- Annonse -
HjemElbilerNei til eksosbiler fra 2030, men folket vil ikke ha elbiler

Nei til eksosbiler fra 2030, men folket vil ikke ha elbiler

Myndighetene i Storbritannia har bestemt seg for å forsere et salgsforbud rettet mot nye bensin- og dieselbiler med fem år, men folket selv er svært så lunkne til elbiler.

Norge er selvsagt ikke det eneste landet som har bestemt seg for å fase ut nybilsalget av de mest forurensende bilene, en plan regjeringen kom med allerede i 2017.

- Annonse -

Her hjemme er målet alle nybilene som registreres fra 2025 være nullutslippsbiler, så vi får se hvordan myndighetene har tenkt å legge dette opp.

Også over i England vil politikerne fase ut de bilene som forurenser mest, og planen var tidligere i år at det skulle skje i 2035.

Her snakker vi altså om en skikkelig bilnasjon som har fostret opp en rekke store bilmerker, som Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Jaguar, Land Rover, Lotus, Mini, Morgan og MG.

Men den opprinnelige 2035-planen skal nå framskyndes, og den nye deadlinen er 2030 ‒ 10 år fram i tid. Britene holder fornuftig nok litt igjen, og åpner også for nye ladbare hybrider etter dette.

- Annonse -

Takket være store incentiver leder nå Norge an i overgangen til nullutslipp rundt nybilsalget, og i løpet av årets 10 første måneder er drøyt halvparten av nybilregistreringene her hjemme elbiler.

Tall fra OFV viser at av totalt 108.298 nye biler så langt i 2020 er 56.048 nullutslippsbiler, noe som er en økning på 5,3 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Men hvordan står det til på biløya?

Vel, det er milevis unna norske tilstander, selv om det også er en økning av elbiler der.

- Annonse -

Tall fra SMMT, en britisk bilorganisasjon for både selgere og produsenter, viser at det er registrert 75.946 nye elbiler i Storbritannia de 10 første månedene. Dette er også godt over det norske salget, men tallene viser også hvor langt unna de er 2030-målet.

Det er nemlig totalt registrert nærmere 1,4 millioner nye biler der, og markedsandelen for elbiler er på 5,5 prosent for de ti første månedene. Legger vi til de ladbare hybridene som det er solgt 50.052 av, blir markedsandelen på 9,1 prosent så langt i år.

De rene bensinbilene regjerer med en markedsandel på 57 prosent, mens de rene dieselbilene er det nest mest populære valget med en markedsandel på 16,6 prosent

Og pilene peker heller ikke rett til værs for elbilene, for markedsoppgangen målt mot samme periode i fjor er kun på 4,1 prosentpoeng.

SMMT er da også fornøyd med at myndighetene åpner for ladbare hybrider etter 2030, som de ser på en viktig overgangsteknologi.

‒ Vi deler regjeringens ambisjoner, og produsenter har allerede investert milliarder som hjelper tusenvis over til nullutslipp. Men den nye tidsfristen, om et tiår, er en voldsom utfordring, sier SMMT-sjef Mike Hawes.

De britiske myndighetene har også en vei å gå for å overtale bilkjøperne om at elbiler er et godt alternativ, viser en ny undersøkelse gjort av Kwik Fit ‒ et uavhengig britisk delebil-selskap.

Her svarer kun 1 av 12 at deres neste nybil blir en helelektrisk en, noe sikkert Aston Martin er fornøyd med. De har nemlig en helt ny SUV som egentlig skulle bli en elbil, men som endte opp som en bensiner ‒ den stilfulle DBX.

Spørreundersøkelsen til Kwik Fit avdekker at ting som infrastruktur, rekkevidde og kostander er de største hindringene for elbilene, og disse er faktisk så store at kun 8 prosent svarer at de vil kjøpe en elbil neste gang.

Det de fleste er bekymret for er lademuligheter og da spesielt hurtiglading, hvor 37 prosent sier at dette er grunnen til at de ikke vil kjøpe en elbil. Løsningen er dog ganske enkel, nemlig å sette opp flere hurtigladestasjoner.

Rekkevidde er nummer to med 35 prosent, og dette jobber som kjent bilprodusentene hardt med. Engelskmennene selv kjører heller ikke veldig langt i snitt daglig, godt under 5 mil, så mange vil nok oppdage at rekkevidden ikke er et så veldig stort hinder.

33 prosent lar skremme av høye priser, for elbilene er faktisk dyrere å lage enn bensinbiler. Men kostandene rundt batteriene har falt de siste årene, og vil falle ytterligere i årene som kommer slik at elbilene vil bli billigere for kundene. Konkurranse hardner også til med stadig flere elbiler, noe som selvsagt påvirker utsalgsprisen.

Den fjerde største hindringen for å velge en elbil neste gang er utfordringen med hjemmelading, noe 30 prosent er bekymret for, mens 26 prosent er skeptisk til at batteriet varer lenge nok.

Det positive, sett med elbil-brillene, er at kun 18 prosent sier at de er så glade i bensin- og dieselmotoren at de ikke vil skille seg fra den.

1 av 10 mener også at elbiler ikke er mer miljøvennlig enn eksisterende biler, og da tenker de nok på selve produksjonen som fører til mer CO2-utslipp enn det «vanlige» biler gjør.

Så de britiske politikerne har en jobb å gjøre, og vi tipper at overgangen ikke kommer til å bli like stille som elbilene. Vi har jo sett diskusjonsklimaet under Brexit og koronapandemien, så det er bare å hente fram popkornet når du åpner britiske nyhetssider også i tiden framover.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her