Volvo introduserer nå nye førerassistenter som også kan overvåke myke trafikanter. (Fotos: Volvo)

Volvos lastebiler med nye sikkerhetsassistenter

Volvo Trucks vil ikke være dårligere enn Volvo Cars, og introduserer nå assistenter som tar høyde for myke trafikanter.


Som vi vet skal Volvo lede an når det kommer til sikkerhet rundt biler, og den kommende elbilen EX30 blir utstyrt med en rekke funksjoner som skal gjøre det mer sikkert for medtrafikanter som gjør alt fra å sykle, sparkesykle, skate til å spasere.

Elbilen, for øvrig den minste SUV-modellen som Volvo har laget, har også et system som følger med på sjåføren, og passer også på at det ikke kommer for eksempel en syklist i stor fart forbi når dørene åpnes.

Og fra liten til stor. For også de største kjøretøyene med Volvo-merket skal vise vei når det kommer til sikkerhet.

Volvo Trucks sier at det nå kommer nye sikkerhetssystemer i de store kjøretøyene som øker sikkerheten både til myke trafikanter og til de bak rattet på de store bilene. Totalt skal lastebilene få fem forskjellige systemer, og helt nederst kan du sjekke ut disse.

En ny heter Front Short Range Assist, og dette er en assistent som kan oppdage en syklist eller fotgjenger i risikoområdet foran lastebilen ved å bruke en radar og et kamera og advarer sjåføren hvis det er en umiddelbar fare for kollisjon, forklarer Volvo.

I likhet med EX30 skal også de største doningene få et system som varsler når døren åpnes, og dermed advare om en fotgjenger, syklist eller bil nærmer seg lastebilen bakfra på den siden som døren åpnes.

– Vi utvikler og introduserer hele tiden nye sikkerhetssystemer som kan forbedre sjåførenes ferdigheter og hjelpe beskytte både dem og menneskene de deler veien med, sier Anne Wrige Bergling, direktør for trafikk- og produktsikkerhet i Volvo Trucks.

‒ I Volvo Trucks er vår langsiktige visjon null ulykker, og sikkerhet står i sentrum av alt vi gjør. Med disse nye systemene tar vi viktige steg for å oppnå disse målene.

Svenskene forklarer at noen av de nye funksjonene som er utviklet allerede nå tilfredsstiller eller til og med overgår EUs oppdaterte sikkerhetslovgivning, General Safety Regulation (GSR), som vil gjelde fra juli 2024.

Volvo forklarer at GSR krever at flere avanserte sjåførassistentsystemer blir obligatoriske og har som mål å øke trafikksikkerheten og øke beskyttelsen til sjåfører, fotgjengere og syklister.

Og dette er svært viktig for en nullvisjon når det kommer til alvorlige ulykker. EU tror disse kravene kan spare over 25.000 liv og unngå 140.000 skader innen 2038.

– Vi er positivt innstilt til tøffere lovgivning når det gjelder sikkerhet, og Volvo Trucks tilbyr allerede de andre systemene som blir obligatoriske i 2024 med GSR, sier Anne Wrige Bergling.

Dette er sikkerhetssystemene som lastebilene kan by på, ifølge Volvo.

Front Short Range Assist (inkludert i GSR)

Radar og kamera i fronten brukes for å oppdage om noen er foran lastebilen. Via lyd og visuelt signal advarer systemet sjåføren hvis det er umiddelbar fare for kollisjon.

Intelligent hastighetshjelp (inkludert i GSR)

Denne funksjonen gir sjåføren informasjon om fartsgrensene ved å lese veiskilt og vise grensene på instrumentpanelet.

Systemet viser fartsgrensen for den aktuelle kjøretøykombinasjonen og advarer også, både med lyd og visuelle varsler, hvis fartsgrensen overstiges.

Dekktrykkovervåkning (inkludert i GSR)

Dette systemet overvåker dekktrykket på både lastebil og henger. Den nye GSR-lovgivningen fastsetter at hvis trykket faller 20 prosent under referansenivået skal sjåføren varsles via instrumentpanelet.

Volvos system overgår kravene i loven ved å la sjåføren velge å bli varslet enda tidligere enn det fastsatte trykkfallet på 20 prosent. Systemet er i stand til å overvåke et vidt spekter av under- og overtrykksmålinger.

I tillegg får man bedre energieffektivitet ved alltid å ha riktig dekktrykk.

Varsel om døråpning

Dette systemet, som er tilgjengelig på begge sider av lastebilen, varsler hvis et bevegelig objekt, som en fotgjenger, syklist eller bil, nærmer seg bakfra i det overvåkede området på samme side av lastebilen hvor døren åpnes.

Systemet er aktivt når lastebilen har stanset og i to minutter etter at motoren er skrudd av.

Auto Hold

Auto Hold-funksjonen hjelper til med å holde lastebilen i ro inntil man tråkker på gasspedalen og på denne måten beroliger og hjelper sjåføren i stigninger og bakker.

* Intelligent hastighetshjelp blir tilgjengelig i de fleste markeder, mens de andre systemene blir tilgjengelig globalt på Volvo FH, FM og FMX med diesel, gass og elektrisk drivlinje fra september i år.

Volvo FL- og FE-modellene får sikkerhetssystemene som en del av GSR-forbedringene innen utgangen av 2023.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter