VW TDI kan nå bruke parafin

Volkswagen, en av syndebukkene i dieselgate-skandalen, nekter å gi opp dieselmotoren. Nå åpner de for parafin som drivstoff.


Tilbake i 2015 ble Volkswagen tatt for å jukse med utslippet til dieselbilene. Disse kunne nemlig settes i en slags test-modus under offisielle målinger, noe som gjorde at utslipps-tallene ble langt lavere enn de i virkeligheten var.

Porsche, en av de andre synderne, har like godt droppet dieselmotoren fra sitt motorutvalg i etterkant.

Det har ikke Volkswagen noen planer om. Heller det motsatte. For de har nå kommet opp med en ny 4-sylindret TDI-motor som skal være langt mer miljøvennlig.

For denne skal nemlig kunne håndtere såkalt parafinisk brensel.

Dette er nyutviklede diesel-drivstoffer som inneholder biokomponenter, og ifølge Volkswagen gir dette CO2-besparelser på 70-95 prosent sammenlignet med konvensjonell diesel. Det er mye!

Merket melder at alle 4-sylindrede dieselmotorer (TDI) biler levert siden slutten av juni i år er godkjent for bruk av parafinisk diesel i henhold til en europeisk standard kalt EN 15940.

‒ Gjennom bruk av miljøvennlig drivstoff i de godkjente Volkswagen-modellene, gjør vi det mulig for kunder i hele Europa å redusere CO2-utslippene sine betraktelig så snart drivstoffet er lokalt tilgjengelig, sier professor Thomas Garbe, leder for drivstoffavdelingen til Volkswagen.

‒For eksempel er bruk av parafinisk drivstoff et fornuftig tilleggsalternativ, spesielt for selskaper med en blandet flåte som består av modeller med elektriske og konvensjonelle drivverk.

Tyskerne sier at det finnes et bredt utvalg av forskjellige parafinholdige brensler. Dette er drivstoff som er produsert av biologiske rest- og avfallsmaterialer som for eksempel HVO (hydrobehandlet vegetabilsk olje).

«Disse vegetabilske oljene omdannes til hydrokarboner ved en reaksjon med hydrogen og kan tilsettes diesel i alle mengder. De kan imidlertid også brukes 100 prosent som drivstoff. Vegetabilske oljer som rapsolje kan også brukes til produksjon av HVO, men maksimal miljøgevinst oppnås kun ved bruk av biologiske rest- og avfallsstoffer som brukt matolje, sagflis etc.», forklarer Volkswagen.

Biodrivstoff som HVO er allerede tilgjengelig på markedet, og Volkswagen mener det er sannsynlig at denne andelen kan øke til 20 til 30 prosent i energimarkedet for veitransport i Europa i løpet av de neste 10 årene.

Parafinisk diesel er allerede på plass i markedet, men ikke veldig utbredt.

Slik kommer under flere ulike produktbetegnelser, som for eksempel:

  • C.A.R.E diesel
  • NESTETBTL
  • HVO

Da er det langt mer vanlig med diesel som oppfyller kravene og som er tilsatt parafinisk diesel. Dette inkluderer:

  • Diesel R33
  • V-Power Diesel
  • OMV MaxMotion
  • Aral Ultimate Diesel

Volkswagen melder at alle disse drivstoffene kan brukes i samtlige dieselmotorer fra dem, inkludert eldre motorer.

I tillegg vil det også komme såkalte e-drivstoff som PtL (Power-to-Liquid) i tiden framover. Disse produseres fra regenerative kilder ved bruk av CO2 og elektrisitet.

«XtL eller X-to-Liquid, GtL og PtL produsere en syntesegass fra forskjellige råmaterialer og deretter konvertere denne til standard-kompatibel diesel ved hjelp av Fischer-Tropsch-prosessen», forklarer det tyske merket.

Her hjemme har nybilsalget rundt dieselbiler falt kraftig de siste årene, og i november viser tallene til OFV at slike nybiler kun hadde en markedsandel på 2,7 prosent.

Så det spørs om ikke Volkswagens siste forsøk på å redde dieselmotoren kommer litt for sent, men det får tiden vise.

Her er en av bilene som kan bruke parafin, en ny Volkswagen Tiguan TDI.

Les også:

Les mer om:

Nyheter