Xpeng Motors kom med den kompakte SUV-modellen G3 allerede i 2018, men den dukket opp her i Norge først mot slutten av 2020. Siden er det registrert drøyt 800 slike biler med norske skilt.
Allerede i fjor sommer dukket det opp en oppgradert versjon av elbilen kalt G3i, men denne har så langt ikke vært tilgjengelig i Norge. Men nå er den klar for å innta kongeriket i nord.
-->
Denne utgaven er 4,50 meter i lengden, 1,82 meter i bredden og 1,61 meter i høyden, og har en oppgitt rekkevidde på 420 kilometer og en ladetid som Xpeng opplyser fra 30 til 80 prosent på 43 minutter.
Nyhetene inkluderer blant annet et X-robot-design i front og et nytt korallgrønt fargealternativ, og den har også fått teknologier som Emergency Lane Keeping (ELK) og Lane Keep Assist (LKA).
Den nye utgaven ble vist fram i mai, og nå er de første kundebilene på plass i Oslo ‒ i første omgang i et begrenset opplag. Det betyr også at prisene er klare, og Xpeng G3i starter på 369.900 kroner.
– Vi er svært glade for å kunne tilby Xpeng G3i til en svært konkurransedyktig pris. Dette er en smart SUV-modell med teknologi og kvaliteter som mange norske bilister vil sette pris på, sier Claes Persson, administrerende direktør i Xpeng Motors Norge.
Han sier at ambisjonen til Xpeng er å utvikle teknologi som driver elbilindustrien framover.
‒ Xpeng G3i er et eksempel på en modell som er utviklet og tilpasset behovene til norske bilister. Det norske markedet vil også være viktig for oss i årene som kommer, understreker Persson.
På samme tid som de viste fram G3i i mai lanserte Xpeng Norge også den nye P5-modellen, som er utstyrt med et 66 kWh stort batteri som gir en oppgitt rekkevidde på 465 kilometer.
Xpeng tilbyr også storesøsteren P7 som var på plass i Norge mot slutten av fjoråret, og Xpeng Norge har i tillegg hatt besøk av et veldig oppsiktsvekkende og ganske så banebrytende kjøretøy.
Xpeng har nemlig jobbet i nærmere et tiår med en doning som nå heter X2, og dette er faktisk intet mindre enn en flyvende bil. Jepp.
Denne har en maksimal takeoff-vekt på 760 kilo og kan ta to passasjerer, kan fly i 130 km/t og har nok batteri til en tur på 30 minutter. Den er laget for å fly under 1.000 meters høyde, så flyvebilen trives best i de urbane strøkene.
Det beste av alt er at de nå skal gjennomføre europeiske testturer for denne, så forhåpentlig er ikke framtiden så altfor langt unna nå.
Slik ser Xpengs flyvebil ut: