- Annonse -
HjemHydrogenVurderer hydrogen for ny terrengbil

Vurderer hydrogen for ny terrengbil

Britiske Ineos skal komme med sin første bil neste år, og det er mye som tyder på at den en gang i framtiden også kommer som hydrogenbil.

Det var kanskje uunngåelige, for når industrikjempen Ineos nå tar steget inn i bilindustrien er det også på grunn av suksess de blant annet har hatt i hydrogenmarkedet.

- Annonse -

Ineos er nemlig et gedigent kjemikalier-selskap med en rekke datterselskaper, inkludert et kalt Inovyn. Disse er Europas ledende på elektrolyse, den primære teknologien som gjør at man kan omdanne hydrogen til elektrisk kraft.

Et annet nytt datterselskap heter Ineos Automotive, og disse skal som navnet sier lage biler. Mer bestemt Land Rover-inspirerte terrengbiler.

Ambisjonen er at den første bilen kalt Ineos Grenadier skal inn i produksjon sent neste år, og dette er modell som skal ta terrengbilene tilbake til røttene.

Bilen skal være «en kapabel, holdbar og pålitelig 4×4 som bygges for å kunne håndtere de tøffeste terreng», ifølge Ineos selv. Ja, kanskje litt slik en Land Rover en gang i tiden var.

- Annonse -

Men et selskap som har blitt rik på blant annet hydrogen kan selvsagt ikke overse denne teknologien når de tar steget inn i bilverden, og hvem bedre er det å samarbeide med enn Hyundai?

Det sørkoreanske merket har langt fra gitt opp sin hydrogensatsing, og i sommer kunne de rulle ut verdens første hydrogenelektriske tunge lastebiler. Disse ble sendt til Sveits, som er godt i gang med å opprette en infrastruktur rundt hydrogen.

Hyundai har satset på hydrogendrift i over 20 år, og kom i 2013 med sin første serieproduserte hydrogenbil kalt ix35 FCEV. Siden har de kommet med 2. generasjon, en SUV kalt Nexo som kan skryte av en rekkevidde på rundt 800 kilometer.

I årene framover skal de også fokusere på hydrogen sammen med batterielektriske biler, og ambisjonen er at de skal produsere 700.000 hydrogendrivverk årlig innen 2030.

- Annonse -

Noen av disse kan også drive fram Ineos-biler.

For nå har de to selskapene blitt enige om å utrede mulighetene for å opprette verdikjeder for hydrogen både i den private og offentlige sektoren i Europa, og målet er altså en infrastruktur som baner vei også for hydrogenbiler.

Hyundai er selvsagt særdeles fornøyd med å få et nytt merke over på hydrogensatsingen, som også inkluderer Toyota og Honda. Også andre merker vurderer fortløpende denne teknologien.

‒ Ineos’ overgang til utvikling av brenselscellebiler og et hydrogenøkosystem markerer nok en milepæl mot bærekraftig og ren transport, sier Saehoon Kim, en seniorvisepresident hos Hyundai.

‒ Hyundai tror at dette blir et viktig alternativ for lavkarbon i et bredt spekter av sektorer. Vi håper også at vår ekspertise innen hydrogenbrenselceller og Ineos ekspertise innen kjemi vil gi synergieffekter, slik at Grenadier også kan masseproduseres med et brenselcellesystem.

En stor utfordring med å lage helelektriske terrengbiler er rekkevidden, ettersom det ikke finnes muligheter til å lade slike langt ute i villmarken. Hydrogenbiler er derimot ikke avhengig av digre batteripakker for lang rekkevidde, ettersom hydrogen omdannes til strøm om bord i bilen.

‒ Evaluering av nye produksjonsprosesser, teknologi og applikasjoner, kombinert med vår eksisterende kunnskap, setter oss i en unik posisjon slik at vi kan møte etterspørselen av 4×4-biler med lavt utslipp i framtiden, sier Peter Williams, teknologiske direktør hos Ineos.

Ineos Automotive ble stiftet i 2017, og skal altså ikke tulle med slike crossover-konsepter som vi ser mange av. De skal lage «ekte» terrengbiler, og har blant annet knyttet bånd med tyske Magna Steyr for å lage best mulig biler.

Hvem er så det? Jo, det er faktisk de som produserer biler som Mercedes G-klasse og Jaguar I-Pace, så disse folkene vet virkelig hva de holder på med.

Og kanskje kan de plusse på en hydrogenbil på skrytelisten en gang i framtiden? Mye tyder iallfall på det.

Her er flere bilder av Ineos Grenadier:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her