Volkswagen-gruppen (VAG) åpner nå sin elektriske plattform for eksterne bilprodusenter i et forsøk på å få kostandene ned.
Volkswagen har hatt en forsiktig tilnærming til elbiler, og har så langt nøyd seg med å gjøre eksisterende modeller om til elbiler ‒ slik som e-Golf og e-Up.
VAG gjør seg nå klar for den første bølgen av 15 millioner elbiler basert på MEB, og har nå bestemt seg for å åpne plattformen også for eksterne produsenter.
‒ Med MEB kan vi gjøre mobilitet både CO2-nøytral, trygg, komfortabel og tilgjengelig for så mange som mulig. Jeg er glad for at e.GO har blitt den første partneren til å bruke vår elektriske plattform som grunnlag for et felles definert kjøretøyprosjekt, sier VAG-sjef Herbert Diess.
De har selv en rekke elbiler på gang, og under Genève Motor Show som pågår nå viser de fram elbiler som Audi e-tron GT, Skoda Vision iV, Seat Urban Car og ID. Buggy.
Totalt investerer gruppen mange hundre milliarder kroner på elektrifisering, digitalisering, mobilitetstjenester og selvkjørende teknologi inn mot 2023, så det er en voldsom satsing de nå er i gang med.
Buggy er det femte konseptet Volkswagen viser fram i ID.-serien, og tidligere har vi sett ID. (Golf-størrelse), ID. Buzz (minibuss), ID. Crozz (SUV) og ID. Vizzion (stor sedan).
I tillegg har de laget en sportsbil kalt ID. R.
Så ja, de gjør seg virkelig klar til å kuppe elbil-markedet.
Følg bil24 på Facebook
Les også:


