommet med en rekke superbiler ‒ inkludert TSR-GT vist fram i fjor.
Dette er villstyringen i TSR-familien med hele 1.360 hestekrefter og en toppfart som nesten ikke er til å tro ‒ 424 km/t. Ja, takket være en diger V12-motor. Men utrolig nok blir ikke denne sjefen i Zenvo-garasjen veldig lenge, for de har på gang noen enda mer ekstremt ‒ en bil som hyller nordlyset gjennom navnet Aurora. Ja, som i Aurora Borealis. På kvelden før det hele braker løs med superutstillingen på Monterey i California dro de duken av hyberbilen, som starter en ny æra for det danske merket. For bilen er nemlig satt sammen på et helt nytt ZM1 modulær monocoque med utgangspunkt i karbonstruktur, og målet er å komme med den perfekte løsningen som balanserer banekjøring og vanlig kjøring. For å virkelig gardere seg byr Zenvo også på to utgaver av Aurora, den mer aggressive Aurora Agil og den mer elegante Aurora Tur. Zenvo sier at de har kjørt etter dansk designfilosofi, og fulgt prinsipp som «forenkle, skulpturelt og effektivt» og en formfølgende funksjon inspirert av Arne Jacobsens bruk av negativt rom. ‒ Aurora-prosjektet kan best beskrives som en likevekt av ekstremer. Gjennom utviklingsfasene har vi vært veldig tydelige på at vi ikke ønsket å jakte på spesifikke tall eller rundetider, da dette kan føre til distraksjon eller kompromiss når det kommer til andre områder. Det som imidlertid var viktig, var drivkraften til å presse Aurora til å være i forkant av det som kunne oppnås ved å presse hvert element maksimalt i synkronisering med de andre, sier styreleder og forretningssjef Jens Sverdrup. ‒ Vi ønsket bare å bygge en kompromissløs førerbil, som leverte på alle nivåer, men uten at ett aspekt påvirket et annet negativt. Det ble behandlet på en veldig dansk måte, noe som betyr at hver del er nøye vurdert, og vi ønsket å introdusere denne stilen og designfilosofien til hyperbilsegmentet. Resultatet har gitt oss to modeller, som utfyller hverandre, gir ekte kjøreglede og, nesten som et biprodukt, tilbyr utrolig ytelse.