Xpeng med lynende rask lader

200 kilometers rekkevidde i løpet av kun fem minutters lading? Det åpner Xpengs nye superlader for.


Helt siden elbilene begynte å komme for over et tiår siden har det blitt diskutert ladehastighet.

For det er slik at det tar ganske mye lengre tid å fylle opp et batteri enn å fylle opp en drivstofftank, noe som selvsagt ikke er helt ideelt.

Men også på ladefronten har det skjedd veldig mye i løpet av det siste tiåret, og elbilene har gått fra hurtiglading på 50 kW til lynlading på opptil 360 kW ‒ som ABB tilbyr gjennom sin Terra 360. Det gir i så fall rundt 100 kilometers rekkevidde i løpet av tre minutters lading.

Nå hever hardtsatsende Xpeng listen ytterligere.

Bilmerket hører hjemme i Kina, og de har nå åpnet sin 1.000. ladestasjon i det store landet. Xpeng har ladere i hele 337 kinesiske byer, og har et nettverk som er rundt to ganger Norges lengde ‒ for det strekker seg hele 3.500 kilometer.

Xpeng sier at de har loggført rundt tre millioner ladeøkter, og omtrent 470.000 ladeøkter har vært såkalte reserverte ladinger ‒ elbilene har booket plass før de har ankommet laderne.

For ja, ladekø er et tema også i Kina, noe Xpeng vet alt om.

‒ Det er en langvarig debatt i vår bransje angående fordelene med helelektriske elbiler kontra fordelene til hybrid, og vi tror på førstnevnte, sier Xpeng-sjef He Xiaopeng.

‒ Ettersom vi alle ønsker å skape en smartere og grønnere planet, må vi velge en langsiktig forpliktelse til bærekraft fremfor kortsiktig avkastning. Dette betyr å investere i helelektriske elbiler og ladeteknologi.

Det betyr altså å minske de to store ulempene elbilene har kontra bensin- og dieselbiler ‒ rekkevidde og ladefart. Og Xpeng gjør nå begge deler.

Merket har akkurat vist fram en ny modell, G9, og denne er basert på en plattform som åpner for 800 volt. Den har en oppgitt rekkevidde via den kinesiske standarden CLTC på formidable 702 kilometer.

Og 800V åpner for lynrask lading, som den trenger om den skal lade med full fart på Xpengs nye ladestasjon kalt S4.

Den helt nye Xpeng G9 kan altså utnytte superladeren til det fulle, og dette betyr en formidabel effekt på hele 480 kW ‒ 120 kW over Terra 360.

For å vise at dette ikke bare er skryt, ble det også utført en ladetest med det nye SUV-flaggskipet under avdukning av S4 i megabyen Guangzhou. Via superladeren ble 200 kilometer rekkevidde fylt på i løpet av fem minutter.

Xpeng sier at de skal sette opp S4 i 10 større kinesiske byer utover året, og flere skal dukke opp til neste år. Totalt er målet 2.000 slike superladestasjoner i Kina innen 2025.

Når det gjelder Xpeng G9 er dette altså en ny toppmodell som er 4,89 meter lang og har en akselavstand på hele 3,0 meter, og er ganske så selvkjørende.

Xpeng har nemlig puttet inn hele 31 sensorer, og hjertet i det selvkjørende ADAS-systemet er den ultraville Nvidia Drive Orin-X-chipsen. G9 har en dobbelversjon av denne som byr på 508 TOPS, og det sier deg neppe så veldig mye.

Men det betyr altså 508 trillioner operasjoner per sekund ‒ et tall altfor stort for en vanlig hjerne ‒ men dette er altså ganske så spinnville greier.

G9 nøyer seg heller ikke med 3D-lyd, som jo er såååå 2022.

Nei, Xpeng G9 kjører på med 5D, og totalt byr dette systemet i tillegg til audiovisuelle opplevelser også på 28 høyttalere og en totalt effekt på 2.250 watt. Nærmere en konserthall uten å faktisk være der kommer du vel ikke.

Drivverket følger opp med to elmotorer på totalt 405 kW, noe som betyr rundt 550 hestekrefter. Og vi kan være ganske sikre på at kjøreegenskapene også er godt ivaretatt, for chassiset er nemlig tunet av spesialister i Tyskland ‒ og de er som kjent grundige.

Resultatet er en SUV som fyker opp til 100 km/t på rundt 3 sekunder, så her skal til og med ekte sportsbiler slite med å holde følge med den forholdsvis store familie-bilen.

Xpeng 9 som altså kan fylle på 200 kilometer på fem minutter lading skal lanseres i Kina i september, men det er ikke kjent når den eventuelt dukker opp i Europa.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter