Her er solcelle-bilen


Den ultimate grønne bilen er en som lar seg lade opp av sola. En SEV. Sono Sion er en slik, og her er de første bildene av elbilen som snart skal i masseproduksjon.

Miljøbevisste politikere ser elbiler som en del av klimaløsningen, men det kan også skape problemer. For elbiler trenger strøm, masse strøm.

Blir det mange nok elbiler vil dette bli en stor utfordring, og spesielt i store land som også må benytte seg av såkalt «skitten» kraft for å kunne møte en stadig stigende elektrisk etterspørsel.

Og fyres det ekstra i et kullkraftverk blir plutselig ikke elbilen så miljøvennlig lenger.

Noen som har tenkt i slike baner er to tyske kompiser som i 2012 bestemte seg for å lage en skikkelig miljøvennlig elbil.

En såkalt Solar Electric Vehicle. En SEV.

Altså en som lar seg lade opp med solenergi.

Etter flere år i motbakke klarte de i 2016 og 2017 å få inn så mye midler via crowdfunding og crowdinvesting at de kunne begynne å realisere idéen.

I 2017 kunne Sono Motors som de heter endelig vise fram den første prototypen, og et år senere tikket de første reserveringene inn.

Der og da var det plutselig blitt veldig seriøst. Per i dag har nærmere 9.500 personer lagt inn bestillinger.

De har fortsatt utviklingen av bybilen som har et karosseri som er dekt av solcellepaneler, og kan nå vise fram produksjonsmodellen. Altså den som faktisk skal selges.

Bilen har vokst både i bredden (183 cm) og lengden (429 cm), og den 5-dørs elbilen har dermed fått enda bedre plass innvendig. Og det passer jo bra i for eksempel Nederland, elbillandet nummer to i Europa og landet med de lengste menneskene her i verden.  

Men det virkelig interessante er selvsagt solcelle-løsningen.

De har faktisk bygd inn solcellepaneler i både dørene, taket, bak på bilen og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved eventuelle krasj.

Tanken er å utnytte flatene mest mulig, noe de har klart på den første modellen de har på gang.

Sion som den første modellen heter er kledd i paneler med 248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag sørger løsningen for å fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde.

De to tyskerne har sjekket hvor langt tyskerne i snitt kjører til og fra jobben, og kommet fram til 17 kilometer. Dermed er Sion godt innenfor, og skal i teorien kunne kjøre en hel arbeidsuke kun ved hjelp av solstrålene.

Det er miljøvennlig det.

Og det er selvsagt også mulig å plugge laderen til en kontakt og få enda mer strøm. Rekkevidden er opplyst til 255 kilometer via batteriet på 35 kWh.

Innsiden er nesten litt søtt, for stort sett det eneste som er der er en liten skjerm rett foran føreren og en litt større på 10 tommer i senter av konsollen.

Vi ser en radio og noen andre knapper, og ellers er dashbordet dominert av en grønn mose.

Jepp, mose.

Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive effekter på luften og luftfuktigheten.

En annen spesiell ting er at Sion også er litt av et kraftsenter i seg selv. Den kan altså brukes som en gedigen ladeplugg.

Og det inkluderer også det å lade opp andre elbiler.

Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit bilen om til en kraftkilde. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme, og voila ‒ du har strøm.

Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her.

Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler ser ut til å mangle ‒ en slepekrok.

Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo. Jøss!

Prisen er satt til 25.500 euro, noe som i skrivende stund betyr rundt 250.000 kroner.

Og da slipper du altså en ekstra belastning på strømregningen.

Iallfall de dagene sola skinner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter