Widerøe + Rolls-Royce = nullutslipps-fly

Lille Widerøe har store ambisjoner, og det har nå ført dei partnerskap med kjempen Rolls-Royce.


Det er ikke bare langs veien Norge vil være verdensledende
når det kommer til nullutslippskjøretøy. For det norske kortbanenettet for
flyene passer ganske så perfekt for morgensdagens nullutslipps-fly, enten som elfly
eller hydrogenfly.

For mens store og tunge langdistansefly krever enorme batteripakker for å få den nødvendige rekkevidde, er situasjonen en helt annen for de mindre og lettere flyene som dekker kortbanenettet.

-->
Widerøe er foreløpig kun grønn i fargen, men det skal forandre seg. (Foto: Widerøe)

Widerøe er den store aktøren der, og mange av oss har fløyet
mer enn en gang med en grønn og hvit Dash 8. Og snart kan de bokstavelig talt
bli grønnere.

For de har nemlig ambisjoner om mer enn 30 elektrifiserte
fly innen 2030, noe som gir et snitt på ett fly per år. Men de klarer ikke
dette på egenhånd.

Widerøe har allerede bred støtte fra Enova, og regjeringens nullutslippsmål
innen 2030 har også lokket kjempene Rolls-Royce til Norge.

Rolls-Royce lager som kjent biler, men dette selskapet er eid
av BMW og styrer kun med landbaserte kjøretøy.

Det finnes en annen Rolls-Royce som er blant de ledende
selskapene i luftfarten, både på den militære og sivile siden. Disse er også
verdens største leverandør av flymotorer.

Rolls-Royce er så imponert over Norges planer for luftfarten
at de like godt har laget seg en norsk avdeling, Rolls-Royce Electrical Norway
i Trondheim.

‒ Storbritannia og Norge deler en lang historie med
vellykkede partnerskap. Vårt anlegg i Norge gjør at vi ikke bare er tilstede i
Skandinavia, en region som er kjent for å være «early adapters» av
lavutslippsteknologi, men gir oss også muligheten til å utnytte norsk
kompetanse og erfaring fra elektrifiseringen i maritim sektor, noe som
utvilsomt vil bli en viktig når vi skal nå våre ambisiøse mål, sier Sigurd
Øvrebø, administrerende direktør i Rolls-Royce Electrical Norway.

Rolls-Royce er allerede godt i gang med sin elektriske satsing, og sammen med Airbus og Siemens skal de utvikle verdens første hybride jetfly kalt E-Fan X. Planen er at denne skal inn i rutetrafikk i løpet av de neste årene.

Nå heves ambisjonene enda et hakk, for sammen med Widerøe
skal de lage nullutslipps-fly.

Widerøe vil erstatte og elektrifisere store deler av sin
flyflåte, mer enn 30 fly, og Rolls Royce skal bistå med kompetanse på design av
elektriske systemer gjennom hele prosjektet.

‒ Målet vårt er å ha kommersielle nullutslippsruter i drift
fra 2030. Partnerskapet med Rolls-Royce er et svært viktig skritt som beveger
oss nærmere det målet, sier Andreas Aks, strategidirektør i Widerøe.

Rolls-Royce ser fram til å samarbeide med Widerøe.

‒ Vi er svært glade for å være en viktig partner i dette
prosjektet. Vi applauderer de svært høye norske ambisjonene. Rolls-Royce har en
lang historie med pionerarbeid innen luftfart. Vi var med på å utvikle motorene
på noen av historiens første flyturer, og vi bygger Trent XWB som nåtidens mest
effektive flymotor, sier Alan Newby, direktør for Aerospace Technology &
Future Programmes i Rolls-Royce.

Han mener at verdenssamfunnets største teknologiske
utfordring er det kritiske behovet for lavkarbon energi, og at de har en viktig
rolle for å utvikle bærekraftig og skalerbar energi for framtiden.

‒ Samarbeidet med Widerøe bygger videre på vår globale
satsing på elektrifisering. Nylig kjøpte vi Siemens eAircraft som kompletterer
vårt arbeid med elektrifisering i Storbritannia og Tyskland, samtidig som vi
bygger videre på kunnskapen vi har opparbeidet oss gjennom det ATI støttede
E-Fan X-programmet. Vi ser allerede at vår kunnskap og erfaring passer svært
godt med Widerøe og Innovasjon Norges planer om å realisere den 3. fasen i
historien om internasjonal luftfart, sier Newby.

Dette er altså et felles forskningsprosjekt mellom Widerøe
og Rolls-Royce som er støttet av Innovasjon Norge, og er forventet å vare i to
år.

‒ Utviklingen av elektrisk luftfart ser lovende ut, men vi har behov for raskere utvikling. Det er derfor svært gledelig for oss i Widerøe å ha verdens mest velrennomerte flymotorprodusent med på laget på denne pioner-utfordringen på vår grønne reise, sier Andreas Aks.

Så hva med den landbaserte Rolls-Royce?

Jo, de sysler også med tanken om nullutslipps-kjøretøy.
Faktisk viste de fram et elektrisk konsept allerede i 2011, og det BMW-eide
merket har bekreftet at de vil komme med elbiler utover 2020-tallet.

Når eksakt det blir har de derimot ikke sagt, bare at de vil komme med slike «når tiden er inne».

Men som vi vet er BMW veldig på hugget med elektrifiserte biler, så det blir nok ikke altfor lenge at landbaserte RR følger den luftbaserte RR’s satsing på elektrifiserte drivlinjer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter